لوگو سایت

آمریکا به برجام برمی‌گردد/ باید رابطه اقتصادی برقرار کنیم


علی مطهری، در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: اقتصاد یک علم است و هر کسی که مجری اقتصاد است باید بر اساس مبانی علمی عمل کند. ما قائل به اقتصاد آزاد هستیم. یک توازنی بین غرب و شرق ایجاد کنیم. مبادلات تجاری ما باید با کل دنیا باشد نه مثل امروز که ۸۰ درصد مبادلات تجاری ما با ۶ کشور روسیه، چین، عراق، ترکیه و یکی دو کشور دیگر است. این خیلی خطرناک است و اگر روابط سیاسی ما با آنها به مشکل برخورد برای ما بسیار خطرناک است.

وی افزود:‌ باید با کشورهای قوی آسیایی مانند هند و مالزی و اندونزی باید روابط اقتصادی داشته باشیم. باید با کشورهای قوی اسلامی بازار مشترک داشته باشیم. باید بین طرفهای تجاری خود رقابت ایجاد کنیم برای اینکه پول بی جهت از جیب مردم خارج نشود. چون الان نمی توانیم رقابت ایجاد کنیم باید کالاها را به قیمت بالاتری بخریم. باید روابط خارجی خود را بهبود ببخشیم.

نماینده سابق مجلس توضیح داد: کم کم که آمریکا به برجام برمی گردد باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم. روابط خارجی در اقتصاد ما بسیار موثر خواهد بود. باید با کشورهای خارجی و ایرانیان خارج از کشور رابطه تجاری داشته باشیم. باید در داخل، برای بخش خصوصی امنیت اقتصادی ایجاد کنیم سرمایه هایشان را وارد کشور کنند.

مطهری: ردصلاحیت من، خطای سهوی شورای نگهبان بود /ناامید نیستم /نیازی به مطرح شدن ندارم

مطهری ادامه داد: چه تحریمها برداشته شود و چه در این شرایط باقی بمانند اگر می خواهیم به رفاه نسبی برسیم، بدون برداشته شدن تحریمها مقدور نیست. هر مدیر قوی ای در کشور بیاید و شرایط اینطور باشد حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد می تواند وضع مردم را بهتر کند. نمی شود شعار داد تحریمها به این حد باشد و می شود وضع را بهتر کرد. ضمن این که تولید را افزایش می دهیم باید حتما دنبال رفع تحریمها باشیم. هر قدر تولید ما بالا باشد ولی تحریم باشیم نمی توانیم کالا صادر کنیم یا ارز را وارد کنیم.

مطهری: قهر کردن با صندوق رای راه حل نیست

شمس مستوفی نیز در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد: نظرسنجی ها می گوید انتخابات پیش رو یکیl از کم مشارکت ترین انتخاباتهای پس از انقلاب است. آیا در چنین انتخاباتی شما توانمندی بسیج آرا را دارید؟ شورای نگهبان در مصوبه اخیر گفته است کاندیداها باید برنامه شان را منتشر کنند. آیا برنامه های شما منتشر شده و قابل دسترس است؟

مطهری ادامه داد: درباره مشارکت فضا خیلی گرم نیست ولی این مطلب با ورود برخی نامزدها می تواند جبران شود و فضا گرمتر شود. فرضا با ورود آقای ظریف فضا گرم می شود. با ورود خود من فضا گرمتر می شود. عده ای مواضع ما را قبول دارند. اگر آقای لاریجانی را تایید کنند فضا خیلی گرم می شود. این بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد. رابطه ای بین توفیق نشست وین و شرکت مردم در انتخابات است.

وی گفت: اگر در این فاصله توافق و گشایشی شود و مردم حس کنند راهی برای خروج از فشار اقتصادی باز شود مردم به انتخابات می آید و برای ادامه این راه، به طرفداران این راه رای می دهند و مشارکت به حد قابل قبولی می رسد. البته مردم از حوادث آبان ۹۸ گلایه دارند. از فشارهای شدید اقتصادی که به مردم وارد می شود گلایه دارند ولی باید گفته شود قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست. حتما اصلاح امور از صندوق رای می گذرد. شرکت بالای مردم در انتخابات برای رفع تحریمها و اجرای برجام خیلی مهم است. اگر مشارکت مردم ۷۰ درصدی شود دنیا روی پشتوانه مردمی نظام اسلامی حساب می کند. باید هر کسی از هر راهی بلد است باید فضا را گرم کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه