لوگو سایت

عکس| رکورد داران ایرانی در کتاب گینس


نمی توان این واقعیت را تکذیب کرد که این روزها کتاب رکوردهای «گینس» از بزرگ ترین ستاره های دنیا نیز مشهورتر است. خیلی از مردم در سراسر دنیا این کتاب را به خوبی می شناسند و همیشه پیگیر اخبارش هستند. کتاب رکوردهای گینس هر سال با رکوردهای جدیدی به چاپ می رسد. در این میان، ایرانی ها هم با همه دردسرهایی که برای ثبت رکوردشان در این کتاب دارند توانسته اند رکوردهای جالبی را در این کتاب به ثبت برسانند. اگر ایرانی باشید، ثبت رکورد در کتاب گینس بسیار برای تان سخت خواهد بود و دردسرهایی خیلی بیشتر از مردم سایر کشورهای دنیا خواهید داشت.

یکی از مشکلات ایرانی ها برای انجام این کار عدم فعالیت نمایندگی گینس در کشورمان است. در چنین شرایطی از آنجا که گینس در ایران نمایندگی ندارد، نماینده ای هم برای ثبت به کشورمان نمی فرستد. بنابراین فردی که می خواهد رکوردش را ثبت کند باید قبل از هر اقدامی مبلغی جهت ثبت نام در این موسسه و بررسی رکوردش به حساب موسسه گینس واریز کند و بعد در کشوری مانند ترکیه و امارات، نمایندگان این موسسه را برای پیگیری رکوردش دعوت کند.

رکوردگیری از او در حضور نمایندگان این کتاب صورت می گیرد و بعد از تایید شدن نام و رکوردش در جدیدترین کتاب گینس چاپ می شود. البته موسسه گینس راه دیگری نیز جلوی پای افرادی گذاشته که توانایی ثبت رکورد دارند ولی امکان پرداخت هزینه را ندارند. این افراد می توانند در وب سایت موسسه گینس نام خود را به ثبت برسانند.

 فقط کافی است فیلم و عکسی از زمان رکوردزنی خود برای کارشناسان اینترنتی وب سایت گینس ارسال کنند. جالب است بدانید موسسه گینس به فردی که یکی از این دو روش را برای ثبت انتخاب کرده باشد، مدرک ثبت رکورد خواهد داد. در این گزارش به سراغ ایرانی هایی رفته ایم که به یکی از این روش ها رکوردشان در گینس ثبت شده است.

ایرانی هایی که نامشان در گینس به ثبت رسیده است

۱. بزرگ ترین فرش دستباف جهان

یک شرکت معتبر ایرانی که سابقه خوبی در عرصه بافت فرش ایرانی در کارنامه کاری اش داشت، در سال ۱۳۸۴ برنده مناقصه بافت فرشی شش هزار متر مربعی شد. کشور سفارش دهنده این فرش بزرگ، امارات متحده عربی بود. آنها این فرش را برای پهن کردن در مسجد «شیخ زاید» می خواستند.

 

گینس

مسجد شیخ زاید، مسجدی است در شهر «ابوظبی» که بعد از «مسجدالحرام» و «مسجدالنبی» در عربستان سعودی، سومین مسجد بزرگ جهان به شمار می رود و یکی از نقاط دیدنی کشور امارات به شمار می آید.

پس از گذشت ۱۴ ماه از عقد قرارداد، فرشبافان نیشابوری فرشی با ابعاد شش هزار متر مربع با دو میلیارد و ۲۲۴ میلیون گره را در ۳۵ رنگ به اماراتی ها تحویل دادند. البته پیش از تحویل این فرش به اماراتی ها، ایرانی ها از این فرش در مصلای تهران و در حضور خبرنگاران ایرانی و خارجی رونمایی کردند.

شرکت بافنده این فرش ادعا کرد که این فرش، بزرگ ترین فرش دستباف جهان است و از نمایندگان کتاب گینس درخواست کرد برای کارشناسی به کشور امارات بیایند. نمایندگان گینس نیز پس از بررسی های دقیق اعلام کردند که تاکنون در دنیا فرش دستبافی به این بزرگی بافته نشده است. بزرگ ترین فرش دستباف جهان در سال ۱۳۹۰ در کتاب رکوردهای گینس به نام ایران ثبت شد

۲. شنا در ۸۵ روز

 

گینس

نام محمدحسین کبادی، شناگر هرمزگانی در سال ۲۰۱۲ در کتاب گینس به ثبت رسید. این ایرانی یک رکورد جالب در تاریخ رشته شنا در آب های آزاد به جا گذاشته است. کبادی توانست در مدت ۸۵ روز شنا در آب های آزاد خلیج فارس و طی کردن هزار و ۱۰۰ کیلومتر رکورد اولین و سریع ترین زمان برای شنا در خلیج فارس را به نام خود ثبت کند. این شناگر تمام مسیر را به صورت انفرادی و داخل یک محفظه فلزی طراحی شده شنا کرده است. سفر او در ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ به پایان رسیده است. پیش از این شناگر اتریشی، یک شناگر اتریشی با طی کردن ۷۰۰ کیلومتر نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کرده بود.

۳. ماراتن به سبک مویدی

 

گینس

«پروانه مویدی» یک زن ایرانی است که از سال ها قبل ساکن کشور آمریکاست. نام او در کتاب گینس به عنوان رکورددار «بیشترین شرکت در دو ماراتن در یک سال» به ثبت رسیده است. مویدی موفق شده در مدت یک سال در ۱۶۸ مسابقه دو ماراتن شرکت کند و بدود. مویدی ادعا کرد که توانایی شرکت در بیش از ۱۶۸ مسابقه را هم داشته و شاید یک روز خودش رکورد خودش را بزند.

۴. سیامند رحمان در گینس

 

گینس

چندی پیش یک اتفاق جالب در میان پارالمپیکی های ایران افتاد. «خیلی از ورزشکاران موفق شدند با رکوردزنی های بی سابقه نام شان را در کتاب گینس به چاپ برسانند.یکی از این ورزشکاران «سیامند رحمان» بود. او در روز چهارم دسامبر ۲۰۱۱ در دسته ۱۰۰+ کیلو موفق شد در شارجه امارات وزنه ۲۹۱ کیلویی را مهار کند. همچنین این وزنه بردار در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ که در لندن برگزار می شد توانست با مهار وزنه ۲۸۰ کیلویی، مدال طلای جهان را از آن خود کند. نام این ورزشکار به عنوان رکورددار در تازه ترین کتاب گینس به چاپ رسیده است.

۵. کماندار رکورددار

 

گینس

«زهرا نعمتی» تنها کماندار ایرانی است که در ۳۰ مه سال ۲۰۱۰ در مسابقه ای که در جمهوری چک برگزار می شد توانست موفق به کسب امتیاز ۶۲۲ شود. او همچنین در مسابقات پارالمپیک لندن با کسب امتیاز ۶۱۳ قهرمان جهان شد. نام این بانوی قهرمان نیز به عنوان رکورددار امتیاز در کتاب گینس به چاپ رسیده است.

۶. رضا پاکروان یک گینسی تمام عیار

 

گینس

او یک گینسی تمام عیار است. نام این ورزشکار به عنوان سریع ترین دوچرخه سواری که از صحرا عبور کرده در کتاب گینس به ثبت رسیده است. «رضا پاکروان» زندگی هیجان انگیز و ماجراجویانه ای دارد. او موفق شد در سال ۲۰۱۱ سوار بر دوچرخه در مدت ۱۳ روز از الجزایر به سودان سفر کند و ۱۷۳۴ کیلومتر را طی کند.

۷. حسین رضازاده

 

گینس

نام حسین رضازاده که به میان می آید همه یاد رکوردزنی در رشته وزنه برداری می افتند. او بعد از این که در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی ۴۷۲ کیلوگرم را در مجموع حرکات یک ضرب و دو ضرب بالای سر برد، صاحب یک رکورد جدید در جهان شد. بعد از آن نیز در سال ۲۰۰۴ بار دیگر موفق به مهار وزنه ۲۶۳ کیلوگرم در حرکت دو ضرب شد و همان زمان نامش در کتاب گینس به ثبت رسید. اما رکورد او در سال ۲۰۱۵ و در مسابقات جهانی آمریکا توسط یک وزنه بردار روس شکسته شد. «الکسی لاوچف» وزنه بردار فوق سنگین روس توانست رکورد رضازاده را بزند اما چند روز پس از این رکوردزنی، تست دوپینگ لاوچف مثبت در آمد و این جایگاه برای رضازاده باقی ماند.

۸. احسان قائم مقامی

 

گینس

احسان قائم مقامی در سال ۲۰۱۱ در بازی «سمولاته» – مسابقه شطرنج همزمان با چند شطرنج باز – توانست عنوان بیشترین بازی شطرنج همزمان را به نام خود ثبت کند. این استاد بزرگ شطرنج در این رقابت ۲۵ ساعته با ۶۰۴ شطرنج باز بازی کرد و توانست ۵۹۰ پیروزی به دست آورد و ۹۷ درصد از بازی هایش را ببرد.

۹. طولانی ترین نقاشی جهان

 

گینس

بوم های ۱۰۰ متری به هم متصل شدند و مسافتی پنج کیلومتری را به وجود آوردند. طولانی ترین نقاشی دنیا روی همین بوم ها کشیده شده است. موضوع این نقاشی «به سوی نور» است و زندگی حضرت محمد (ص) و تلاش این حضرت را برای گسترش صلح و عدالت به تصویر کشیده است. این رکورد در وب سایت گینس به ثبت رسید. رکورد قبلی طولانی ترین نقاشی با ۲۹۸۷ متر در امارات متحده عربی ثبت شده است.

۱۰. آیت الله خمینی (ره)

 

گینس

نام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در وب سایت گینس ثبت شده است. از مراسم تشییع پیکر مطهر امام خمینی (ره) به عنوان بیشترین تعداد شرکت کننده در یک مراسم یاد شده است. به نوشته گینس، ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند. این تعداد شرکت کننده حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران بوده است.

۱۱. اولین زن توریست فضایی

 

گینس

«انوشه انصاری» اولین زنی است که برای سفر تفریحی به فضا رفت. او در سال ۱۳۸۵ مدت ۹ روز را در یک ایستگاه بین المللی فضایی سپری کرد و بعد از این سفر نامش را به عنوان اولین توریست فضایی زن در کتاب رکوردهای بین المللی گینس و وب سایت گینس به ثبت رساند. انصاری تابعیت ایرانی و آمریکایی دارد. او برای این سفر حدود ۲۰ میلیون دلار پرداخت کرد.

۱۲. میلاد محسنی گل کاشت

 

گینس

 «میلاد محسنی» یک فوتبالیست تکنیکی است اما او تاکنون در هیچ تیم معروف ایرانی توپ نزده است. در عوض این بازیکن تمام وقتش را گذاشته تا هم بتواند با توپ پینگ پنگ روپایی بزند و هم با توپ فوتبال. او حتی در برنامه های زنده نیز با ساچمه روپایی زده است. این پسر با استعداد توانست در دسامبر ۲۰۱۶ در کشور امارات مقابل چشمان نمایندگان گینس رکورد رویایی را از آن خود کند. میلاد محسنی در این باره می گوید:«توانستم رکورد روپایی با توپ تنیس را در یک دقیقه بشکنم که پیش از من در دست مردی به نام جرمی از کشور آلمان بود. او ۱۹۰ روپایی در یک دقیقه زده بود و من توانستم ۱۹۴ روپایی را ثبت کنم.»

۱۳. حب درویش و ۱۴۴ روپایی

 

گینس

«مهدی حب درویش» فوتبالیست جوان کشورمان با شکستن رکورد روپایی سرعتی با توپ، سال ها پیش نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رساند. او در روز جمعه ۲۵ دی ماه ۹۰ در حضور نماینده گینس موفق شد در یک دقیقه، ۱۴۴ بار با توپ تنیس روپایی بزند و به این ترتیب رکورد سرعتی روپایی زدن را از آن خود کند. حب درویش برای این رکورد سال ها وقت گذاشت و ۵۵ هزار و ۵۰۰ پوند هم به حساب گینس واریز کرد. مدتی بعد از ثبت رکورد حب درویش، یک مرد آلمانی رکورد او را شکست و به این ترتیب نام مهدی حب درویش در جدیدترین چاپ کتاب گینس حذف شد.

۱۴. تیم ملی گینسی

 

گینس

تیم والیبال نشسته مردان ایران در سالی که گذشت عنوان برترین تیم ملی والیبال نشسته را در تمام ادوار پارالمپیک به دست آورد. کارشناسان اعلام کردند در سال های ۱۹۲، ۱۹۹۶، ۱۹۸۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ هیچ تیم والیبال نشسته ای نتوانسته است مانند تیم ایران قدرتمند عمل کند. تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران اولین تیم ملی کشورمان است که گینسی شده است.

۱۵. مجید فرزین منهای ۸۰ کیلوگرم

 

گینس

«مجید فرزین» یکی دیگر از ورزشکاران پارالمپیکی ایران است. او که سال هاست در رشته وزنه برداری فعالیت می کند در کارنامه ورزشی خود مهار وزنه ۳۴۰ کیلویی را دارد. او در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو توانست وزنه ۲۴۰ کیلویی را بالای سر برده و مدال طلای این دسته را کسب کند. نام این ورزشکار نیز در کتاب گینس به عنوان رکورددار به چاپ رسیده است. خودش می گوید تنها کسی که می تواند در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم این رکورد را بشکند خودش است.

۱۶. قدبلندترین مرد ایران

 

گینس

 

 «مرتضی مهرزاد» را خیلی ها می شناسند. این ورزشکار جوان سال ها پیش توسط خبرنگار «همشهری سرنخ» کشف شد و بعد از گفتگو با همشهری سرنخ به برنامه «ماه عسل» دعوت شد. بعد از آن بود که با حضور در این برنامه به تیم ملی والیبال نشسته دعوت شد.

مرتضی خیلی زود راهی تیم ملی والیبال پارالمپیک ایران شد و در مسابقات ریوی برزیل خوب درخشید. نام مرتضی با دو متر و ۴۶ سانتیمتر قد به عنوان بلندترین ورزشکار تاریخ پارالمپیک در آخرین نسخه گینس چاپ شده است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه