لوگو سایت

بایدها و نبایدهای عمل جراحی موفقیت آمیز کمر


به گزارش اقتصادآنلاین، از آنجا که هر ساله افراد زیادی کمر درد را تجربه می کنند، اکثر افراد به طور فزاینده ای برای تسکین کمر دردشان به جراحی روی می آورند. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تعداد افراد بزرگسالی که در ایالات متحده  دچار درد مزمن کمر شدند ۶۴ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸، تعداد ترخیص های سالیانه بیمارستانی برای جراحی کمر ۱۷۰.۹ درصد افزایش یافته در حالی که میزان جراحی های ستون فقرات ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است. در حالی که جراحی کمر در حال افزایش است، اما اساس توانبخشی مناسب همچنان ثابت است.

زمان بهبود

زمان بهبودی جراحی کمر بسته به روش کار، متفاوت است. به گفته یک دکتر فیزیوتراپ در شهر نیویورک، بهبودی پس از عمل دیسکتومی(جراحی دیسک) به طور کلی شش تا هشت هفته طول می کشد.

اما بهبودی پس از عمل لامینکتومی یا جراحی کمر  بیشتر طول می کشد. او توضیح می دهد که این جراحی ها بیشتر بدن را درگیر می کنند، و بهبودی بدن شما ممکن است ۱۲ هفته طول بکشد. در بعضی موارد، بهبودی  می تواند حداقل یک سال ادامه یابد.

اگر همجوشی نخاع داشته باشید، و اگر جوان و سالم باشید و کار شما خیلی طاقت فرسا نباشد، احتمالاً بعد از چهار تا شش هفته می توانید به سر کار برگردید. ممکن است در افراد مسن با جراحی های دیگر چهار تا شش ماه طول بکشد به کار خود برگردند.

زمان بهبودی جراحی کمر فقط به نوع روشی که انجام می دهید بستگی ندارد. شدت وضعیت شما، سطح تناسب اندام قبل از جراحی و سن شما نیز در این امر موثر است. این فیزیوتراپ همچنین توضیح می دهد، وقتی سن افزایش می یابد نسبت به زمانی که جوان تر بودیم روند بهبودی طولانی تر می شود.

اقدامات احتیاطی

مهم نیست که چه نوع عمل جراحی کمر را انجام می دهید، و مهم نیست که ایا درد شما به خوبی کنترل شده باشد یا خیر، اما خیلی مهم است که از خم شدن، بلند کردن اجسام و پیچ و تاب خوردن خودداری کنید. خم شدن از ناحیه کمر، بلند کردن بیش از ۱۰ پوند و چرخاندن تنه همه فشار بی موردی به ستون فقرات آسیب پذیر شما وارد می کند.

اجتناب از خم شدن، بلند کردن و پیچ و تاب خوردن نیاز به کاهش سرعت و افزایش هوشیاری دارد، زیرا اینها حرکاتی هستند که ما معمولاً در تمام طول روز بدون فکر کردن آنها را انجام می دهیم.

به جای اینکه از کمر خم شوید تا به چیزی روی زمین برسید، بنشینید و آن جسم را بردارید. اگر نشستن به دلیل محدودیت انعطاف پذیری مفصل یا درد غیرممکن است، از راکر استفاده کنید. این دستگاه اساساً یک پنجه در انتهای یک دسته بلند است که می توانید از آن برای گرفتن وسایل سبک مانند مجله، تلفن یا کنترل از راه دور استفاده کنید، در حالی که ستون فقرات خود را در موقعیت خنثی نگه می دارید.

همچنین می توانید مرتب یک جفت کفش محکم یا دمپایی در دوران نقاهت بپوشید، به این ترتیب می توانید به راحتی از  خم شدن برای پوشیدن جوراب و کفش جلوگیری کنید.

به جای پیچاندن تنه، به خاطر داشته باشید که در حالی که باسن و شانه ها را در یک راستا قرار می دهید، کل بدن خود را حرکت دهید. این مسئله به ویژه هنگام رفتن  و بلند شدن از تختخواب و سوار شدن و خارج شدن از ماشین بسیار مهم است.

هنگام خوابیدن:

•    ابتدا کنار تخت بنشینید

•    بعد، قسمت بالاتنه را به سمت  آرنج پایین بیاورید

•    در آخر، پاها را به سمت بالا روی تخت بلند کنید

اگر خیلی ضعیف هستید، ممکن است به کمک پاها نیاز داشته باشید. هنگامی که روی تخت دراز کشیده اید، در حالی که شانه ها و باسن را در یک راستا قرار می دهید، به پشت خود بپیچید. سعی کنید از لباس خواب ابریشمی استفاده کنید تا حرکت در تخت راحت شود.

به همین ترتیب، وقتی سوار اتومبیل می شوید، ابتدا عمود بر صندلی مسافر بنشینید و پاها را در کف زمین قرار دهید . سپس، بدن را یک باره بچرخانید تا پاهایتان کف ماشین قرار بگیرد و رو به شیشه جلو باشید.

 هنگام حرکت و انجام کارهای روزمره زندگی، استفاده از بازوها برای کمک گرفتن مهم است. وی توضیح می دهد: حتی فقط خم شدن در سینک دستشویی برای مسواک زدن، که معمولاً بسیارتایم  کمی است، پس از جراحی ستون فقرات ممکن است دشوار باشد . باید با استفاده از قرار دادن دست خود روی سینک ظرفشویی، از دستها به عنوان تکیه گاه استفاده شود تا به ستون فقرات فشار نیاید.

هنگام  بلند کردن اجسام، به یاد داشته باشید که کیسه های مواد غذایی سنگین، کودکان و حتی سبدهای  پر لباسشویی ممنوع است.

بایدها و نبایدها برای بهبود عمل جراحی کمر

آیا برای جراحی کمر آماده می شوید؟  پس برای بهبودی موفق این نکات را دنبال کنید.

خیلی روی نیمکت یا کاناپه نمانید: در حالی که لازم است در طول دوره نقاهت مراقب فعالیت های خود باشید، اما نیازی به توقف حرکت نیست. برعکس بر طبق نظر یک فیزیوتراپ ، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد پس از جراحی کمر مرتکب می شوند، صرف زمان زیاد به حالت دراز کش است. هرچه بیشتر در رختخواب یا کاناپه بمانید، بدن ضعیف و سفت می شود. او توضیح می دهد: ما باید آن مفاصل را  حرکت دهیم، زیرا در داخل آنها مایعی وجود دارد که هنگام گرم شدن مانند روان کننده عمل می کند. هرچه مایعات بیشتر گرم شود، مفاصل شما را روان تر کرده و احساس بهتری خواهید داشت.  درست بعد از چند روز بی تحرکی، قدرت و استقامت به شدت کاهش می یابد. به زبان ساده، حرکت مانند لوسیون است.

بهینه سازی خود را در اولویت قرار دهید: بهینه سازی تناسب اندام قبل از جراحی شانس شما را برای بهبود سریعتر و راحت بیشتر می کند. این فیزیوتراپ پیشنهاد می کند قبل از عمل خود با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.  

بله، شما ممکن است درد داشته باشید و انجام برخی کارها ممکن است دشوار باشد، اما یک متخصص طب فیزیکی مهارت بالایی در تشخیص اینکه چه کاری می توانید انجام دهید دارد و کمک می کندتا  به تقویت مفاصل اطراف منطقه مشکل بپردازید، بنابراین در نهایت، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

هنگام جستجوی پزشک بالینی مناسب، توصیه می شود که به دنبال یک متخصص با نام OCS باشید که مخفف متخصص بالینی ارتوپدی است و نشان دهنده آموزش پیشرفته در این تخصص است.

افزایش توانبخشی: 

توانبخشی قطعه مهمی از معما است و باید قبل از جراحی به خوبی درباره آن فکر کنید. بر طبق نظر یک فیزیوتراپ اگر صبر کنید تا بعد از جراحی به دنبال آن باشید، احتمالاً در لیست انتظار قرار خواهید گرفت و وقفه پیش خواهد آمد. شروع تأخیر فیزیوتراپی می تواند در پیشرفت بهبودی خلل ایجاد کند.

حتی اگر مطمئن نیستید که برنامه بعد از عمل شما چگونه خواهد بود، شما باید حداقل با فیزیوتراپ صحبت کنید  و وقت بگیرید ،و در صورت لزوم می توانید آن را تغییر دهید. اینکه بدانید برای پس از جراحی وقت ملاقات گرفته اید، و آن وقت می تواند تغییر کند خیلی کار شما را راحت می کند .

در حالی که برای جراحی کمر آماده می شوید، باید بدانید که بهبودی هم به زمان و هم به تلاش نیاز دارد. در حالی که شما باید صبور باشید و منتظر بهبودی بدن خود باشید، می توانید با رسیدن به فرم قبل از جراحی، ادامه فعالیت پس از جراحی، رعایت اقدامات احتیاطی فعالیت های خود و کار با یک متخصص طب فیزیکی، روند بهبودتان را تسهیل کنید.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه