لوگو سایت

ناامیدی یا عدم ارزندگی سهام؟


برهمین اساس نیز عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته  معتقدند که شاخص سهام در هفته جاری روند نزولی خود را ادامه خواهد داد؛ موضوعی که با توجه به گفته‌های تحلیلگران به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از ناامیدی و ابهامات در بازار سهام است تا عدم ارزندگی و فقدان عوامل بنیادی.

تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: ۱۳ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند نسبت قیمت بر درآمد سهام به ارقام جذابی رسیده و ارزش معاملات نیز تقویت نسبی را تجربه کرده است. بنابراین می‌توان به افزایش تقاضا خوش‌بین بود. نرخ دلار به‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و بعید است اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کند. این موضوع همچنان از معاملات سهام حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز مد نظر سهامداران قرار دارد؛ جایی که به‌واسطه ارزش بازار بالای سهام مربوطه در بورس می‌توان به احیای مجدد معاملات خوش‌بین بود. انتظار می‌رود انعکاس عملکرد سالانه بسیاری از شرکت‌ها مطابق پیش‌بینی فعالان بازار نیز مطلوب باشد، از این رو می‌توان به شروع یک مرحله صعود دیگر در بازار امیدوار بود. در زمینه توافق هسته‌ای نیز اخبار همچنان مطلوب است و گفته می‌شود یک توافق کلی به دست آمده است که می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌های سهامی را دستخوش تغییرات مثبتی کند.

در مجموع به نظر می‌رسد با مقاومتی که نرخ ارز به اخبار توافق هسته‌ای نشان می‌دهد، اصلاح قابل‌توجهی در بازار ارز رخ ندهد و بورس‌بازان با دریافت این سیگنال در سمت خرید فعال شوند.

کم‌نوسان: ۳۱ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری همچون معاملات هفته گذشته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه عوامل حمایت‌کننده از بورس کم نیستند، آنچه سهامداران بیشتر با آن مواجه هستند، ترس و نگرانی بر پایه مفروضاتی است که به دلیل ابهامات در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور بر سهامداران تحمیل شده است.

مهم‌ترین فرض موجود، سرنوشت توافق هسته‌ای و در پی آن تغییرات مولفه‌های اقتصادی است که این موضوع جسارت خرید را از سهامداران سلب می‌کند. از سوی دیگر به دلیل افت قابل‌توجه قیمت‌ها تشدید سمت عرضه نیز بعید است. این موضوع بالطبع روند کم‌نوسانی را پیش روی شاخص سهام قرار می‌دهد.

نزولی: ۵۶ درصد از تحلیلگران مزبور معتقدند بازار در این هفته در روند نزولی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان سهامداران دیگر از بازار دلسرد شده‌اند. فضای یأس و ناامیدی آنچنان بر بورس سیطره یافته است که بسیاری از معامله‌گران از هر فرصتی در راستای خروج از بازار سهام استفاده می‌کنند. این روند منجر به تشدید فشار فروش و افت قیمت عمومی سهام خواهد شد. این کارشناسان معتقدند عقب‌نشینی شاخص کل طی معاملات هفته گذشته بار دیگر این سیگنال را به معامله‌گران داد که کف قیمت‌ها می‌تواند پایین‌تر از این نیز باشد و این موضوع با ایجاد نگرانی در نهایت منجر به تشدید عرضه و افت قیمت عمومی سهام می‌شود. همچنین بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند پیش از مجامع شرکت‌ها از سهام خارج شوند. این موضوع نیز بر نزول قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: ۲۶ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام در شرایط کنونی با توجه به افت قابل‌توجه قیمت‌ها شاهد ورود نقدینگی به سهام خواهد بود. از نگاه این افراد عقب‌نشینی قابل‌توجه قیمت‌ها طی هفته گذشته ناشی از حذف دامنه نوسان نامتقارن بعد از بیش از دو ماه و فراهم شدن فرصت نقدشوندگی برای سهامداران بود. در این شرایط از شدت فشار فروش کاسته می‌شود و سهامداران به این سطوح قیمت‌ها با افزایش تقاضا واکنش نشان خواهند داد.

کم‌نوسان: ۲۸ درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند فعالان بازار در انتظار تعیین تکلیف برخی ابهامات در شرایط کلان اقتصادی و سیاسی هستند و بر همین اساس فضای انتظاری حالا بیش از پیش در بازار وجود دارد. ارزش معاملات در حد پایینی قرار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به سرمایه‌گذاری خود را به تعیین تکلیف برخی از موضوعات از جمله توافق هسته‌ای و روند نرخ دلار بعد از آن گره زده‌اند. در مجموع می‌توان گفت در صورت عدم تغییر خاصی در شرایط اقتصادی و سیاسی در سطح کلان بازار در هفته جاری در روند کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: ۴۷ درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کردبه اعتقاد این سهامداران در زمان نامتقارن شدن دامنه نوسان بسیاری از سهامداران فرصت خروج از بازار را نداشتند و این فرصت حالا با برگشت دامنه نوسان به حالت قبل افزایش یافته است. این موضوع در کنار ترس و نگرانی سهامداران بار دیگر منجر به نزول شاخص سهام خواهد شد.

نظرسنجی



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه