لوگو سایت

اظهارات مهم خاندوزی درباره توافق ایران با روسیه


به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، سید احسان خاندوزی در ارتباط مجازی از کشور روسیه با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره مباحث اقتصادی که رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در مورد آنها صحبت کردند، اظهار داشت: قبل از اینکه آقای رئیس‌جمهور جلسه‌شان را با رئیس‌جمهور روسیه شروع کنند، مقامات اقتصادی، مقامات حوزه انرژی و نفت دو کشور جلساتی را با یکدیگر داشتند تا موضوعات با جمع‌بندی و توافق کامل خدمت رؤسای جمهور دو کشور ارائه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جلسات حاشیه‌ای دیگری نیز قبل از ملاقات آیت‌الله رئیسی و پوتین، برگزارشده بود، افزود: علاوه بر جلسات وزرای دو طرف، من با تجار ایرانی فعال در بازار روسیه و وزیر نفت با شرکت‌هایی که در حوزه نفت و گاز کار می‌کنند، جلسه داشتیم که نتیجه آنها قبل از شروع مذاکرات رئیس‌جمهور، خدمت آیت‌الله رئیسی ارائه شد.

وی با اشاره به خبرهای بسیار خوبی که بعد از جلسه دو رئیس‌جمهور شنیده شد، افزود: بخش اعظم و قریب به‌اتفاق موضوعاتی که توافق شده بود هم در خصوص همکاری‌های حوزه بالادستی نفت و گاز و هم در حوزه ترانزیت دو کشور و هم در حوزه نیروگاهی و استفاده از خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری بود که بالاخره بعد از گذشت چند سال از تصویب آنها و سرعت بسیار کندی که داشت، در مورد تسریع و تکمیل آنها توافقاتی صورت گرفت.

خاندوزی درباره این توافقات تصریح کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب از طریق ترانزیت ریلی که بتواند جنوب ایران و خلیج‌فارس را به آسیای میانه و اروپا متصل کند یکی از محورهای این توافق بود که بر اساس آن تصمیمات بسیار خوبی برای خط آهن رشت – آستارا و خط آهن اینچه برون گرمسار اتخاذ شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به دیگر توافقات جنبی نیز اشاره کرد و گفت: در مورد تأمین نهاده‌های اساسی و غلات و همچنین خرید لوکوموتیو و موضوعاتی ازاین‌دست، بسیار بیشتر از آن چیزی که در ابتدا به نظر می‌رسید، هم‌گرایی و هم‌نظری‌ها وجود داشت که خبرهای تکمیلی و تشریحی آینده، تأییدکننده توافقات حداکثری و راهبردی بین دو کشور خواهد بود.

خاندوزی در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها در خصوص قطعه خط آهن رشت آستارا سرمایه‌گذاری مشترک خواهند کرد؟ گفت: مطلع هستید که طول این قطعه خیلی زیاد نیست اما بخش مفقوده یکی از مهم‌ترین کریدورهایی است که اگر شکل بگیرد، می‌تواند تغییر مناسبات تجاری بین تمام کشورهای حوزه اوراسیا را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همین‌طور پاکستان، هند و چین را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه پاسخش، افزود: در جلسه‌ای که بنده با وزیر اقتصاد روسیه صحبت کردم، بنا شد از طریق همان خط اعتباری که قبلاً بین دو کشور به توافق رسیده بود، فاینانس قطعه رشت – آستارا انجام شود؛ بنابراین از طرف روسیه به شکل خط اعتباری تأمین مالی خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که این ۵ میلیارد دلار، علاوه بر تأمین مالی قطعه ریلی رشت به آستارا و احیاناً خرید ۲۰۰ لوکوموتیو، چه مصارف دیگری خواهد داشت، تصریح کرد: بقیه اجزا خط اعتباری کریدور عبارت است از تکمیل نیروگاه سیریک که کارش آغاز اما جز کوچکی از سرمایه‌اش پرداخت‌شده بود و با صحبتی که انجام گرفت، طرف روس موافقت کرد با سرعت خیلی بیشتری مابقی تأمین مالی نیروگاه سیریک را انجام دهد.

خاندوزی در ادامه گفت: خط آهن اینچه برون به گرمسار هم یک اصلاح فنی کوچک نیاز دارد و باید بعضی از توافقات آن تجدید می‌شد، در کنار این برای مدرن سازی نیروگاه رامین اهواز، برای افزایش ظرفیت نیروگاه سد گتوند هم به توافق رسیدیم که هر چه زودتر این پروژه‌ها هم انجام شود.

«آیا زمینه توافق برای پیمان پولی دوجانبه وجود دارد یا خیر» سوال دیگری بود که خاندوزی در جواب گفت: یکی از پیشنهادهای جدی ما به هیئت روسی در مورد تکمیل مراودات بانکی و ارزی بود، چراکه همه این تجارت‌ها مبتنی بر این است که چقدر سهل‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر نقل و انتقالات بانکی و ارزی را انجام داد؛ البته اینجا بیزینس بانک که یکی از بانک‌های مهم روسیه است، خیلی به مراودات تجار ایرانی کمک می‌کند که برای افزایش ظرفیتش پیشنهادی مشخصی را ارائه کردیم.

سید احسان خاندوزی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه حوزه مراودات بانکی نیازمند توافق بانک مرکزی طرفین هست، گرچه رویکرد کاملاً مثبت بود اما مقرر شد در سفر و جلسه‌ای که فی‌مابین رؤسای بانک مرکزی ایران و روسیه شکل خواهد گرفت، جزئیات این توافق نهایی شود؛ اما مجموعه تسهیل تمام این مراودات بانکی حتی مورد تأیید جناب آقای پوتین هم قرار داشت.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه