لوگو سایت

پیش بینی بورس فردا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰/شاخص به یک میلیون واحد هم برمی گردد؟


به گزارش اقتصادنیوز، چهارشنبه پایان بخش بازار در این هفته خواهد بود. حالا پس از تصویب و حمایت سران قوا از بسته حمایتی ۷+۳ بازار سرمایه و سیاست بورس تهران در راستای تحریک تقاضا با افزایش عرضه اوراق فروش تبعی (خرید آن ها توسط صندوق های اوراق با درآمد ثابت در راستای شکل گیری جریان پول در بازار) برخی امیدوارند که فردا بازار دوباره شاهد تحریک تقاضا و شکل گیری دوباره موج افزایشی در شاخص باشد.

فارغ از کاستی و عیوب مربوط به بسته حمایتی ۳+۷ بازار سرمایه و البته رفتار سیاست‌گذاران، به نظر میرسد برای دنبال کردن اثرگذاری این اقدامات در بازار سهام باید به انتظار روزهای آینده نشست.

البته بعید است مسیر فعلی شاخص در روز چهارشنبه تغییر کند و احتمالا به تاثیر از عرضه های روز آخر هفته، دوباره شاهد افت شاخص باشیم، مگر اینکه حقوقی‌ها مانع تداوم این مسیر شوند. هر چند که برخی همچنان در انتظار واکنش بازار به نقش دستورکار حمایتی سران قوا هستند. علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز در حمایت از بازار در تایید سخنان حمایتی دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از بورس نیز گفته بود بورس از افزایش نرخ تورم جلوگیری کرده است تا همچنان بازار حداقل از حمایت لفظی سیاست‌گذاران برخوردار باشد.

در کنار این موضوع، سیگنال صحبت های امروز جان یلن، وزیر خزانه داری و دارایی امریکا درباره افزایش نرخ های بهره در آینده و اثرگذاری منفی آینده بر کامودیتی ها را نباید برای معاملات فردای بورس تهران نادیده گرفت. بعد از این صحبتها، در بازارهای جهانی، کامودیتی ها رنگ قرمز به خود گرفتند، هر چند که در ادامه کامودیتی ها اندکی بهبود یافتند. این در حالی است که ممکن است سهام کالامحور فردا در بورس تغییراتی را تجربه کنند.

رفع بی اعتمادی در بازار سهام نیازمند گذشت زمان است و تا زمانی که اصلاح شاخص به نقطه پایانی نرسد، بعید است بازار به وضعیت قبلی برگردد از این منظر بهترین راهکار در شرایط کنونی، اصلاح بنیادی ساختارها در بازارها و عمق بخشی و اصلاح فرآیندها در سمت عرضه و تقاضاست تا بازار آماده روزهای بهتری باشد. البته چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار از این شرایط بیرون خواهد آمد، اما این بهبود بهتر است خودکار و بدور از دخالت ها صورت گیرد.

بورس سران

علی سعدوندی، اقتصاددان هم در خصوص اثرگذاری بسته حمایتی بازار سرمایه معتقد است بازار به جای این اقدامات، نیازمند راهکارهای بنیادی است. از دید او تا زمانی که نقدینگی را جذب حساب جاری کارگزاری ها می کنند ضد تورمی است. تنها در شرایطی که سقوط بازار و بی اعتمادی شدید باشد و خروج خالص از حساب کارگزاری ها صورت گیرد نقش ضدتورمی بورس محو می شود. از دید او آزادسازی قیمت ها اگر نقدینگی را به سوی بورس بازگرداند ضد تورمی است.

داوود منظور، استاد دانشگاه هم درباره بسته حمایتی از بازار سرمایه معتقد است: هزینه کردن اعتبار شورای عالی سران قوا برای یک مصوبه فاقد پشتوانه کارشناسی، جفا در حق این نهاد تصمیم گیری عالی است. چنانچه علیرغم این حمایت ها، همچنان اعتماد به بازار سرمایه برنگردد، با اعتبار از دست رفته شورای سران چه باید کرد؟ آیا دولت نمی توانست این تصمیمات را راسا اتخاذ کند؟!

مهدی رباطی، فعال بازار سرمایه هم در این خصوص میگوید: تصمیمات سران قوا نمونه بارز، تداوم سیاست گذاری غلط در دهه های گذشته و دید دستوری به اقتصاد و حیف و میل منابع عمومی است و البته جای تاسف است که بورس به عنوان یک بازار مالی تا این حد باید سیاسی شود. این فعال بورسی معتقد است این تصمیمات به دلیل نپختگی احتمالا اجرایی نمیشود و صرفا مانور خبری است.

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که برای اثرگذاری بسته باید به انتظار روزهای آینده نشست و البته بعید است اثرگذاری این بسته به زودی خود را نشان دهد. از دید او از منظر رفتارشناسی، روند معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر نشانگر تداوم «اصلاح فرسایشی» بورس است و مولفه‌ها و متغییرهای سیاسی و اقتصادی نیز بر این روند، صحه می گذارد. شاخص کل در آستانه رسیدن به کف حمایتی قبلی خود است و با توجه به اینکه قیمت بسیاری از نمادها نیز دوباره به محدوده حمایتی نزدیک شده است، دور از انتظار نخواهد بود که شاهد حمایتی (هرچند ضعیف و مختصر) در روزهای آتی باشیم.

احمد بزرگی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است اثرگذاری این بسته به زودی نخواهد بود و چه بسیا برای اعتمادسازی در بازار باید صبر کرد و این نیازمند گذشت زمان است. البته وی با بیان اینکه باید به انتظار روزهای آینده نشست، تاکید دارد شاخص ممکن است اعداد پایین تر را هم به خود ببیند و حتی تا یک میلیون واحد هم عقب نشینی کند اما بعد از اصلاح قطعا دوباره بازگشتی به دنبال خواهد شد.

بورسبورس

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه