لوگو سایت

توافق آمریکا و چین برای برگزاری یک نشست مهم


یک مقام ارشد دولتی آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت واشنگتن و پکن توافق کرده‌اند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین‌پینگ» همتای چینی او پیش از پایان سال جاری میلادی، جلسه‌ای مجازی برگزار می‌کنند

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد که این نشست بخشی از تلاش‌های دوجانبه برای اطمینان از ثبات در یکی از مهمترین و پرتنش‌ترین روابط جهان است.

این توافق، یکی از نتایج نشست شش ساعته بین «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «یانگ جیچی»  رئیس کمیته مرکزی امور خارجی چین در زوریخ بود.

بر اساس این گزارش، مقام مذکور همچنین اضافه کرد: «هدف اصلی این نشست بهبود ارتباط بین دو کشور و جلوگیری از سوء تفاهم‌های غیرضروری است. دیدار برنامه‌ریزی شده بین بایدن و شی، گامی مهم در جهت رسیدن به این هدف خواهد بود».

روز گذشته بود که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد در رایزنی با همتای چینی خود درباره تایوان صحبت کرده و هر دو موافقت کرده‌اند که به توافق تایوان پایبند باشند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت رئیس‌جمهور چین با پیشنهاد بایدن برای دیدار دوجانبه منتشر شده بود که بایدن این گزارش‌ها را تکذیب کرد. 

نشریه «فایننشال تایمز» پیش از این به نقل از چند منبع مطلع گزارش داده بود در جریان گفت‌وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای هفته گذشته بین رؤسای جمهور آمریکا و چین، شی ضمن نپذیرفتن پیشنهاد بایدن برای دیدار، تاکید کرده بود واشنگتن ابتدا باید لحن خصمانه علیه پکن را کنار بگذارد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه