لوگو سایت

الکاظمی:ایرانی‌ها واقع‌گرا هستند/ صدر از من یک درخواست داشت


به گزارش  اقتصادنوز به نقل از اخبرآنلاین، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیها در قدس اشغالی تاکید کرد، اگر عادی سازی حقوق ملت فلسطین را تامین نکند از نظر ما قابل قبول نیست.

وی در مصاحبه با شبکه الجزیره تصریح کرد که بغداد حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و همچنین جلوگیری از دسترسی آنها با اماکن مقدسه را محکوم میکند.

نخست وزیر عراق در ادامه مصاحبه خود درباره ایران نیز گفت: ایرانی‌ها ثابت کردند که واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند از دولت (عراق) حمایت کنند و مانع این شوند که شبه نظامیان دولت را تضغیف کنند.


به گزارش ایسنا،نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که هیچ گونه فشاری بابت عدم نامزدی در انتخابات متحمل نشده و شخصا این تصمیم را گرفته است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های عراقی از جمله خبرگزاری “واع” درباره استعفای وزیر بهداشت عراق در پی حادثه آتش سوزی در بیمارستان ابن الخطیب بغداد نیز گفت: تحقیقات درباره حادثه بیمارستان ابن الخطیب دست داشتن شخص وزیر بهداشت در این حادثه را ثابت نکرد. استعفای وزیر بهداشت یک اقدام اخلاقی است. ما امیدواریم وزیر بهداشت آتی از چالش‌های کرونا باخبر باشد. فراکسیون‌های سیاسی نباید به نامزدهای پست وزارت بهداشت اعتراض کنند.

درباره انتخابات پیش‌رو نیز الکاظمی گفت: تصمیم من برای شرکت نکردن در انتخابات از همان لحظه اول گرفته شد. هیچ گونه فشاری برای عدم نامزدی در انتخابات وجود ندارد. طرح سیاسی من موفقیت در برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است. برخی برای برخورد گستاخانه با نخست‌وزیر تلاش کردند اما من وعده‌ام را برای بی طرف بودن حفظ کردم. سلاح باید در دست دولت باشد و دولت در مبارزه با سلاح غیرقانونی جدی است.

الکاظمی درباره روابط بغداد و اربیل نیز گفت: روابط میان بغداد و اربیل امروز در دوره طلایی خود قرار دارد. با رهبران اقلیم کردستان برای از بین بردن سوءفهم بین بغداد و اربیل همکاری کردم. ما به ایجاد اعتماد میان کردها و اعراب برای حل بحران مناطق مورد مناقشه نیاز داریم. یک هیئت هفته جاری برای حل بحران به اقلیم خواهد رفت. تسهیلات اقلیم به زودی به آن می‌رسد.

درخصوص حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق نیز الکاظمی گفت: اقدامات حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) غیرقابل قبول است و اقلیم کردستان و ترکیه را تهدید می‌کند. ما بارها ناخرسندی خود را از تحرکات ترکیه برای تسویه حساب با پ.ک.ک اعلام کردیم همچنین برخوردهای پ.ک.ک در عراق غیرقابل قبول است. عراق نمی‌تواند میدان تهدید برای همسایه‌اش باشد و منطقی نیست که تهدید کشورهای همجوار به عملیات مسلحانه را قبول کند.

وی همچنین به برخی شایعات اشاره کرد و گفت: من وزیر بهداشت و رئیس بانک مرکزی را معرفی کردم نه جریان صدر. با حرف کسانی که می‌گویند یک وزیر وابسته به جریان صدر وجود دارد، مخالفم. مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق یک درخواست از من داشت و آن اهتمام به عراق بود. طایفه‌گرایی و فساد و دنبال قدرت بودن یک کشور ضعیف را ایجاد کرد. اولین گام‌های ما دور کردن طایفه‌گرایی از دولت بود. ما در فراهم کردن حمایت از وضعیت اقتصادی به رغم شرایطی که با آن مواجهیم موفق بودیم. اصلاحاتی که انجام دادیم میلیاردها برای ما سود داشت.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه