لوگو سایت

سفر از پیش اعلام نشده فرمانده سنتکام به عراق و سوریه


به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، گفته می‌شود که دولت عراق برای نخستین‌بار می‌خواهد ۱۰۰ خانواده عراقی را از یکی از اردوگاه‌های سوریه به کشور بازگرداند. امری که با استقبال مقامات آمریکایی همراه شده و آنها این اقدام را نشانه امیدوارکننده‌ای برای بازگشت هزاران نفر از این اردوگاه به کشورشان می‌دانند.

«فرانک مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی در منطقه در سفر ناگهانی روز جمعه (دیروز – ۲۱ می) به سوریه، از انتقال خانواده‌های حاضر در اردوگاه «الهول» واقع در شمال شرق سوریه به کشورشان ابراز خشنودی کرد پس از آن‌که بارها درباره جوانان افراطی حاضر در این اردوگاه که نسل آتی جنگجویان خطرناک را تشکیل می‌دهند، هشدار داده بود.

به نوشته «آسوشیتدپرس» وی در جمع خبرنگاران همراهش در سفر به سوریه گفت: این اقدام، گام نخست از پروسه بازگرداندن (پناهندگان به وطنشان) به شمار می‌رود و من گمان می‌کنم که این امر کلید کم شدن شمار افراد حاضر در اردوگاه الهول و بالطبع سایر اردوگاه‌ها در بخش‌های مختلف منطقه باشد.

یک مقام مسئول بلندپایه آمریکایی در این خصوص می‌گوید: انتقال افراد از اردوگاه الهول یکی از پرونده‌های مورد مناقشه میان دولتهای آمریکا و عراق در جریان تلاش‌های آنها برای بازترسیم روابط دیپلماتیک و نظامی آتی میان آنها است.

وی که خواست نامش فاش نشود، در حاشیه نشستی که پنج‌شنبه پیش در جریان حضور ناگهانی مک‌کنزی در  بغداد برگزار شد، این موضوع را طرح کرد.

 مقامات عراقی پیشتر درباره طرح‌هایی برای بازگرداندن شهروندان خود به کشور سخن گفته بودند اما این امر را پیگیری نمی‌کردند امری که موجب تردید درباره برنامه بازگرداندن شماری از این خانواده‌ها از الهول در هفته آتی شده است که آیا این امر، گام نخست برای تغییر وضعیت در این اردوگاه است یا این اقدام تنها برای یک بار صورت می‌گیرد.

«عباس صروط» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، در خصوص خطرات بازگشت خانواده‌های حاضر در اردوگاه الهول به عراق به پایگاه خبری «المعلومه» گفت: اردوگاه الهول یک مشکل امنیتی پیچیده است و به دلیل افکار افراطی خانواده‌های حاضر در این اردوگاه، یک تهدید مستقیم برای عراق به شمار می‌رود. هرگونه تلاش برای بازگشت این خانواده‌ها به داخل کشور، سه خطر همزمان را با خود دارد. مخالفت گسترده مردمی، نگرانی از انتقال تفکر افراطی و ایجاد یک نقطه داغ درگیری دیگر در عراق. 

وی افزود: موضع مناطق آزادشده از دست داعش، نظیر نینوی طی روزهای گذشته کاملا روشن شده است و آنها مخالف بازگشت خانواده‌ها حاضر در اردوگاه الهول به هر مکانی که زمانی در آن دست به خونریزی و اشغال زده‌اند، هستند. تصمیم بازگشت این خانواده‌ها به عراق مشکلات و پیامدهای وحشتناکی را به همراه خواهد داشت زیرا با مخالفت شدید مردم عراق همراه است.

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد.

در درگیری‌های نیروهای کرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

گزارش‌های موجود بیانگر وفاداری شدید بخشی از ساکنان این اردوگاه به ایدئولوژی داعش است و همین امر بازگرداندن این بستگان داعش را به کشورهای اصلیشان دشوار می‌سازد. زیرا افکار افراطی آنها، تهدید بالقوه‌ای برای کشورهای آنها به شمار می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند.

در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه