لوگو سایت

دولت به این افراد پاداش می دهد /مشترکان کم مصرف برق بخوانند


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان –  رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با حضور در برنامه تلویزیونی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: تعرفه مشترکان نسبت به گذشته چه تغییراتی پیدا کرده است؟ 

رخشانی مهر: تعرفه مشترکان از دیروز تغییراتی داشته و هدف از آن اصلاح الگوی مصرف درصد کمی از مشترکان که مصرف غیر متعارف دارند، است. حدود ۲۵ درصد از مشترکان برق در بخش خانگی مصارف بیش از الگو دارند و ۷۵ درصد دیگر نیز طبق الگو‌های ابلاغی در حال مصرف هستند.

صورت حساب برق مصرفی مشترکان که پایین تر از الگو مصرف می‌کنند، تغییر نخواهد کرد.

رخشانی مهر: هم اکنون ۴ پله مصرف داریم، یکی افرادی که از صفر تا الگو مصرف، استفاده می‌کنند، پله دوم از الگو مصرف تا ۱.۵ برابر الگو، پله سوم از ۱.۵ برابر الگو تا ۲ برابر الگو و پله چهارم مشترکانی که بیش از الگو استفاده می‌کنند. هم اکنون الگوی مصرف ۲۰۰ کیلو وات بر ساعت در ماه است. هزینه تامین برق مشترکانی که ۲۰۰  تا ۳۰۰ کیلووات بر ساعت مصرف می‌کنند، ۱.۵ برابر است و مشترکانی که ۱.۵ تا دو برابر الگو، مصرف می‌کنند، ۲.۵ برابر هزینه تامین برق است و مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند، ۳.۵ برابر هزینه تامین برق صورت حساب برای آنان صادر می‌شود.

هزینه تامین برق برای مصرف کننده شامل، هزینه سوخت، هزینه تولید برق و هزینه ترانزیت برق است که تاکنون هزینه سوخت یارانه‌ای بوده  ولی هزینه تولد برق و ترانزیت را پر مصرف‌ها پرداخت می‌کنند.

سوال: مشترکان چگونه می‌توانند از رده بندی خود مطلع، شوند؟

رخشانی مهر: مشترکان از طریق اپلیکیشن برق من، می‌توانند سوابق و پله‌های مصرف خود را مشاهده کنند. مشترکانی که بتوانند مصرف خود را در چارچوب الگو کاهش دهند، مشمول پاداش می‌شوند، یعنی اگر شخصی پله مصرف را پایین‌تر از حد‌مصرف خود انتخاب کند و مقید بر آن باشد، ۵ درصد بابت خوش مصرفی به مشترک تعلق می‌گیرد.

سوال: در فصول مختلف روش های محاسبه تعرفه برای پر مصرف و کم مصرف ها تغییر خواهد کرد؟

رخشانی مهر: روش‌های محاسبه در فصول مختلف تغییر نخواهد کرد و  فقط الگو‌های مصرفی در فصول مختلف در مناطق مختلف تغییر می‌کند. در ماه‌های گرم مشترکانی که در مناظق گرمسیر هستند، بالای ۳۰۰۰ کیلووات بر ساعت مصرف کنند،  درصدی از هزینه تامین برق از آن‌ها گرفته می‌شود.

سوال:  ساماندهی کنتور برقی که چند واحد مسکونی را پوشش می‌دهد، به چه صورتی است؟

رخشانی مهر: صورت حساب واحد‌های مسکونی که یک کنتور برقی چند واحد را پوشش می‌دهد نیز  به روش ضریب خانوار محاسبه می‌شود.

سوال: طرح جدید تعرفه ها به چه میزان از خاموشی‌های تابستان جلوگیری می‌کند؟

رخشانی مهر: دو روش برای مصارف غیر متعارف وجود دارد، یکی نظام تعرفه گذاری که از روز گذشته اجرا شده و دیگری نصب کنترل هوشمند است که تا پیک سال آینده درصد قابل توجهی از مشترکان پر مصرف را کنترل می‌کنیم. دو درصد از مشترکان در بخش خانگی، ۱۰درصد از برق اختصاص یافته به بخش خانگی را استفاده می‌کنند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه