لوگو سایت

دلاربازان دوباره به صف شدند/ بورس بازان امیدوار


به گزارش اقتصادنیوز، بازارها در روز سه شنبه شاهد تحرکات جدیدی بودند؛ در بازار ارز قیمت دلار دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان برگشت و فرضیه ناپایدار قیمت ها در کانال ۲۰ هزار تومان دوباره تایید شد. در بورس شاخص بورس پس از مدت ها شاهد افزایش بیش از ۲۰ هزار واحد (معادل نزدیک ۲ درصد) رشد در شاخص بود. با تقویت سمت تقاضا که از دوشنبه در ساعات پایانی شکل گرفت، بورس بازان به شکل گیری رالی دوباره صعودی در بازار امیدوار شده اند.

مولفه های حاضر در بازار که در روزهای آینده با ورود پول‌های جدید از سمت صندوق تثبیت بازار سرمایه (در ازای فروش اوراق تبعی که البته با استقال خریداران مواجه شد) و اقدامات حمایتی سیاست‌گذار همچون برداشتن دامنه نوسان نامتقارن و محدودیت های دیگر، شکل جدی تر به خود گرفته و بورس بازان را به رونق دوباره بازار حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت امیدوار کرده است.

در بازار ارز خریداران پس از تایید این مسئله که توافقات ایران و امریکا درباره احیای برجام ممکن است زمانبر باشد، دوباره فعال شدند و بازیگران به تناسب افزایش تقاضای پشت خطی و قیمت درهم شروع به تقویت سمت تقاضا کردند که البته باعث افزایش دوباره قیمت دلار شد.

اغلب ناظران بر این باورند بازار در یک ماه پیش رو تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در تب و تاب انتخابات، مذاکرات وین و منطقه میتواند افت و خیزهای محدود را تجربه کند. براساس تازه ترین اخبار و تحولات از وین، به نظر میرسد مذاکرات در وین به مرحله حساس درباره متن رسیده و همین چالش و گرانیگاه اصلی دو طرف بر سر احیای برجام است.

منابع دیپلماتیک همچون فرانسه میگونید اختلاف ها همچنان فراوان است و زمان هم اندک است. با این وصف جوزپ بورل، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرده نسبت به فرجام برجام خوش بین است. البته روز سه شنبه جلسات کمیسیون های برجام بدون حضور ایران با حضور طرف اروپایی و امریکایی دنبال شد. همزمان با این تحولات جدید، آژانس در گزارشی تایید کرد که سطح غنی سازی در نطنز به ۶۳ درصد رسید.

در اخبار مربوط به مذاکرات منطقه نیز، علی ربیعی، در نشست های سه شنبه خود تاکید کرد: مذاکرات ایران و عربستان در حال انجام و مثبت است. هم مقامات رسمی ایران و هم مقامات رسمی عربستان امیدواری به فرجام گفت و گوها را تایید کرده اند که نشان از جدی بودن مذاکرات دارد. البته بازارها، گریزی هم به انتخابات امسال دارند؛ در روز نخست ثبت نام کاندیداها، حسن دهقان و سعید محمد به طور رسمی ثبت نام کردند، سخنگوی ائتلاف شورای اجماعی اصولگرایان نیز از قطعیت ابراهیم رییسی برای شرکت در انتخابات خبر داده و البته به نظر میرسد حضور محمدباقر قالیباف منتفی است. حالا همچنین خبرهای غیررسمی نشان میدهد جواد ظریف فعلا تمایلی به حضور در انتخابات ندارد. هر چند برخی منابع خبری هم مدعی اند ورود علی لاریجانی به کارزار انتخابات جدی است.

در همه بازارها برآیند نیروی خریداران و فروشندگان نشان میدهد در یک ماه پیش رو هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا به حال انتظار سعی می کنند در محدوده‌های مشخص معاملاتشان را پیش ببرند. در بازار سهام البته با تصویب ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی مبنی بر تزریق ورود ۲۰۰ میلیون دلار به بورس، موضوع وارد مسیر اجرایی شده و حداقل در کوتاه مدت میتواند برای تقویت سمت تقاضا مثبت ارزیابی شود، هر چند که نفس دخالت دولت و تزریق پول به بورس با ذات هوشمندی بازار سرمایه در تناقض است.

در بازار خودرو نیز همچنان بازار حرکتی را که نشان از تحریک خریداران باشد، مشاهده نکرده و به نظر میرسد فعلا خودروسازان در کمین و انتظار تحولات در زمینه رفع تحریم ها هستند. در بازار مسکن، وضعیت به حالت رکودی درامده و خریداران چندان فضا را برای مانور نمی بینند، چرا که در شرایط فعلی حجم زیادی از تقاضاهای سفته بازی نیز از بازار خارج شده است و به دلیل نبود کشش در سمت تقاضا ناشی از افزایش هزینه‌های ساخت مسکن که به طور مستقیم روی قیمت مسکن تاثیر گذاشته، بازار حالت رکودی به خود گرفته است.

در بازار ارز هم در روزهای آینده جدال میان خریداران با فروشندگان ادامه دار خواهد بود؛ خریداران میل به فعال شدن دارند و از بابت تورم زایی بودجه مطمئن هستند رسیدن قیمت ها به پایین تر از سطوح مشخص قیمتی (دامنه ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان) در بازار محتمل نخواهد بود و اگر هم ممکن باشد، ناپایدار است. در بورس هم فعلا امیدواری به رونق قوت گرفته، اما معلوم نیست بسیته های حمایتی سیاست ‌گذار و موج های خوش بینی چقدر میتواند این وضعیت را برای بازار سهام پایدار نگه دارد.    

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه