لوگو سایت

باید قیمت تمام شده تولید بر روی کالاها درج شود / امضای طلایی را از بورس کالا حذف می کنیم


به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امشب ۲۲ آذر ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی توسعه تولید، تجارت و نظام توزیع پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تنظیم بازار را می‌توان به دو بخش تامین و توزیع تقسیم کرد گفت: در بحث تامین به دنبال این هستیم تا محصولاتی که در جامعه نیاز است به اندازه کافی و با قیمت مناسب تولید شود و در نظام توزیع به دنبال این هستیم که کالا‌ها متناسب و بدون گرانفروشی توزیع شوند.

وی  افزود: ۹۰ پروژه را در وزارت صنعت در سه ماه گذشته فعال کردیم تا ساختار کاملا متفاوتی در بخش صنعت، معدن و تجارت را شاهد باشیم لذا نزدیک به ۳۰ پروژه از این ۹۰ پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

امضای طلایی را از بورس کالا حذف می کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که متمرکز شدیم اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه مانند سیمان ،فولاد ،مواد پتروشیمی پنبه و مواد اولیه صنعت است، در یکی دو هفته گذشته التهاب در بازار ارز داشتیم و قیمت های ارز تغییر قابل توجه داشت اما در بازار فولاد ثبات را می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: به کارگیری ابزارهایی باعث شد بدون این که امضای طلایی داشته باشیم کار را به جلو پیش ببریم لذا امضای طلایی را از بورس کالا حذف می کنیم.

وزیر صمت گفت: با همکاری  بورس کالا، ۲۵ ابزار که عموما جدید هستند برای ایجاد ثبات و کاهش هزینه های تولید بکارگرفته می شود.

فاطمی امین افزود: یکی از کارهای سامانه بهین یاب سهمیه‌بندی است. از ۳۰ گروه کالایی سهمیه ۲۰ گروه حذف شده و هیچ مشکلی در بازار به وجود نیامد؛ قراردادهای بلندمدت و عرضه های تلفیقی اجرایی شده و در هفته آینده شاهد راه اندازی قراردادهای آتی در حوزه کالاهای صنعتی هستیم.

وی اظهار کرد: دو هفته قبل اتفاق قابل توجهی در بورس کالا افتاد، ۱۰ میلیون تن مصرف داخل ورق فولاد داریم که ۸ میلیون تن را تولید می‌کنیم و دو میلیون تن دیگر را وارد می‌کنیم، ۸ میلیون تنی که تولید می‌شود ارزان‌تر از واردات است، همیشه این بحث وجود داشت که این ۸ میلیون به چه کسی می رسد .

فاطمی امین با اشاره به اینکه روز ملی صادرات ۲۹ مهر است و در همین روز آقای رئیس جمهور ۲ الی ۳ ساعت هم اندیشی با صادرکنندگان داشتند اظهار کرد: در آن روز جوایز اهدا نشد و من مقصر بودم، ما معیارهایی برای صادرکننده نمونه و برتر انتخاب کردیم که این معیارها خام فروشی و فروش محصولات دانش بنیان را تفکیک نمی‌کند.

وی عنوان کرد: شما می توانید محصول خام را صادر کنید و صادرکننده نمونه باشید، در واقع نظام اشتباهی بود که اگر امسال طبق همین نظام به جلو پیش می رفتیم ،علامت ها و رویکردهای خودمان را منتقل نمی کردیم لذا این مسئله را یکی دوماه به تأخیر انداختیم و تاکید ما بر این بود که باید معیارهای صادرات محصولات دانش بنیان را اضافه کنیم. امروز وقتی این مراسم برگزار شد ،چندین شرکت دانش بنیان که با معیارهای قبلی نمونه نبودند، نمونه شدند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در داخل وزارت صمت کار را به طور منظم دنبال کردیم یعنی سه بخش شامل صندوق ضمانت صادرات ،شرکت نمایشگاه های بین المللی و دفتر مقررات صادرات و واردات را به صورت کامل زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت بردیم و تغییر ساختار در سازمان انجام داده ایم.

وی با اشاره به اینکه در داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت کار منظم و یکپارچه شده است تاکید کرد: همگرایی هایی را ایجاد کرده ایم که بخشی از آن مربوط به گمرک، استاندارد و سامانه جامع تجارت است. سه ماه قبل مصوبه ای را ستاد هماهنگی دولت به نوعی مصوب کرد و منتشر شد که چالش‌های تجارت خارجی را احصا کردیم و به سرعت مصوب کردیم و ابلاغ شد.

فاطمی امین افزود: امروز خیلی از صادرکنندگان می گفتند که همین ۲۵ بند سبب افزایش صادرات شده ، ما به نوعی صبر نکردیم تا به طرح جامع برسیم و بعد کار را شروع کنیم، در همان مقطع مسائل را حل و فصل کردیم. ۲۵ دستگاه کار را به جلو خواهند برد و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم پنجره واحد صادرات را ایجاد کنیم و بسیاری از سردرگمی هایی که در مسیر تجارت و صادرات وجود دارد حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت صادرات بسیار خوب است، پارسال ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم امسال از ۴۰ میلیارد عبور خواهد کرد. مقرراتی وضع شده است به طوری که تعهد ارزی را تسهیل کردیم یکی از نکات مهم برگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات است.

فاطمی امین ادامه داد:باید تولید تسهیل پیدا کند و کارهای غیر مولد سخت شود. جاهایی که تولید مولد وجود دارد و اشتغال ایجاد می‌کند باید فرآیند ها را اصلاح کنیم، در جاهایی که سوداگری می شود به نوعی پول به گردش در می آید وضعیت سخت می شود.  مالیات  تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و در نهایت به ۱۰ درصد خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در وزارت صنایع و در دولت و در ستاد هماهنگی دولت به شدت متمرکز هستیم که سودآوری کسب و کار مورد توجه قرار بگیرد، اگر کسب و کارها سودآور بودند دولت می‌تواند از آنها مالیات بگیرید، نرخ هایی که در مورد هزینه‌های گاز، سوخت و انرژی است را متعادل خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با وزارت نفت و دستگاه‌های مختلف هماهنگ خواهیم بود و به نوعی حذف یارانه های پنهان اتفاق خواهد افتاد و این موضوع به‌خوبی اتفاق خواهد افتاد بدون اینکه آسیبی به تولید وارد شود گفت: معادن کوچک از بهره مالکانه سهمی ندارند، عمده پولی که گرفته می‌شود از معادن بزرگ است ،فشار اینگونه نیست که به معادن کوچک وارد شود.

فاطمی امین ادامه داد: هفته آینده نشست سرمایه گذاری را خواهیم داشت که بیش از ۲۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری که سودآوری مناسبی دارند با سرمایه‌گذاران مطرح خواهد شد و تعدادی از این پروژه ها معدنی است، به طور مشخص یک مدل سرمایه‌گذاری را تعریف کردیم و هفته آینده  برای اطلاع مردم منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای معادن بزرگی که بسیار سود آور هستند مانند مس و سنگ آهن قاعده گذاشته‌ایم خاطرنشان کرد: برای معادن بزرگ و ۳۰ معدنی که از هفته آینده مزایده آنها برگزار خواهد شد، برنده مزایده مقید می‌شود تا حداقل ۳۰ درصد از سهم را به مردم واگذار کند.

پیگیری تکمیل سامانه جامع تجارت

فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه توزیع یکی از مهم ترین بحث ها، شفافیت جریان توزیع است گفت: یعنی اینکه بدانیم کالا به چه میزان، تولید شد و چقدر موجودی انبار داریم و با چه قیمتی عرضه می شود.

وی اضافه کرد: ۱۰ طرح از ۹۰ طرح در دست اجرا به نظام توزیع مربوط است که یکی از آنها تکمیل سامانه جامع تجارت است، اکنون ۲۷ گروه کالایی را در این سامانه در حال اجرایی کردن هستیم و ۵ تا ۶ گروه کالایی، کارش به پایان رسیده است.

قیمت تولیدکننده روی کالاها می‌خورد

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تشریح برخی از کارکردهای سامانه جامع تجارت افزود: از هفته گذشته در تعامل با بانک مرکزی, فاکتورهای ارائه شده را به تراکنش های بانکی متصل می کنیم و با این کار از صدور فاکتورهای غیر واقعی جلوگیری می شود.

فاطمی امین اضافه کرد: یکی از طرح ها که زیرساخت آن آماده و ابلاغ شده است و از هفته آینده آغاز می شود این است که باید قیمت تمام شده تولید بر روی کالاها درج شود، با این کار، مصرف کننده متوجه می شود که چه میزان اضافه تر از قیمت تمام شده می پردازد، این ساز و کار، شفافیت ها را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه بنده از طرفداران فضای مجازی هستم افزود: کشور ما باید به سمت اقتصاد دیجیتال پیش برود، صنایعی که از آی تی استفاده کردند توانمندتر می‌شوند . متمرکز بر صنایع نوین و فناورانه هستیم ، ما قانون مبارزه با پولشویی داریم . کسب و کارهایی که می خواهند پرداخت الکترونیک داشته باشند باید از مجوز برخوردار باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هماهنگی خوبی بین وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی وجود دارد و کار به صورت هماهنگ به جلو پیش می‌رود ، به هیچ وجه نباید مانعی برای تولید ایجاد شود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه