لوگو سایت

رونمایی بلینکن از برنامه آمریکا درباره برجام/ بندهای موسوم به غروب آفتاب تمدید می شود؟


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) در گفتگو با شبکه ۱۲ اسرائیل بر تمایل «جو بایدن» برای پیوستن به توافق هسته‌ای ایران آن‌هم در صورت پایبندی مجدد تهران به تعهداتش ذیل برجام تأکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده در این گفتگوی با اشاره به روند کنونی و ادامه دار مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام، به وجود اختلاف نظرها میان واشنگتن- تل آویو بر سر ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای اذعان کرد و گفت که البته واشنگتن و تل آویو در مخالفت با یک چنین چشم اندازی متحد هستند.

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در دیدار با بلینکن گفته بود که امیدوار است ایالات متحده به برجام آنهم تحت چارچوب کنونی بازنگردد و مدعی شد که بازگشت واشنگتن به این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا به تسلیحات هسته‌ای دست یابد!

اما وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این نکته که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران «دقیقاً آنچه را که قرار بود به آن دست یابد» محقق ساخت، ادعا کرد در حالی که پیش از خروج ترامپ از برجام، ایران دست کم به یک سال زمان نیاز داشت تا مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را تولید کند؛ اکنون ایران ممکن است در مدت زمانی بسیار کوتاه‌تر به مواد لازم دست یابد.

از این رو، بلینکن هشدار داد که «بنابراین از این منظر که بدون [وجود] توافق [هسته‌ای] خطر را کاهش دهیم، [در واقع] وضعیت خطرناک‌تر شده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که در صورت احیای برجام، دولت بایدن درصدد است که این توافق را «تقویت و بلندمدت‌تر کرده» و همچنین با «فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت ادعایی از گروه‌های تروریستی و غیره» مقابله کند. وی افزود که این توافق ممکن است شامل تمدید برخی بندهای مندرج در برجام موسوم به غروب آفتاب باشد که به ایران اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را پس از انقضای آنها در سال ۲۰۲۵، از سربگیرد.

بلینکن که در جریان سفر خود به اراضی اشغالی با این شبکه خبری اسرائیلی گفتگو می‌کرد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود اختلاف میان اعضای حزب دموکرات در کنگره بر سر فروش موشک‌های دقیق و هدایت شونده به اسرائیل، بر تعهد بایدن نسبت به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

وی در این باره گفت: «رئیس جمهور بایدن به طور کامل [در قبال موضع خود] شفاف بوده است، و وی بیش از یکبار در این خصوص شفاف عمل کرده است: ما به امنیت اسرائیل متعهد هستیم، نقطه. ما مطمئن خواهیم شد که اسرائیل دارای ابزاری برای دفاع از خود است!»

بلینکن با چشم پوشی از جنایات آشکار رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه مدعی شد که «در پی حمله‌های کورکورانه یک گروه تروریستی علیه غیرنظامیان، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اسرائیل دارای ابزارهایی برای مقابله با آن است».

وی در ادامه این گفتگوی خود مدعی شد که «اسرائیل برای اجتناب از هدف قرار دادن غیرنظامیان در حمله به غزه (!) گام‌های بسیار مهمی برداشته است، اما همچنین می‌دانیم که مردان و زنان و به ویژه کودکانی از هر دو طرف جان خود را از دست داده‌اند».

وی با تأکید بر لزوم اقدامات بیشتر برای بازسازی اعتماد دوجانبه میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی، گفت که «واشنگتن قویاً باور دارد راه حل دو دولتی نه تنها بهترین راه حل بلکه احتمالاً تنها راه برای تضمین واقعی یک حرکت رو به جلو است».



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه