لوگو سایت

اصولگرایان برنده انتخابات ۱۴۰۰ هستند؟


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، «پیروزی قطعی اصولگرایان در انتخابات؛ توهم یا واقعیت؟» این عنوان یک نشست مجازی در کلاب هاوس با حضور چهره های سیاسی و رسانه ای بود.

در ابتدای این نشست حسن لاسجردی، فعال رسانه ای گفت: سرنوشت انتخابات یکی از نکات مهم این روزهاست، همه به دنبال بررسی گزینه‎ ها و سناریوهای انتخابات ۱۴۰۰ هستند و به نظر می‌رسد قطب‌های چندگانه‌ای برای جلو رفتن انتخابات شکل گرفت.

وی گفت: در گذشته رقابت انتخابات خیلی‌ها پیروزی اصول‌گرایان را قطعی می‌دانستند، ما به دنبال این هستیم که ببینیم چقدر این فرض به واقعیت نزدیک شود. با حضور رقبای جدید شاید این فرض خیلی جدی نباشد و از فرض به احتمال برسیم.موضوع نتیجه نهایی در انتخابات همیشه یکی از چالش‌های مهم انتخابات‌های اخیر است.

سید عبدالجواد موسوی، در این نشست گفت: اصولگرایان در عرصه انتخابات رقابت جدی نداشتند و معمولا با خودشان رقابت کردند و پیروز شدند. آقای هاشمی رفسنجانی که خیلی برچسب راست و اصولگرا نداشتند رییس جمهور شدند، بعد از خرداد ۱۳۷۶ که وارد انتخابات جدی و رسمی شدیم، جناح راست مقابل یک حریف قدرتمند قرار گرفت و بازی را باخت.

وی گفت: بعد آقای احمدی نژاد انتخاب شدند که ایشان حساب خودشان را اصولگراها جدا کرد، در انتخابات بعدی هم اصولگراها پیروزی به دست آوردند. اما این توهم پیروزی در آن‌ها شاید بخاطر وجود تریبونی مثل تلویزیون یا تریبون‌های مثل نمازهای جمعه باشد که در اختیار داشتند. اصول‌گراها هیچوقت تصویر واقعی از جامعه نداشتند، همین هم پاشنه آشیل آن‌ها بود و باعث می‌شد که در روز انتخابات اتفاق دیگری رقم بخورد.

محمد مهاجری، فعال رسانه ای نیز گفت: در خرداد ۱۳۷۶ تقریبا یقین داشتیم که اصولگرایان برنده نهایی انتخابات هستند و همه جا پر بود که کاندیدای اصول‌گرایان برنده انتخابات می‌شود. به طور مشخص در دوم خرداد ۱۳۷۶، کمپین تبلیغاتی تدارک دیده شده توسط آقای خاتمی با قبل متفاوت بود و گفتمان تازه‌ای وارد جامعه مدنی کشور شد، در دولت آقای هاشمی بعد از جنگ فضای روشنفکری در کشور ادامه پیدا کرد اما به گفتمان عام خیابانی تبدیل نشد.

وی گفت:‌ آقای خاتمی بحث توسعه سیاسی را به شکل جدی دنبال کردند و از مشکلات اقتصادی جدا شدند، شاید دلیل این موضوع هم بد نبودن اوضاع اقتصادی در آن دوره بود. جریان اصول‌گرا به همین دلیل روی بحث اقتصادی سوار شد و امیدوار بودیم در سال ۱۳۸۰ پیروز شوند اما میزان رای آقای خاتمی بیشتر شد. این اتفاق در سال ۱۳۹۲ هم تکرار شد و انتظار داشتیم اصول گرایان پیروز بشوند، اما آقای روحانی با یک گفتمان جدید وارد شد و پیروز شد. آنجا هم چنین فکری نمی‌کردیم مخصوصا این که رای آقای روحانی تا قبل انتخابات ۸ تا ۱۰ درصد بود.

مهاجری گفت:‌ در حال حاضر فضا مانند قبل نیست، بخاطر تحریم‌ها و ضعف‌های دولت، بدنه اجتماعی که به شکل مشتاق وارد انتخابات می‌شد و به نفع اصلاح طلبان رای می‌دادند شرکت نمی‌کنند. به همین دلیل برداشت من این است که این بار اصولگرایان دچار توهم نیستند و برنده انتخابات اصولگرایان می شوند.

وی گفت:‌ منظور از اصولگرا آقای جلیلی یا رییسی نیست و آقای لاریجانی و سعید محمد هم عضو جریان اصول‌گرا محسوب می‌شوند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه