لوگو سایت

روزانه صنعت گردشگری اصفهان از کرونا چند میلیارد تومان ضرر می‌بیند؟


به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است:کرونا ماهانه حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری در استان اصفهان خسارت می‌زند. حیدر صادقی، معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان معتقد است:«این رقم (۴۰۰ میلیارد تومان) تنها مربوط به تاسیساتی است که به ‌طور مستقیم زیر نظر وزارت میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند و اگر بخواهیم خسارت وارده به سایر مراکز و تاسیسات گردشگری که توسط شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها اداره می‌شوند را به آن اضافه کنیم، این رقم تا ۳ برابر(حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان)  افزایش پیدا می‌کند.»

 صادقی بابیان اینکه در همه‌گیری کرونا ضریب اشغال هتل‌ها در اصفهان تا  ۹۶ درصد کاهش داشته است، می‌گوید:«تقریبا با صفر شدن آمارگردشگر خارجی شرایط برای ادامه کار در حوزه گردشگری بسیار سخت شده است.»

ضریب اشغال  هتل‌های  اصفهان ۲ تا  ۵  درصد 

 کریم بیگی، رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان نیز با بیان اینکه در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌های اصفهان حدود ۲ تا ۵ درصد است، می‌گوید:«صنعت گردشگری در اصفهان ورشکسته شده است. بخش مهمی از اشتغال استان از بین رفته و جمعیت قابل‌توجهی از فعالان این حوزه بیش از یک سال است که بیکار شده‌اند.  فعالان حوزه گردشگری استان، نیروهای متخصص و آموزش‌دیده‌ای بودند که حالا برای گذران زندگی جذب رشته‌های دیگر شده و برای همیشه از این صنعت خارج‌ شده‌اند. اینها خسارت‌هایی است که با عدد و رقم نمی‌توان بیان کرد. »

 بیگی می‌گوید:«صنعت گردشگری در ایران با  خروج  امریکا از برجام و مسائل سیاسی و بین‌المللی که بعد از آن شاهد بودیم هم ورشکست شده بود و همه‌گیری کرونا در حقیقت تیر خلاصی بود به  صنعت گردشگری.»

 به گفته بیگی در طول یک سال گذشته و با شیوع همه‌گیری کرونا، هتل‌های اصفهان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعدیل نیرو داشته‌اند آن هم در حالی که فعالان حوزه گردشگری، نیروهای متخصصی هستند که جایگزین کردن آنها نیازمند سال‌ها آموزش و صرف هزینه‌های فراوان است.

 اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت بپذیریم که هنوز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد شاغلان در صنعت هتلداری مشغول به کار هستند اما با اطمینان می‌توان گفت که صد‌درصد راهنمایان تور در اصفهان در طول یک سال گذشته بیکار شده‌اند.

اوج گردشگری  اصفهان پس  از امضای  برجام 

امیر  امینی،  عضو هیات‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری تایید می‌کند که « با کنسل شدن تورهای خارجی و صفر شدن آمارگردشگران خارجی به دلیل همه‌گیری کرونا بیش از هزار و ۱۰۰ راهنمای تور در اصفهان بیکار شده‌اند. »

 امینی با اشاره به رونق گردشگری طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ و پس از امضای برجام می‌گوید:«هیچ زمانی به‌ اندازه این دو سال حوزه گردشگری با شکوه و پر رونق نبود. بعد از برجام گردشگر اروپایی برای رزرو هتل ۴ یا ۵ ستاره در اصفهان، حداقل باید ۳ ماه در نوبت می‌ماند. ظرفیت همه هتل‌ها تکمیل بود و تمام راهنمایان تور مشغول به کار بودند. در اصفهان حتی رانندگان تاکسی دنبال یادگیری زبان بودند.»

حیف که این دوره طلایی با روی کار آمدن دونالد ترامپ و خروج امریکا از معاهده برجام یک‌باره تمام شد. هر چند شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمایی اوکراینی هم در کاهش حجم سفر به ایران  بی‌تاثیر نبود.

 امینی می‌گوید:«در ایران دو نوع کرونا داریم؛ بیماری کرونا که با دارو قابل ‌درمان است؛ و کرونای بی‌پولی و وضعیت بد اقتصادی که درمان آن نامعلوم است.»

عضو هیات‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری ابعاد دیگری از فاجعه ورشکستگی صنعت گردشگری در استان اصفهان را این طور تحلیل می‌کند:«با  این شرایط  اقتصادی، بسیاری از هموطنان که سال‌های گذشته به سفرهای داخلی می‌رفتند هم دیگر قادر به تامین هزینه‌های سفر نیستند  علاوه  بر آن متاسفانه مسوولان کشور هم برخلاف بسیاری دیگر  ازکشورهای توریستی دنیا  برای کسب  درآمد از ورود و جذب گردشگران خارجی در شرایط کرونا هیچ  برنامه‌ای  ندارند.»

 امینی می‌گوید:«باوجود همه‌گیری کرونا گردشگران اروپایی برای سفر به اصفهان حاضرند هزینه کنند و حتی به مدت دو هفته در هتل قرنطینه شوند و بعد از تور استفاده کنند. اما دولت برنامه‌ای در این زمینه و برای جذب این گردشگران ندارد.  بیش از یک سال است که کسی با ویزای توریستی امکان ورود به کشور را ندارد و هنوز برنامه دولت در این زمینه مشخص نیست. در اصفهان تور لیدرهای باسابقه ۲۰ تا ۳۰ سال داریم. نیروهای متخصصی که به‌ همه دنیا  سفرکرده‌اند و در این سال‌ها هزاران هزار گردشگر را وارد کشورکرده‌اند اما با شیوع کرونا، یک سال است که خانه‌نشین شده‌اند.  راهنمای توری که سال‌ها وقت و هزینه برای آموزش او صرف شده  حالا به دلیل بیکاری و نیاز مالی در سایر مشاغل مشغول به کار است.  بازگرداندن این نیروی متخصص به  حوزه گردشگری تقریبا کار محالی است آن‌ هم برای گروهی که شغل آنها به عنوان راهنمایان تور هنوز شامل بیمه نمی‌شود.»

 فعالان صنعت گردشگری در اصفهان بیش از آنکه نگران و دنبال‌کننده اخبار مربوط به پایان همه‌گیری کرونا باشند، پیگیر اخباری هستند که از وین و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ می‌آید. چراکه درنهایت با تزریق واکسن، ظرف یکی، دو سال آینده، جهان بر همه‌گیری کرونا پیروز می‌شود و دوباره  امکان سفر برای همه فراهم می‌شود؛ اما سفر به  ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برای گروه بسیاری همچنان به  عنوان یک  مشکل باقی خواهد  ماند؛ گردشگران اروپایی و امریکایی که با وجود علاقه و اشتیاق‌شان برای سفر به ایران سایر مقاصد را انتخاب  می‌کنند.

 گردشگران چینی، ناجیان صنعت گردشگری ایران 

 هرچند به گفته  فعالان صنعت گردشگری، دولت در دوران همه‌گیری کرونا از این صنعت حمایت چندانی نکرده اما به گفته صادقی؛ معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین هم نباید چندان نگران ورود گردشگر به کشور بود.

 صادقی با اشاره به فعالیت‌های وزارت امور خارجه در شناسایی بازارهای هدف جدید درگردشگری می‌گوید:«پس از همه‌گیری کرونا  حتی اگر بحث تحریم‌ها همچنان وجود داشته باشد، در صنعت گردشگری شاهد تغییر چندانی نخواهیم  بود  چراکه چین به عنوان بازار هدف جدید  جایگزین کشورهای اروپایی و امریکا می‌شود.»

 بازاری که امینی، عضو هیات‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری هم به آن امیدوار است و می‌گوید:« با توجه به جمعیت چین، ورود این کشور به بازار گردشگری ایران می‌تواند باعث اتفاقات خوبی شود اما فراموش نکنیم که گردشگران چینی،کم‌هزینه‌ترین گردشگران هستند. به‌طور مثال، هزینه یک گردشگر آلمانی یا فرانسوی در ایران معادل هزینه  ۵ تا  ۶ گردشگر چینی است؛ اما با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۶۰۰  میلیون نفری چین، اگر این بازار رونق بگیرد حتما اتفاق بسیار خوبی  برای گردشگری ماست. » 

 حال باید منتظر ماند و  دید آیا  طلسم گردشگری ورشکسته ایران با ورود چین به بازار ایران شکسته می‌شود یا خیر ؟ 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه