لوگو سایت

بازگشت امید به احیای برجام/ بازگشت به پایتخت‌ها برای تصمیم نهایی


به گزارش اقتصادنیوز؛ چهارمین دور از مذاکرات احیای برجام در حالی با نشست کمیسیون مشترک در گرند هتل وین پایان یافت که اظهارات دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات مثبت‌تر از گذشته به نظر می‌رسید.

بر اساس گزارش رویترز، پیش نویس متون تا حدزیادی تدوین شده و به مرحله‌ای رسیده که جز «برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌‌های سیاسی در پایتخت های کشورها است»، بقیه بخش های متن تقریبا آماده‌ است.

مذاکرات وین برجام

هیات ها با اشاره به متن هایی که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده، از وضعیت کلی مذاکرات و روند طی‌شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ روند کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.

ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون مشترک، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات‌های همه کشورهای عضو برجام در‌یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات‌ها و سپس گزارش به پایتخت ها آماده کنند.

به نوشته رویترز انریکه مورا، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پایان دور چهارم مذاکرات وین گفت که او کاملا مطمئن است که امکان «توافق نهایی برای احیای توافق هسته‌ای ایران» وجود خواهد داشت. وی افزود «من فکر می کنم ما در مسیر درست هستیم و ما توافق خواهیم کرد».

مورا، که هماهنگی مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده را ادامه خواهد داد، گفت: ما پیشرفت‌های اساسی در ۱۰ روز گذشته داشته‌ایم، اما همچنان مواردی برای کار وجود دارد و ما هفته آینده به کار ادامه خواهیم داد.

توافق خواهد شد، مطمئن باشید!

مذاکرات وین برجام

مورا در توییتر خود با اعلام پایان دور چهارم مذاکرات، نوشت:  توافق در حال شکل گیری است. در حال حاضر یک درک مشترک در مورد آنچه که لازمه بازگشت به برجام است یعنی لغو تحریم های مربوطه و از سرگیری تعهدات هسته ای ایران، وجود دارد.

همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ، انریکه مورا در پاسخ به این پرسش که آیا او می‌گوید که یک توافق در دور بعدی حاصل خواهد شد، پاسخ داد: «من نمی توانم چنین چیزی را پیش بینی کنم. آنچه من می توانم اطمینان دهم این است که بهرحال توافق خواهد شد. بله، مطمئن باشید».

به نوشته بلومبرگ مقامات گفته اند که آنها امیدوارند تا ۲۱ مه، زمانی انقضای توافق میان تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای تمدید برخی نظارت‌ها بر فعالیت های هسته ای ایران، به توافق برسند.

انریکه مورا گفت که ایران همچنان به مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

توافق در دسترس در دور پنجم

مذاکرات وین برجام

دور چهارم مذاکرات در روز ۷ مه با اعضای باقی مانده در برجام شامل ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در گرند هتل وین آغاز شد، و تیم ایالات متحده نیز در هتل دیگری در همان خیابان مستقر بود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه روز چهارشنبه گفت هیئت‌ها احساس می‌کنند پس از دور اخیر مذاکرات برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و یک توافق «در دسترس» است.

 نماینده روسیه به دیدبان اتمی سازمان ملل متحد است، در توییتر گفت امیدوار است دور پنجم که در اواسط هفته آینده از سر گرفته می شود، دور نهایی باشد.

مذاکرات وین برجام

اولیانوف در توییتر خود نوشت: دور چهارم مذاکرات وین تمام شد و شرکت کنندگان در جلسه خود امروز اشاره کردند که پیشرفت “خوب” یا “قابل توجهی” ایجاد شده است و توافقنامه “در دسترس” است. کمیسیون مشترک در اوایل هفته آینده کار خود را از سر می‌گیرد  برد. امیدوارم دور پنجم نهایی شود

همچنین معاون وزیر خارجه ایران عباس عراقچی گفت: پیشرفت خوبی در این دور از مذاکرات به دست آمده است. تعدادی از مسائل کلیدی باقی مانده، که نیاز به تصمیم گیری در پایتخت‌ها دارد. 

همچنین عباس عراقچی قبل از نشست کمیسیون مشترک که عصر چهارشنبه برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: « در دو هفته گذشته که دور چهارم مذاکرات بود، به نظرم پیشرفت‌های خوبی انجام شده و چند موضوع کلیدی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است که امیدواریم در چند روز آینده صورت بگیرد و در دور بعدی که برای مذاکرات خواهیم آمد، بتوانیم درباره آن مسائل ان‌شاءالله به یک جمع بندی برسیم.»

مذاکرات وین برجام

عراقچی افزود: نشست‌ها فشرده بود و در همه سطوح به صورت دوجانبه و چند جانبه و بین هیأت‌های مختلف و در سطوح کارشناسی و در سطح بنده نشست داشتیم و در طول بحث‌ها تلاش کردیم درباره موضوعاتی که مورد اختلاف است به جمع بندی برسیم و اختلافات را رفع کرده یا هر چه کمتر کنیم … الان در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم جمع بندی کلی داشته باشیم. چند موضوع کلیدی هست که باید حل شود. روی بقیه موارد توافق وجود دارد روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته است و الان موقعی است که یک رجوع مجدد به پایتخت‌‌ها انجام و مشورت‌های آخر انجام شود و ان‌شاءالله بعد از آن مذاکرات را ادامه می‌دهیم».

از سوی دیگر پیش از نشست، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای ایران محور گفت‌وگوهای امروز طرف‌های برجام خواهد بود.

مذاکرات وین برجام



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه