لوگو سایت

جزیره مصنوعی در بوشهر ایجاد می‌شود!


به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۱؛ ۷۵ میلیون تومان پنبه به چین کمونیست صادر شد

بازار پنبه ساکت شده، و فعالیت‌های صادراتی نیز تا مرز رکود پایین آمده است.موجودی پنبه کهنه حدود ۱۵ هزار تن برآورد می‌شود که تماما تصفیه شده و آماده معامله است.معاملات بازار داخلی برای تامین نیاز کارخانه‌های نساجی کشور بسیار ناچیز و از حد مصرف و احتیاجات روزانه با حداکثر هفتگی کارخانه‌ها بیشتر نیست.

عدم‌فعالیت صادرکنندگان عمده به خاطر سقوط قیمت این محصول در بازارهای جهانی است فعلا قیمت هر کیلو پنبه در بازارهای جهانی تا ۷۵ سنت پایین آمده است، در صورتی قیمت پنبه یکی دو ماه قبل که فصل تشدید معاملات صادراتی بود به کیلویی ۸۵ تا ۹۰ سنت بود.

تجار عمده صادرکننده در مورد عللی که باعث این مقدار از محصول کهنه پنبه در بازار داخلی نافروش بماند می‌گویند تصمیمی که چند ماه قبل برای توقف معاملات صادراتی پنبه به‌منظور تامین احتیاجات کارخانه‌های نساجی داخلی گرفته شد، گروه صادرکنندگان را برای مدتی بلاتکلیف کرد و این بلاتکلیفی همزمان با رونق معاملات پنبه در بازارهای جهانی و اوج گرانی قیمت آن در این بازارها بود.

به هر حال صادرکنندگان معتقدند بجا بود وقتی که تصمیمی در جهت تامین احتیاجات کارخانه‌های نساجی از پنبه داخلی گرفته شد می‌بایستی این گروه احتیاجات خود را بلافاصله در مدت تعیین‌شده که از صادرات پنبه جلوگیری به عمل می‌آمد تامین می‌کردند تا صادرکنندگان می‌توانستند، هنگامی که بازارهای جهانی برای فروش و صادرات پنبه داغ و مطلوب بود بقیه پنبه سال گذشته را صادر کنند. چین کمونیست ازجمله کشورهایی که در سال‌جاری بیش از ۷۵۰ میلیون ریال از پنبه ایران را خریداری کرد.

این کشور قرار بود فقط ۱۰۰ میلیون ریال پنبه از ایران خریداری کند ولی فروش پنبه و صادرات آن به این کشور ظرف مدت کوتاهی از ۷۵۰ میلیون ریال تجاوز نمود.اقلام درجه یک کیلویی ۶۰ ریال، درجه دو کیلویی ۵۸.۵ ریال، درجه دو پست کیلویی ۵۷ ریال، درجه سه و سه پست کیلویی ۵۵ تا ۵۶ ریال.

جزیره مصنوعی در بوشهر ایجاد می‌شود

عملیات لایروبی و علامت‌گذاری اسکله بندر بوشهر با اعتباری به مبلغ ۵۳ میلیون تومان توسط یک شرکت ژاپنی آغاز شد.

پس از پایان عملیات لایروبی عمق آب در این اسکله به ۹.۵ متر و عرض ۳۰۰ متر خواهد رسید و کشتی‌های تا ۱۵ هزار تنی به آسانی در آن پهلو می‌گیرند، عملیات لایروبی ۲۰ ماه طول خواهد کشید و همزمان با آن کار نصب ۳۰ چراغ دریایی در بندر بوشهر پایان خواهد یافت.

هفت چراغ دریایی ورود و خروج کشتی‌ها را از بندر اعلام خواهند کرد و دو عدد از چراغ‌ها رنمایی برای روز و ۲۸ چراغ دیگر با چشمک‌های بزرگ و پرنور مخصوص شب بوده که عموما در مسیر کانال کار گذاشته خواهد شد و پس از ایجاد سد محکمی در مقابل آن یک جزیره مصنوعی در این محل به وجود خواهد آمد که برای توقفگاه عمومی در نظر گرفته شده است.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۷۱؛ عادلی: یکسان‌سازی نرخ ارز لغو شود

چنانچه در جامعه‌ای پول خارجی به تدریج وسیله مبادله قرار گیرد و به واسطه استفاده زیاد از آن به عنوان یک معیار سنجش در اذهان جا بیفتد و مردم پس‌اندازهای خود را به پول خارجی نگاه دارند، شدت دلاری شدن اقتصاد افزایش یافته و کنترل مهم‌ترین عنصر اقتصاد کشور از کف دولت ملی آن جامعه بیرون می‌رود و به عبارت دیگر سیاست پولی که مهم‌ترین رکن مدیریت اقتصادی جامعه است، کارآیی خود را به کلی از دست می‌دهد.

حسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دومین سمینار سیاست‌های پولی و ارزی در مورد خطر دلاری شدن اقتصاد کشور گفت: دلاری شدن اقتصاد، اصطلاحا به وضعیتی گفته می‌شود که دلار یا هر ارز دیگری جایگزین پول ملی بشود.

در چنین حالتی اقتصاد جامعه به طور کلی از یک سو تحت‌تاثیر نوسانات ارز قرار می‌گیرد و ازسوی دیگر برای ارز تشنگی و تقاضای فزاینده و مصنوعی به‌وجود می‌آید و چون از نظر مقدار کمیاب است منجر به توقف حرکت اقتصاد جامعه و یا تورم و بدهکاری بسیار شدید می‌شود. به عبارت دیگر اوج وابستگی اقتصاد یک کشور در زوال پول ملی آن کشور و سلطه و رواج یک پول خارجی در آن کشور است.

ساده‌ترین پیامد دلاری شدن این است که تصمیم‌گیری در مورد پول ملی در اختیار حکومت آن کشورها نیست بلکه مقامات خارجی آن هم فقط براساس منافع ملی خودشان درباره حجم پول و نحوه انتشار آن تصمیم‌گیری می‌کنند.رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفت: نخستین اقدام در جهت جلوگیری از دلاری شدن اقتصاد، توسل به مکانیزم‌های مالی و پولی برای ممانعت از تضعیف بیشتر ریال بود.

کاهش کسری بودجه عمدتا از طریق واقعی‌تر کردن نرخ قسمتی از ارز مصرفی (معرفی ارز رقابتی و شناور) گام بلندی در این جهت بود.

وی در ادامه گفت: با ملغی شدن بودجه‌ ارزی و یکسان شدن نرخ ارز که باید تواما انجام شود، ارزش واقعی ریال معین می‌شود و ریال قابلیت تبدیل پیدا می‌کند و دیگر ضرورتی برای جایگزینی دلار به جای ریال نخواهد بود. حتی در معاملت بین‌المللی وقتی ارز کالا یا پژوهش‌ها به ریال اعلام می‌شود، خود به خود به واسطه قابلیت تبدیل آن معنی و مفهوم پیدا می‌کند.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۱؛ طرح محدوده شهری تهران تصویب شد

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه اخیر خود پس از هشت جلسه بحث و بررسی، طرح مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن را تصویب کرد. این طرح براساس مصوبه آبان‌ماه ۱۳۷۴ هیات دولت درخصوص طرح‌ریزی و مدیریت مجموعه شهری تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور و شهرهای اطراف آنها توسط مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده است.

حاصل مطالعات طرح مذکور در حوزه‌های تخصصی جمعیت‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، محیط زیست، حمل‌ونقل، منابع آب، ژئوتکنیک، سوانح طبیعی و برنامه‌ریزی شهری در ۷۰ جلد گزارش گردآوری شده است.

این طرح مهم‌ترین سندی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی درخصوص شهر تهران و مناطق اطراف آن تهیه شده است و می‌تواند به عنوان سند بالادست برای همه فعالیت‌های توسعه و عمران در سطح مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در بخش دولتی، عمومی و خصوصی مورد استفاده قرار بگیرد.

مجموعه شهری تهران شامل شهر تهران و کانون‌های جمعیتی، اقتصادی و خدماتی اطراف آن است که بازار واحدی از سکونت و کار تشکیل داده‌اند و اجزا و عناصر آن با هم در ارتباط روزمره قرار دارند.

محدوده مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن با مساحت تقریبی ۱۲ هزار کیلومتر مربع نزدیک به ۲.۳ درصد سطح کل استان را دربرمی‌گیرد.

عرضه گوشت قرمز کیلویی ۲۱۰۰ تومان

گوشت قرمز ارزان‌قیمت در ۱۰ میدان و بازار روز میوه و تره‌بار تهران عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران به دلیل افزایش نرخ گوشت قرمز در سطح شهر، جهت رفاه شهروندان گرامی این سازمان با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی اقدام به عرضه گوشت قرمز تولید داخل از قرار هر کیلوگرم ۲۱ هزار ریال به صورت بست‌بندی، بهداشتی و ارزان‌تر از نرخ سطح شهر در میدان‌ها و بازارهای لواسانی، اختیاریه، صادقیه، آزادی، آزادگان، بعثت، جلال آل‌احمد، فردوس ۲، ازگل و کرمان کرده است.

صدور اولین محموله ملاس شرکت توسعه نیشکر به هلند

برای نخستین‌بار توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی معادل ۹۵۰ هزار دلار ملاس به هلند صادر شد.

ملاس تولیدی این شرکت به لحاظ درجه خلوص بالا نسبت به ملاس تولیدی مشابه خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

ملاس، محصول جانبی صنعت قند به عنوان محصول نهایی فرآیند تولید شکر تعریف می‌شود که با روش‌های معمول، تولید اقتصادی قند بیشتری از آن ممکن نیست. حدود ۷۵ درصد ملاس جهان از نیشکر و مابقی از چغندر قند حاصل می‌شود.تقریبا ۵۱ درصد مصرف ملاس مربوط به تغذیه دام می‌شود و اتحادیه اروپا و آمریکا به علت برخورداری از صنایع دامپروری بسیار توسعه‌یافته، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ملاس در جهان به شمار می‌روند. همچنین از ملاس برای استحصال سایر محصولات به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱؛ راه‌اندازی پنجره واحد تجاری از شهریور

پنجره واحد تجاری که قرار بود جهشی در تسهیل تجارت کشور باشد با وجود یکسال تاخیر بالاخره از شهریورماه اجرایی می‌شود تا به این ترتیب یکی از تکالیف برنامه پنجم برای بهبود وضعیت تجارت کشور جامه‌عمل بپوشد و صادرات و واردات نیز روان‌تر شود.

حمید صافدل، رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون بازرگانی خارجی وزیر صمت با برشمردن مزیت‌های پنجره واحد تجاری، اساس این روش را بر مبنای تجارت الکترونیکی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی پنجره واحد فراهم است، علت تاخیر در راه‌اندازی این روش نوین را ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط دانست.

براساس برنامه پنجم که از سال گذشته اجرایی شد، دولت مکلف بود تا ظرف شش ماه به منظور هماهنگی بیشتر دستگاه‌های مرتبط با امر تجارت و همچنین تسهیل روند فعالیت بازرگانی پنجره واحد تجاری را راه‌اندازی کند اما با وجود این طی یکسال گذشته این طرح با دست‌اندازهای زیادی مواجه شد؛ دست‌اندازهای که معاون وزیر صمت آن را در حد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها ساده می‌کند.

ران گوسفندی بسته‌بندی کیلویی ۲۰ هزار تومان

آن چنان که معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهد. در پی شتاب واردات نهاده‌های دامی قیمت برخی مواد خوراکی در بازار تعدیل شده و امید می‌رود که تب افزایش قیمت‌ها فروکش کند. محمدعلی ضیغمی در پاسخ به این سوال که آیا وعده مهدی غضنفری، وزیر صمت برای کاهش قیمت‌ها در پایان اردیبهشت محقق شده است یا خیر؟ اظهار کرد: آقای وزیر نگفته بود که تا پایان  اردیبهشت‌ماه همه کالاها ارزان می‌شود بلکه ایشان در اوایل اردیبهشت اعلام کرد تا یک ماه دیگر قیمت برخی کالاهای اساسی را مدیریت می‌کنیم تا افزایش قیمت غیرمنطقی نداشته باشند.

وی در واکنش به سوالی درخصوص عدم کاهش قیمت گوشت قرمر گفت: وظیفه ما قیمت‌گذاری در بازار نیست اما قیمت گوشت قرمز روند کاهشی داشته است به طوری که قیمت متوسط هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی پاک شده بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۲۰ هزار تومان است و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله پاک‌شده بسته‌بندی شده حدود ۱۲ هزار تومان. در یک ماه گذشته قیمت گوشت گوسفندی به ۲۵ هزار تومان نیز رسیده بود.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای تنظیم بازار گوشت مرغ انجام شده است، گفت: اتحادیه مرغداران قول داده است تا از هفته جاری قمیت‌ها روند کاهشی داشته باشد.

ضیغمی درخصوص قیمت روغن گفت: براساس تفاهم میان انجمن تولیدکنندگان روغن و شرکت بازرگانی دولتی با تامین روغن خام شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار خواهیم بود و در برنامه‌های مناسبتی نیز این انجمن محصولات خود را با ۱۰ درصد تخیف عرضه می‌کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه