لوگو سایت

ایران و آمریکا در مرحله توافق؟ /پاداش بایدن به پوتین /وفاداری به ترامپ محک می خورد


به گزارش اقتصادنیوز، اطمینان رئیس کمیسیون برجام از دستیابی به توافق هسته ای، رد آتش بس پیشنهادی فرانسه از سوی آمریکا، تصویب طرح تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره، پروژه مشترک هسته ای بزرگ چین و روسیه، پاداش ژئوپولیتکی مهم بایدن به کرملین، آمادگی پالایشگاه های هند برای خرید نفت ایران، افزایش نرخ دورکاری در اروپا، شوک چینی به بازار رمزارزها و استعفای وزیر خارجه لبنان در پی اظهارات جنجالی سرخط رسانه های جهان در نیم روز گذشته است.

اطمینان رئیس کمیسیون برجام از دستیابی به توافق

به گزارش آسوشیتدپرس، انریکه مورا معاون سرویس خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون برجام در پایان نشست دیروز در وین گفته نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا اطمینان دارد. به گفته او اعضای برجام طی ۱۰ روز گذشته پیشرفت های «اساسی» در مذاکرات داشتند اما مسائلی نیز وجود دارد که روی آن‌ها باید کار شود و هفته آینده کمیسیون مشترک برجام دوباره نشستی خواهد داشت و کار روی آن‌ها را ادامه خواهد داد.

10

با این حال، در شرایطی که عباس عراقچی، از بازگشت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای مشاوره درباره موضوعات کلیدی خبر داده، کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند اگر چه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام حاصل شده است، اما تضمینی برای موفقیت این گفت‌وگوها وجود ندارد و هنوز برخی مسائل دشوار پیش رو هستند عراقچی گفته چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود و الان وقت آن است که مجددا به پایتخت‌ها رجوع کنیم تا مشورت‌های آخر صورت بگیرد و بعد مذاکرات را ادامه می دهیم.

رد آتش بس پیشنهادی فرانسه

به گزارش آسوشیتدپرس، علی رغم ادامه درگیری های نظامی میان اسرائیل و نیروهای فلسطینی، آمریکا اعلام کرده که از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه برای برقراری آتش‌بس حمایت نمی‌کند. دولت واشنگتن هم چهارشنبه اعلام کرد که اقدام فرانسه در تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای که طرفین جنگ را به آتش‌بس فرا بخواند، «در حال حاضر کارساز نیست و موجب استقرار آرامش نخواهد شد». این در حالی است که مقام‌های ارشد گروه حماس و دولت اسرائیل تایید کرده اند که در حال بررسی احتمال آتش‌بس هستند.

11

با اعلام استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، تاکنون در حدود ۵۰ هزار فلسطینی در غزه آواره شده‌اند. سازمان نجات کودکان می‌گوید در جریان حملات هفته گذشته اسرائیل، ۵۰ مدرسه در غزه آسیب دیده‌اند.

مخالفت آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که دو نامه جداگانه از سوی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره برای جو بایدن درباره درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها ارسال شده است.  در نامه ۱۳۰ عضو کنگره آمریکا نوشته شده از دولت شما می خواهیم برای تسهیل توقف فوری خشونت ها و اتخاذ تدابیر قاطع برای پایان دادن به آن اقدام کنید. اگر واشنگتن فورا موضع گیری نکند انسان های بیشتری کشته خواهند شد. راه جایگزین، فاجعه ای انسانی با ابعادی غیر قابل تصور خواهد بود. در نامه ۱۰۰ نماینده جمهوری خواه هم تصریح شده باید برای کمک به همپیمانمان اسرائیلی در دفاع از خود برابر حماس تلاش کنیم. ضروری است که آمریکا تلاش هایی هماهنگ برای قطع حمایت از حماس انجام دهد.

تصویب طرح تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره؛ محک وفاداری به ترامپ

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل حزب دمکرات قرار دارد، با حمایت گروهی از اعضای حزب جمهوری خواه به تشکیل کمیسیونی برای تحقیق درباره حمله روز ششم ژانویه به کنگره رای داد. ۳۵ جمهوری خواه با سرپیچی از رهبران حزب و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، از این طرح که نهایتا با ۲۵۲ رای در مقابل ۱۷۵ رای تصویب شد حمایت کردند.

5

پیش از این سناتور میچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا هم چون کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان مخالفت خود را با این طرح  اعلام کرده بود. ترامپ هم  این طرح را “تله دمکرات ها”خوانده و جمهوری خواهان را به رای دادن علیه آن تشویق کرده بود.  اساس این بررسی همان چارچوبی است که کمیسیون تحقیق حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و واشنگتن بر آن استوار بود. مجلس نمایندگان براساس این طرح یک کمیسیون ۱۰ نفره تشکیل خواهد داد که اعضای آن به تساوی میان دو حزب تقسیم خواهند شد و تا پایان سال توصیه هایی را در زمینه چگونگی جلوگیری از تکرار یورش به کنگره ارائه خواهد کرد. این رای نوعی محک وفاداری اعضای حزب جمهوری خواه به رئیس جمهور سابق بود.

با این حال این طرح شانس زیادی در مجلس سنا ندارد، چون دمکرات ها برای پیش بردن آن نیازمند حمایت ۱۰ جمهوری خواه هستند و به نظر نمی رسد بتوانند حمایت تعداد لازم را جلب کنند.

پروژه هسته ای بزرگ چین و روسیه

خبرگزاری شینهوا از کلید خوردن بزرگترین پروژه مشترک هسته ای چین و روسیه خبر داده است.  شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین روسای جمهور چین و روسی روز چهارشنبه به صورت ویدیو کنفرانس این پروژه را افتتاح کردند. این پروژه مشترک شامل ساخت دو نیروگاه هسته ای تیان ون ۷و۸ و دو نیروگاه هسته ای شوداپوی ۳و۴ هستند که در چین به بهره برداری رسیدند.

4

امسال بیستمین سالگرد امضای پیمان همسایگی و همکاری دوستانه چین و روسیه است و رویداد امروز نیز اولین تبادل دو جانبه آنلاین بین شی و پوتین در سال جاری بود. این موضوع در توسعه سطح بالای مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه در دوره جدید بسیار مهم است. این چهار پروژه بزرگترین پروژه همکاری انرژی هسته ای بین چین و روسیه تاکنون می باشد و نمایانگر سطح بالایی از همکاری عملی بین دو کشور است.

پاداش ژئوپولیتکی مهم بایدن به کرملین ؟

به گزارش بی بی سی، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تحریم ها علیه شرکتی که مشغول احداث یک خط لوله گاز جنجالی میان روسیه و آلمان است را لغو کرده است. روسیه و آلمان از این تصمیم استقبال کرده اند. آمریکا همچنین تحریم های اعمال شده بر متحد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که هدایت شرکت مجری پروژه نورد استریم ۲ را به عهده دارد لغو کرد. منتقدان می گویند این خط لوله یک پاداش مهم ژئوپولیتکی برای کرملین است.

خط لوله ١٢٢۵ کیلومتری نورد استریم٢، با عبور از زیر دریای بالتیک گاز را مستقیم از روسیه به آلمان می‌رساند و متعلق به شرکت عظیم دولتی گازپروم روسیه است. هم اینک ۹۵ درصد کار عملیاتی این خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا ماه سپتامبر تکمیل شود.

9

در واکنش به این ماجرا، سرگی ریابکف معاون وزارت خارجه روسیه از این «فرصت گذار تدریجی به سوی عادی سازی روابط دو جانبه» استقبال کرد. مقام های آلمانی هم این تصمیم را گامی سازنده از سوی دولت بایدن توصیف کردند. اما یوری ویترنکو، مدیر عامل شرکت نفت و گاز دولتی اوکراین، گفت که کی‌یف برای اعمال تحریم هایی برای متوقف کردن این خط لوله به واشنگتن فشار خواهد آورد. او گفت که نورد استریم «خطرناک ترین پروژه ژئوپولیتیکی» روسیه است.

این تصمیم همچنین با انتقاد برخی دمکرات ها و جمهوری خواهان روبرو شده است. باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا از حزب دمکرات گفت درک نمی کند که تصمیم امروز چطور به «پیشبرد تلاش آمریکا برای مقابله با تعرض روسیه در اروپا کمک می کند». جیم ریش، عضو ارشد حزب جمهوری خواه در این کمیته، هم گفت که این «هدیه ای به پوتین است که فقط اهرم فشار آمریکا را پیش از اجلاس آتی بایدن-پوتین تضعیف خواهد کرد».

آمادگی پالایشگاه های هند برای خرید نفت ایران

برخی پالایشگاه‌های هند به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در نیمه دوم سال جاری میلادی برای خرید نفت از ایران آماده می‌شوند. این گزارش می‌افزاید پالایشگاه‌های هند انتظار دارند تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شود و به همین خاطر برنامه‌ریزی کرده‌اند که از خرید نفت فله‌ای در بازارهای نقدی کاسته و به‌جای آن نفت ارزان از ایران بخرند.

13

به نوشته رویترز با لغو تحریم‌های آمریکا انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در سه ماهه پایانی ۲۰۲۱ به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.  برخی پالایشگاه‌های مهم هند برای سال جاری کمی بیش از نصف نفت مورد نیاز خود را به‌صورت قراردادهای سالانه با تولید‌کننده‌های نفت وارد خواهند کرد و بقیه نفت مورد نیازشان را از بازارهای نقدی خریداری می‌کنند. برخلاف قراردادهای یک‌ساله، خرید نفت از بازارهای نقدی با توجه به نوسانات چشمگیر قیمت نفت برای خریداران جذابیت دارد، به‌طوری که در دوران افت قیمت نفت می‌توانند نفت بیشتری با قیمت ارزان خریداری کنند و وقتی قیمت نفت بالا می‌رود، خرید را کاهش دهند. هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و قبل از تحریم‌های آمریکا، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

افزایش نرخ دورکاری در اروپا

به گزارش یورونیوز، یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا در تازه ترین گزارش خود در این زمینه، نرخ دورکاری در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا را منتشر کرده است. به استناد این گزارش در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲.۳ درصد از افراد شاغل بین ۱۵ تا ۶۴ ساله در اتحادیه اروپا دورکاری کرده اند. به گفته این اداره این نرخ دورکاری در یک دهه گذشته در اتحادیه اروپا با ۵ درصد ثابت بوده است.  

1

آمارها نشان می دهند که سهم حقوق بگیرانی که از خانه کار کرده اند رشد بیش از هفت درصدی داشته و از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است در حالیکه شاهد چنین شکاف قابل توجهی در بخش صاحبان مشاغل آزاد نبوده ایم. هم چنین زنان بیشتر از مردان و جوانان ونوجوانان کمتر از افراد مسن تر موفق به دورکاری در سال ۲۰۲۰ شده اند.

بیشترین دورکاران را شهروندان کشورهای پیشرفته و ثروتمندتر شمالی اتحادیه اروپا تشکیل می دهند. به ترتیب فنلاند و لوکزامبورگ و جمهوری ایرلند در صدر قرار دارند. ۲۵.۱ درصد از افراد شاغل در کشور فنلاند در سال ۲۰۲۰ از خانه کار کرده اند. پس از فنلاند لوکزامبورگ با ۲۳.۱ و ایرلند با ۲۱ درصد قرار می گیرند. در مقابل کمترین سهم دورکاری به ترتیب به بلغارستان با ۱.۲ درصد، رومانی ۲.۵ درصد، کرواسی ۳.۱ درصد و مجارستان با ۳.۶ درصد تعلق می گیرد.

شوک چینی به بازار رمزارزها

به گزارش رویترز، به‌دنبال اعمال محدودیت‌ها در چین برای استفاده از رمزارزها در معاملات، ارزش بیت‌کوین ۷.۳ درصد کاهش یافت. پس از آنکه سه انجمن مالی در چین به استناد تصمیم دولت اعلام کردند استفاده از رمز ارزها در معاملات مجاز نیستند و به سرمایه‌گذاران نسبت به خرید و فروش آنها هشدار دادند، ارزش بیت‌کوین برای اولین بار در بیش از ۳ ماه گذشته به زیر ۴۰ هزار دلار سقوط کرد.

8

ضربه جدید به ارزش بیت‌کوین در حالی وارد می‌شود که یک هفته پیش از این نیز اظهار نظر ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در این باره که به دلیل آثار منفی استخراج بیت‌کوین بر محیط زیست، شرکتش دیگر این رمزارز را در قبال فروش خودرو نمی‌پذیرد، باعث افت ۱۰ درصدی بهای بیت‌کوین شده بود.

چین از سال ۲۰۱۹ میلادی معامله رمزارزها را با هدف مبارزه با پولشویی در داخل سرزمینش همچنین جلوگیری از انتقال پول نقد به خارج از کشور ممنوع کرده است. در بیانیه مشترک سه انجمن مالی این کشور یعنی انجمن خدمات مالی اینترنتی، انجمن بانکداری و انجمن پرداخت و تسویه چین آمده است که «بهای رمزارزها ابتدا سر به فلک کشیده و دوباره بشدت سقوط کرده و فعالیت سوداگران در این بازار دوباره به جای اول برگشته است». این بیانیه هشدار می‌دهد که چنین نوسانات قیمتی «بطور جدی امنیت مالی مردم را به خطر می‌اندازد و نظم اقتصادی و مالی را مختل می‌کند».

با توجه به این که بین‌کوین، و اتریوم، رمزارزهای عمده بازار محسوب می‌شوند، کاهش ارزش آنها باعث‌ سقوط  ارزش سایر ارزهای دیجیتالی شده است.

استعفای وزیر خارجه لبنان در پی اظهارات جنجالی

به گزارش العربیه، شربل وهبه سرپرست وزارت خارجه دولت پیشبرد امور لبنان بعد از اظهارات جنجالی علیه کشورهای عرب خلیج فارس و واکنش تند این کشورها از مقام خود استعفا کرد. او پیش از این در مصاحبه‌ای با تلویزیون الحره گفته بود که گروه داعش با حمایت برخی از کشورهای عرب خلیج فارس شکل گرفت و این گروه را در منطقه عراق و سوریه مستقر کردند. اظهارات او  با واکنش تند عربستان، بحرین، امارات و کویت مواجه شد و این کشورها سفیران لبنان را احضار کردند  تا سرانجام وهبه روز چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد.

7

همچنین او در آن مصاحبه در پاسخ به سوالی پیرامون انتقاد کشورهای عرب خلیج فارس از رئیس‌جمهوری لبنان، گفته بود او نمی‌تواند «توهین بادیه‌نشین‌ها» را قبول کند. این مقام لبنانی به خاطر استفاده از لفظ «بادیه‌نشین» برای کشورهای عرب خلیج فارس نیز متهم به «نژادپرستی» شده بود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه