لوگو سایت

آب مشترکان پرمصرف قطع می شود؟


وی با بیان اینکه تعرفه آب برای مشترکانی که الگو را رعایت می کنند، هفت درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند  ۱۶ درصد افزایش  از اول اردیبهشت ماه افزایش یافت، گفت: البته برای تشویق مشترکان مشترکان کم مصرف از پرداخت قبوض آب معاف شدند.

البته این صحبت ها در شرایطی است که به تازگی سیدرسول باقری- معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که از اول خرداد ‌ماه به تمامی مشترکان پرمصرف و بدمصرف تهرانی، اخطار ارسال شده و در صورت تداوم،  محدودیت مصرف  را اعمال خواهیم کرد.

وی با اشاره به روند صعودی افزایش مصرف آب در پایتخت گفت: سناریوهایی برای روزهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز تدوین شده است و اولویت برخورد با مصارف فضای سبز و بنایی، مشترکان تجاری و دولتی و در آخر پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های خانگی خواهد بود.

وضعیت منابع آبی مناسب نیست

وضعیت بارش ها گویای این است که از ابتدای سال آبی جاری ۲۴ اردیبهشت ماه در کشور ۱۲۷.۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت کشور حدود ۸۷ میلیمتر   ۴۱ درصد کمتر است . بارش در تمامی استان‌های کشور کمتر از نرمال گزارش شده و شدت کم بارشی در برخی از استان‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط است. برای مثال بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان ۸۲ درصد، در استان هرمزگان ۸۶ درصد و در استان کرمان ۶۵ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است.

کاهش ۱۷ تا ۲۳ درصدی بارش در استان‌های پربارش

همچنین میزان بارش‌ها از ابتدای مهر ماه ۲۴ اردیبهشت ماه در استان‌های پربارشی مانند گیلان و مازندران نیز به‌ترتیب حدود ۲۳ و ۱۷ درصد کاهش داشته است.  از سویی دیگر اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۳۸ درصد، سمنان ۳۹ درصد، خراسان رضوی  ۴۷ درصد، خراسان جنوبی ۴۶ درصد و خراسان شمالی ۳۶ درصد کم بارشی داشته‌اند.

 از ابتدای سال آبی تا ۲۴ ماه جاری نیز در تهران ۲۱۱.۴ میلیمتر بارش داشتیم که این میزان نسبت به نرمال ۴۴ میلیمتر کمتر است. این یعنی در این استان با کاهش ۱۷ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم. آخرین وضعیت سدهای کشور نیز نشان می‌دهد که  میزان ذخایر آب در مخزن سدها  به ۲۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۹۸ (۳۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب) دارای ۱۹ درصد کاهش است.

آمار و ارقام گویای وضعیت نامناسب منابع آبی کشور است و به نظر می رسد در این شرایط اجرای طرح های بازدارنده می تواند کمک رسان باشد چراکه همانطور که کارشناسان بارها اعلام کرده اند اگر از اکنون به فکر مدیریت منابع آبی نباشیم در آینده با چالش های زیاد و جبران ناپذیری روبرو می شویم.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه