لوگو سایت

بازگشت قیمت سکه و دلار به زیر مرز حساس


به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته از مرز ۲۳ هزار تومان عبور کرد و در حوالی ساعت ۴ عصر روی ۲۳ هزار و ۲۴۰ تومان قرار گرفت. شروع معاملات روز دوشنبه با افت ۱۲۰ تومانی قیمت دلار همراه بود. دلار روز دوشنبه را با قیمت ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان آغاز کرد. قیمت دلار در ادامه افت کرد و از مرز ۲۳ هزار تومان پایین آمد. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز روی رقم ۲۲ هزار ۸۳۰ تومان قرار گرفت.

دلار هرات زیر دلار بازار داخل قرار گرفت

قیمت دلار هرات در ابتدای معاملات امروز ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود. در ادامه معاملات قیمت دلار هرات قدری تغییر کرد و در روی ۲۳ هزار و ۸۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار داخل در این مقطع ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان بود. پایین‌تر بودن قیمت دلار هرات از دلار بازار داخل جالب توجه است. طبق اظهار نظر چند هفته پیش فعالان بازار آربیتراژ دلار از بازار داخل به بازار هرات یکی از مسائلی بود که مقدار عرضه در بازار داخل را کاهش می‌داد و مانند یک محرک صعودی برای دلار عمل می‌کرد. فعالان بازار معتقد بودند فروش دلار در بازار هرات از چند جهت به صرفه است و اختلاف قیمت یکی از این علت‌هاست(مسائل مالیاتی از دیگر دلایلی بود که بازار هرات رابرای معامله‌گران جذاب می‌کرد).

به هر حال در صبح دوشنبه قیمت دلار هرات زیر بازار داخل قرار داشت و نمی‌توانست به رشد قیمت دلار کمک کند و باعث افت قیمت دلار بازار داخل شد.

درهم امارات معاملات روز گذشته را با قیمت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به پایان رساند. قیمت درهم در معاملات پشت خطی تا ۶ هزار و ۳۵۰ تومان نیز پایین آمده بود. با توجه به نرخ برابری ثابت درهم و دلار تغییرات قیمت درهم برای فعالان بازار دلار مهم تلقی می‌شود. درهم امارات معاملات روز دوشنبه را با قیمت ۶ هزار و ۳۶۰ تومان شروع کرد. در نتیجه بازار درهم نیز مانند محرک صعودی برای دلار بازار داخل عمل نکرد و قیمت دلار را به سمت پایین کشید.

قیمت دلار متشکل در شروع معاملات روز دوشنبه نسبت به میانکین روز گذشته ۸۸ تومان رشد داشت و روی رقم ۲۲ هزار و ۲۹۹ تومان قرار گرفت. حرکت قیمت دلار متشکل در جهت خلاف بازار آزاد می‌تواند به منظور کم کردن دامنه نوسان قیمت‌ها انجام شود. با کم شدن دامنه نوسان قیمت‌ها نوسان‌گیران رفته رفته خسته می‌شوند و تعدادشان کاهش می‌یابد.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند که اگر خط قرمز بالایی قیمت دلار برای بانک مرکزی مرز ۲۳ هزار تومان نباشد، امکان ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وجود دارد. در صورت صحت این تئوری‌ها و وجود انتظارات تا این حد افزایشی در بازار، با کاهش قیمت نوسان‌گیران به بازار روی می‌آورند. در چنین شرایطی کاهش دامنه نوسان نرخ ارز و کم کردن سرعت تغییرات می‌تواند بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری را از بازار خارج کند. البته روند حرکتی تعیین کننده تاثیر اقدامات تنظیم‌کننده است و از تغییرات کوتاه نمی‌توان نتیجه‌ای گرفت.

کاهش قیمت سکه

قیمت طلای جهانی در معاملات روز دوشنبه روند صعودی را دنبال کرد و از مرز ۱۸۵۵ دلار نیز بالا رفت. قیمت طلا در زمان نوشتن این گزارش در حوالی ۱۸۵۴ دلار و قیمت دلار روی ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان قرار داشت. قیمت سکه در ساعات انتهایی روز گذشته روی ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان قرار داشت. ارزش ذاتی سکه با قیمت‌های ذکر شده ۱۰ میلیون و ۹۲ هزار تومان و اندازه حباب آن ۲.۱۱ درصد به دست می‌آید. آیا انتظارات افزایشی در بازار در حدی بود که قیمت سکه با این اندازه حباب را به سمت بالا سوق دهد؟  خیر. سکه امامی کار خود را با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان شروع کرد و دوباره به زیر مرز حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشت. کاهش قیمت دلار در ادامه معاملات و قرار گرفتن آن زیر مرز ۲۳ هزار تومان نیز در افت قیمت سکه موثر بود. 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه