لوگو سایت

چین قدرت تاثیرگذار در عرصه جهانی و در تقابل با غرب است


سفیر جمهوری اسلامی ایران با ستایش از نقش چین در معادلات جهانی گفت، چین همیشه برابر رویکرد تحقیرآمیز بلوک غرب ایستادگی می‌کند و منبع الهام برای کشورهای مستقل است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین روز دوشنبه به یک نشریه چاپ این کشور گفت که چین از یک نمونه توسعه ویژه استفاده کرده و به یک قدرت بزرگ تأثیرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده است.

«محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در مصاحبه با نشریه انگلیسی زبان «گلوبال تایمز» گفت که در نیم قرن گذشته، چین نقش عمده‌ای در مخالفت با یکجانبه گرایی و دفاع از چندجانبه گرایی داشت.

وی گفت: «چین همیشه برابر رویکرد تحقیرآمیز بلوک غرب ایستادگی می‌کند و به عنوان منبع الهام برای سایر کشورهای مستقل در نظر گرفته می‌شود. ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه جهان امیدوارند از نقش سازنده ای که چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی مسئول بر عهده دارد، سود بیشتری ببرند.»

وی گفت که آنها همچنین درک مشترکی با چین دارند که حاکمیت اقتصادی بین‌المللی باید در جهت رفع نیازهای کشورهای در حال توسعه توسعه یابد.

 کشاورز زاده گفت که برای این منظور ، نقش چین از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به تجربیات موفق اخیر چین در اتصال کشورها از طریق ابتکاراتی مانند طرح جاده  ابریشم جدید، به نظر می رسد یکی از مهمترین زمینه ‌ایی که چین می‌تواند به کشورهای در حال توسعه کمک کند همکاری جنوب-جنوب است که بر اساس آن همکاری، تولید ثروت و فقر را در جهان برطرف کند.»

 هفته نامه «دیپلمات» چاپ ژاپن نیز به تازگی به گام تازه ایران در افزایش همکاری با شرق به ویژه چین  پرداخت و نوشت،  پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، برای ایران نماد تثبیت سیاست خارجی این کشور با نگاه به شرق است. حتی بازگشت احتمالی به توافق هسته‌‌ای در زمان ریاست جمهوری «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران این روند را تغییر نخواهد داد. «نگاه به شرق» می‌تواند یک پیروزی راهبردی برای ایران باشد. این دیدگاه پیشتر در دوره یکی از روسای جمهور اسبق ایران مطرح شده بود. ایران در آن سال‌ها به مقام ناظر در سازمان همکاری شانگهای دست یافت و دو تلاش ناموفق برای عضویت کامل انجام داد.

به نوشته این نشریه، آرمان‌های ضد تروریستی ایران با دیدگاه کشورهای دیگر آسیای میانه   و چین همپوشانی دارد. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه