لوگو سایت

صعود نرخ سود در هفته سوم آذر+ جدول


به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته اخیر نرخ سود در تمام بازارها صعودی بوده و رکورد های بالایی را به ثبت رساند. اماتنها در بازار بین بانکی نرخ بهره در مقایسه با هفته قبل خود بدون تغییر باقی مانده که نشان از احتمال برخورد این متغیر به سقف یک ساله خود و سقوط دوباره آن در هفته های بعد را داشته است.

روند صعودی نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

از اواخر ماه خرداد  بازار فروش اوراق بدهی دولتی برگزار شده و اکنون به مرحله بیستم خود رسیده است. در این بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای به خرید اوراق بدهی از دولت پرداخته و دولت نیز در آمد حاصل از فروش این اوراق را صرف تامین بخشی از کسری بودجه خود می کند. از آنجا که خرید و فروش اوراق بدهی دولتی به دو پارامتر نرخ سود و تاریخ سررسید آنها بستگی دارد در این بازار نرخ سود موثر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت تمایل خواهند داشت.

نرخ سود در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی با ۰.۱ واحد درصد نسبت به هفته قبل بالاتر رفت اما نتوانست سطح خرید در این بازار را ارتقا دهد وحتی رکورد پایین ۶۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. بنابراین می توان گفت آن چه برای خریداران در این هفته ها مهم تر بوده است کاهش در تاریخ سررسید اوراق بوده است.

بازار ثانویه اوراق بدهی در هفته سوم آذر

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله همگی بالاتر از مرز ۲۴ درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق باجود در یک روند صعودی قرار گرفته و در نهایت در پایان هفته در مرز ۲۴ درصد ایستاده است. البته این میزان کف نرخ سود در میان سایر سررسید ها بوده است.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه در جهتی موازی اوراق یکساله مسیری همانند را سپری کرده و از ۲۴ درصد در چهارشنبه هفته قبل با افزایشی مداوم به حد ۲۴.۶ درصد نزدیک شده است. 

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق اما روندی نوسانی داشت و درنهایت در حد ۲۵.۸ درصد قرار گرفته و به مرز ۲۶ درصد نزدیک شد.

نرخ سود

نرخ سود وام مسکن رکورد زد

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است. مجردها نیز ۱۴۰ میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

گران تر شدن وام مسکن به طور مستقیم در نرخ سود این اوراق منعکس می شود. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه هفته دوم آذر ماه نرخ سود وام مسکن در سطح ۲۲.۴ درصد قرار داشت در پایان هفته سوم رکوردی یک ساله را ثبت کرده و به سطح ۲۳.۲۵ درصد رسید. این بیشترین میزان نرخ سود در بازار وام مسکن در طی یک سال گذشته بوده است.

بازار باز در هفته سوم آذرماه

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. 

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته به رکورد تاریخی خود رسیده بود که معادل با ۲۰.۲ درصد بود در این هفته این رقم با کاهش مواجه شده و به ۲۰.۱۵ درصد تقلیل پیدا کرده است. 

این کاهش در حالی رخ داد که همچنان میزان استقراض بانک‌ها در بازار باز در سطح بالایی قرار داشته و تاریخ سررسید اوراق نیز از یک هفته به دوهفته افزایش پیدا کرده است.

بازار بین بانکی در هفته سوم آذر ماه

نام دیگر این بازار، بازار شبانه است. در این بازار بانکهایی که دارای مازاد منابع هستند به بانکهای دچار کسری قرض می دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. به طور کلی سیاستگذار در پی مدیریت این نرخ از ابتدا بوده است. رفتار بانک مرکزی در نرخ سود و علامت دهی غیر مستقیم در شاخص اعتبارات قاعده مند سیگنال هایی از مهار نرخ سود بین بانکی در این هفته ها بوده است. در همین رابطه درهفته سوم آذر ماه این نرخ تقریبا با هفته قبل خود تغییری نداشته و در سطح ۲۱.۰۵ درصد ثابت ماند.

این رفتار به نوعی نشان دهنده سقف نرخ سود در این بازه بوده و احتمال کاهش در این نرخ برای هفته های بعد نیز وجود دارد. اما با توجه به سطح بالای عملیات مالی در بازارهای بین بانکی ممکن است کاهش نرخ سود اثر سویی را در وضعیت تورمی در جامعه به همراه داشته باشد.

نرخ سود

 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه