لوگو سایت

تاثیر هورمون‌ ها در ابتلا به بیماری کرونا


به گزارش مجله Endocrine،  یک پژوهش جدید، ارتباط قوی میان هورمون‌ها و کووید-۱۹ را تایید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، “دستگاه درون‌ریز” (Endocrine System)، نقش مهمی در ابتلا به کروناویروس بر عهده دارد.  پژوهشگران حوزه “اندوکرینولوژی” (Endocrinology) در این پروژه، به بررسی شواهدی پرداختند که از زمان آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ گردآوری شده‌اند. آنها طی بررسی‌های خود، شواهدی را در رابطه با انواع بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز یافتند.

دکتر “مانل پویگ” (Manel Puig)، پژوهشگر “دانشگاه خودگردان بارسلونا” (UAB) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این شواهد، واضح هستند. تاثیر هورمون‌ها در کووید-۱۹ را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی افزود: ما باید از تاثیر غدد درون‌ریز بر کووید-۱۹ در افراد مبتلا به دیابت، چاقی یا نارسایی کلیه و همچنین افرادی که به بیماری شناخته‌شده‌ای مبتلا نیستند، آگاه باشیم.

پژوهشگران، شواهد مربوط به کووید-۱۹ را در تعدادی از بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز و عوامل مرتبط از جمله دیابت، چاقی، “هیپوکلسمی” (Hypocalcaemia)، کمبود ویتامین D و همچنین مشکلات ناشی از هورمون‌های جنسی مورد بررسی قرار دادند.

دیابت، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها شناخته شده که با شدت مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در ارتباط است. طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹، مرگ و میر در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو افزایش یافته است و شواهد نشان می‌دهند که شاید یک رابطه دو طرفه میان کووید-۱۹ و دیابت وجود داشته باشد.

پژوهشگران، روند مشابهی را در بیماران مبتلا به چاقی شناسایی کردند. چاقی، میزان حساسیت نسبت به کووید-۱۹ و خطر ابتلا به عوارض جانبی آن را افزایش می‌دهد. پژوهشگران باور دارند که مدیریت تغذیه برای این بیماران مهم است زیرا می‌تواند میزان حساسیت و شدت عفونت را کاهش دهد.

این پژوهش نشان می‌دهد که نقش مهم غدد درون‌ریز باید در پژوهش‌های آینده مربوط به کووید-۱۹ مورد توجه باشد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه