لوگو سایت

احتمال تمدید توافق با آژانس


به گزارش «ایسنا» این منبع به نورنیوز، سایت نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی گفته است: «بررسی این موضوع ناشی از حسن‌نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.»براساس توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد، مقرر شد دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خرداد ۱۴۰۰ روشن بمانند اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود. در چارچوب این توافق فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس تحویل می‌شود و در غیر این صورت تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد. این خبر با واکنش مثبت مسکو مواجه شد و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در صورتی که (این خبر) حقیقت داشته باشد، گامی مثبت و ضروری است. مشتاق شنیدن اعلام رسمی آن هستیم.» در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس یک نشست خبری با موضوع ایران برگزار خواهد کرد.

تداوم مذاکرات تا توافق

همچنین روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر پیروزی ملت ایران در جنگ اقتصادی و بی‌ثمر بودن فشار حداکثری آمریکا گفت: «با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، واشنگتن به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده است.» روحانی تاکید کرد: «ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد.»

سخنان عراقچی در مجلس درباره تحریم‌ها

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جلسه این کمیسیون، گفت که بر اساس گزارش ارائه‌شده در مورد تحریم‌های بخشی، منطق جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و طرف آمریکایی اعلام کرده که می‌تواند این تحریم‌ها را بردارد اما در مورد اجزای تحریمی، مسائلی همچنان باقی مانده است.

به گزارش «ایسنا»، ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار کرد: «کمیسیون امنیت ملی در راستای انجام وظایف نظارتی خود، از هیات مذاکره‌کننده برای ارائه آخرین وضعیت مذاکرات وین دعوت کرد که این جلسه با حضور آقای عراقچی رئیس این هیات تشکیل شد.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «آقای عراقچی توضیحاتی درباره روند گفت‌وگوها ارائه کرد. در این مذاکرات، با توجه به منطق ایران برای رفع تحریم‌ها، هیات مذاکره‌کننده توانسته بخش زیادی از تحریم‌ها را به مرحله‌ای برساند که طرف‌های غربی و آمریکایی تایید کنند تحریم‌ها باید رفع شود اما همچنان بخش مهمی از تحریم‌ها باقی مانده که این موضوع در ادامه مذاکرات دنبال خواهد شد و مطالبه نمایندگان نیز این است که کلیه تحریم‌ها باید لغو شود.»

عمویی ادامه داد: «براساس گزارش ارائه‌شده در مورد تحریم‌های بخشی، منطق جمهوری اسلامی ایران حاکم بوده و طرف آمریکایی اعلام کرده که می‌تواند این تحریم‌ها را بردارد اما در مورد اجزای تحریمی، مسائلی همچنان باقی مانده است، به‌خصوص درباره ادعاهایی در موضوعات منطقه‌ای و حقوق بشر. در این چارچوب خواسته نمایندگان از هیات مذاکره‌کننده این است که کلیه تحریم‌ها باید لغو شود.» وی اضافه کرد: «یکی از موضوعات در حال گفت‌وگو، بحث راستی‌آزمایی است. خواسته جمهوری اسلامی برداشته شدن موثر تحریم‌ها و نه فقط روی کاغذ است. از این جهت اصرار بر اجرای دقیق راستی‌آزمایی یکی دیگر از خواسته‌های نمایندگان بود که آقای عراقچی گزارش داد که گفت‌وگوها در جریان است. بنابراین در روند مذاکرات موضوعات جدی باقی‌ مانده و باید اصرار شود در این موضوعات خواسته‌های اساسی جمهوری اسلامی مدنظر باشد.»

زمان در حال اتمام است

از سوی دیگر وزیر خارجه اتریش در سخنانی راجع به احیای برجام گفت همچنان مسائل مهمی در مذاکرات وجود دارد که حل نشده باقی مانده‌اند. به گزارش «ایسنا»، الکساندر شالنبرگ وزیر امورخارجه اتریش در گفت‌وگو با نشریه استاندارد با اشاره به مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام با هدف احیای این توافق تصریح کرد که زمان در حال اتمام است اما برخی مسائل مهم همچنان باز و حل نشده است. وی همچنین به تلاش‌های دو طرف یعنی ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای اشاره کرد و افزود: «هرچند هنوز گفت‌وگوی مستقیمی میان این دو کشور وجود ندارد.»

نگرانی غرب از عدم‌تفاهم بین ایران و آژانس

همزمان روزنامه گاردین در گزارشی به پایان تاریخ تفاهم‌نامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم نظارت‌های آژانس در ایران و تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پرداخت. به گزارش «ایسنا»، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: «محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران گفته است که مهلت توافق نظارت سه‌ماهه میان تهران و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] به پایان رسیده است. این موضوع موجب افزایش تنش‌ها در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای حفظ توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی می‌شود. این اظهارات رئیس مجلس ایران علاوه‌بر این تاییدی بود بر فرصت ‌رو به پایان آمریکا برای رسیدن به توافق.»

گاردین در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در سطحی بالاتر از حد مجاز در توافق هسته‌ای، اورانیوم را غنی‌سازی و ذخیره می‌کند، نوشت: «حالا دیگر بازرسان بین‌المللی نمی‌توانند به تصاویر نظارتی تاسیسات اتمی ایران دسترسی داشته باشند.» در بخش پایانی گزارش گاردین آمده است: «چنین رخدادی در عمل به معنای فروریزی آخرین بقایای توافق هسته‌ای و احتمالا از مسیر خارج شدن مذاکرات وین خواهد شد که قرار است هفته آینده از سر گرفته شود. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت بسیار مهم است که ایران به آژانس اجازه دهد نظارت و راستی‌آزمایی لازمش را انجام دهد.»

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به اخطار علیرضا سلیمی گفت: «ما مصمم هستیم که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در زمان‌های مشخص و براساس مصوبات اجرا شود و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید فرمودند.»



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه