لوگو سایت

بررسی اثربخشی واکسن آسترازنکا با کوتاه شدن فاصله دو تزریق


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شش هفته پیش کمیسیون واکسن آلمان اعلام کرد که برای یک ایمنی کامل بهتر است که فاصله زمانی بین دریافت دوز اول واکسن آسترازنکا با دوز دوم آن ۱۲ هفته (۳ ماه) باشد.

دلیل این تعریف از فاصله زمانی دو نوبت هم این بود که از یک سو بتوانند تا آنجا که ممکن است به شمار بیشتری از شهروندان نخستین نوبت واکسن را تزریق کنند و از سوی دیگر به این دلیل که مشخص شد اثربخشی واکسن با رعایت این فاصله زمانی بیشتر می‌شود.

اما وزیر بهداشت و درمان آلمان این ایده را چند روز پیش رد کرد و از کوتاه کردن این فاصله زمانی به ۴ هفته سخن گفت. دلیلش هم این بود که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند دومین نوبت واکسن را از جمله به دلیل تعطیلات پیش روی تابستانی، زودتر دریافت کنند.

در تأییدیه آژانس دارویی اروپا که مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا را صادر کرده است هم فاصله زمانی مجاز بین دو نوبت واکسن بین ۴ تا ۱۲هفته اعلام شده است.

این مساله که فاصله زمانی بیشتر میان دو نوبت به افزایش اثربخشی کمک می‌کند برای وزیر بهداشت آلمان روشن بود اما اطمینان از ایمنی بهتر با برنامه‌ریزی برای تعطیلات پیش رو جور در نمی‌آید. به همین دلیل بود که ایالات مختلف در آلمان از پنجشنبه گذشته مقدمات رسمی کوتاه کردن این زمان را فراهم و اولویت‌بندی دریافت واکسن آسترازنکا را در سراسر آلمان لغو کردند.

کوتاه شدن فاصله دو تزریق و تأثیر آن بر اثربخشی

به گزارش دویچه وله، اکنون پرسش اینجاست که در مورد شهروندانی که خود را با آسترازنکا از این پس واکسینه می‌کنند، کاهش مدت زمان فاصله بین دو دوز به ۴ هفته تا چه حد بر اثربخشی واکسن تأثیر می‌گذارد؟

مشکل برای پاسخ دادن به این پرسش، کمبود مطالعه در این باره است. اما در ماه فوریه نتایج یک مطالعه که در مجله تخصصی لانست به چاپ رسید، پاسخ‌های شگفت‌انگیزی در این‌باره ارائه می‌داد.

در این مطالعه آمده بود که با رعایت فاصله زمانی ۱۲ هفته یا بیشتر بین دو نوبت واکسن در گروهی که مورد آزمایش قرار گرفت، تأثیرگذاری واکسن تا ۸۱ درصد در مقایسه با گروه مورد آزمایش دیگر که واکسینه نشده بودند، افزایش یافت.

با کاهش این فاصله زمانی به کمتر از ۶ هفته اما ایمنی ایجادشده تا ۵۵ درصد کاهش یافت. هنوز نمی‌توان این ارقام را با قاطعیت به دلیل نبود مطالعات تکمیلی تأیید کرد اما برخی کارشناسان در آلمان می‌گویند، بد نیست که این جنبه قضیه هم در زمانی که شهروندان با کوتاه کردن فاصله دو دوز سعی در برنامه‌ریزی برای مسافرت تابستانه‌شان دارند، در نظر گرفته شود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه