لوگو سایت

اولین سفر جنجالی هیأت پارلمانی اروپا به تایوان


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در بحبوحه تنش‌های چین با کشورهای غربی بر سر مسئله تایوان و علی‌رغم هشدارهای مکرر پکن به مقام‌های خارجی درباره سفر کردن به این جزیره، یک هیأت شامل اعضای پارلمان اروپا به تایوان سفر کردند.

این هیأت پارلمانی اروپا که برای اولین بار در نوع خود است که به تایوان سفر می‌کند، هنگام ورود به این کشور گفت تایوان در اولویت دستورکار اتحادیه اروپا قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «رافائل گلوکسمن» نماینده فرانسوی پارلمان اروپا، در جلسه‌ای به «سو سنگ شنگ»نخست وزیر تایوان گفت: «نگاه ما نشان می‌دهد که چگونه تایوان اکنون در بروکسل و در هر کشور عضو اتحادیه اروپا، در اولویت دستورکار قرار دارد».

گلوکسمن که رهبری هیأت سفر کرده به تایوان را بر عهده دارد، اظهار داشت: «ما در اروپا نیز با دخالت رژیم‌های استبدادی مواجه هستیم و به اینجا آمده‌ایم تا از شما بیاموزیم».

بر اساس این گزارش، او همچنین تایوان را «محل آزمایش و مرکز مبارزه با مداخلات خارجی و حفظ دموکراسی» توصیف کرد.

به نوشته رویترز، وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای ضمن «بسیار مهم دانستن» سفر اولین هیأت رسمی از پارلمان اروپا گفت که این هیأت در مورد تهدیدهایی مانند اطلاعات نادرست و حملات سایبری گفت‌وگو خواهد کرد.

دفتر «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دولت این کشور تجارب خود را در مقابله با چالش‌هایی مانند «نفوذ خارجی» به اشتراک خواهد گذاشت.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

پیش از این، وزیر دفاع تایوان که مدعی است خطر چین برای این کشور به بیشترین میزان خود طی چهار دهه اخیر رسیده، گفت از سال آینده میلادی نیروهای ذخیره ارتش نیز تمرینات بیشتری جهت آمادگی برای درگیری نظامی خواهند داشت.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه