لوگو سایت

قیمت مس به ۲۰هزار دلار در هر تن افزایش یافت


به گزارش راشاتودی بانک آمریکا هشدار داد؛ شکاف تدریجی بین عرضه و تقاضا احتمالاً منجر به کمبود مس در جهان می‌شود و قیمت این فلز را به ۲۰ هزار دلار در هر تن در چهار سال آینده خواهند رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ مایکل ویدمر تحلیلگر کالاهای اساسی در دومین بانک بزرگ جهان اعلام کرد:‌ ذخایر مس در کمترین میزان خود طی ۵ سال گذشته رسیده که تنها می‌تواند سه هفته تقاضای جهانی را پوشش دهد.

این تحلیلگر گفت: در ارتباط با این مسئله پیش‌بینی می‌کنیم کمبود در بازار مس وجود داشته باشد و ذخایر طی امسال و سال آینده کاهشی باشد.

وی افزود: کاهش ذخایر می‌تواند باعث نوسانات قیمت در بازار شود که  خطر جدی برای بازار به حساب می آید. کاهش ذخایر مس و نوسان قیمتی مسئله تازه‌ای نیست و پیش‌تر فلز نیکل در بازار بورس لندن در سالهای ۲۰۰۶- ۲۰۰۷ ۳۰۰درصد افزایش یافت.

بانک  آمریکا پیش بینی می کند: قیمت فلز مس پس از اینکه نخستین‌بار طی ۱۰ سال اخیر از ۱۰ هزار در هر تن دلار عبور کرد سال آینده هم به رقم ۱۳ هزار دلار هم برسد.

ویدمر می‌گوید: در صورتی که پیش‌بینی‌های ما برای افزایش عرضه مس تحقق نیابد ذخایر جهانی طی سه سال آینده تخلیه خواهد شد و نوسان بیشتری در بازار مس ایجاد می‌شود که احتمالاً قیمت را به ۲۰ هزار دلار در هر تن می‌رساند.

براساس اعلام دیوید نوهیزر مؤسس و مدیرعامل صندوق لایورمون پارتنرز افزایش قیمت مس بیشتر تحت تأثیر تضعیف ارزش دلار و گرایش به سمت زیرساخت‌های سبز ایجاد شده است.

وی گفت: فکر می‌کنم مس را می‌توان با نفت خام مقایسه کرد و طی ۵ تا ۱۰ سال آینده نگاه‌ها به سمت این فلز برمی‌گردد و قیمت ۲۰ هزار دلار در هر تن قابل پیش‌بینی است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه