لوگو سایت

گفت وگوی مجازی بایدن و نخست‌وزیر ژاپن


به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از ایرنا، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز جمعه با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ۸۰ دقیقه دیدار مجازی داشت و در مورد چین، کره شمالی و امنیت سایبری گفت و گو کردند.

به گفته کاخ سفید، دو رهبر درباره نگرانی‌ها در مورد تهاجم احتمالی چین به تایوان و تشدید رزمایش های نظامی در نزدیکی این جزیره  گفت و گو کردند.

نخست وزیر ژاپن گفت که آنها بخش قابل توجهی از گفت و گوی ۸۰ دقیقه ای خود را صرف مسائل مرتبط با چین از جمله تایوان کرده اند. آنها همچنین در مورد وضعیت هنگ کنگ و استان سین کیانگ چین گفت و گو کردند.

کیشیدا توضیح داد بایدن و من توانستیم به طور صریح و در آرامش کامل، درباره نحوه همکاری ژاپن و  آمریکا و رهبری جامعه بین المللی تبادل نظر کنیم.

پیش از این، مقامات ژاپنی  اعلام کرده بودند کیشیدا، که اهل هیروشیما است، مشتاق گفت و گو درباره “جهانی بدون سلاح هسته ای”  در این دیدار است.

 کاخ سفید اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن و آکیبا تاکئو همتای ژاپنی وی، درباره کره شمالی گفت و گو کردند.

کیشیدا در پاسخ به این سوال که آیا ژاپن در صورت حمله روسیه به اوکراین به تحریم‌ها علیه روسیه می‌پیوندد یا خیر، اشاره کرد که آمریکا و ژاپن در برابر تهدیدات روسیه همسویی نزدیکی دارند.

پس از این دیدار، کاخ سفید گفت که بایدن و کیشیدا متعهد به همکاری نزدیک برای جلوگیری از تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین هستند، و نخست وزیر ژاپن متعهد شد که در پاسخ قوی به هرگونه حمله به هماهنگی نزدیک با آمریکا، سایر متحدان و شرکای خود و جامعه بین‌الملل ادامه دهد.

دو رهبر همچنین درباره سایر تهدیدات رایج از جمله ویروس کرونا، بحران آب و هوا و امنیت سایبری گفت و گو کردند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه با آکیبا تاکئو، دبیرکل دبیرخانه امنیت ملی ژاپن گفت‌وگو کرد تا برای دیدار ۲۱ ژانویه (اول بهمن) جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن آمادگی ایجاد کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه