لوگو سایت

رایزنی‌های امروز علی باقری در وین


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دور جدید مذاکرات در وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از پنجشنبه ۱۸ آذر ماه در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد، امروز (چهارشنبه) نیز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان است.

در همین راستا ظهر امر‌وز (چهارشنبه) ۲۴ آذرماه ملاقاتی بین علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با روسای سه هیأت اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برگزار شد.

علاوه بر این، نشست سه جانبه‌ای هم با حضور روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در وین در حال برگزاری است. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته‌های فرابرجامی در متون پیشنهاد شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان را کذب محض خواند و گفت: این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ چیز فرابرجامی در آنها نیست. این متنها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران است. 

وزیر امور خارجه بیان کرد: هم اکنون در وین بر روی دو سری از متون گفت‌وگو می شود؛ متن اول حاصل ۶ دور اول گفتگوهاست. در عین حال طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد، تا از بحث و تلفیق همه اینها یک متن جمع بندی شده واحد به دست آید. در نهایت نیز این فرآیند باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مقابل با حسن نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش‌های خود ادامه دهند و تاکید کرد: ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد. این مذاکرات کماکان در وین در جریان است.

منبع:
فارس



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه