لوگو سایت

توافق ایران و روسیه برای ماهیگیری در خزر و خلیج فارس


به گزارش ایرنا در این نشت کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و شیستاکوف مدیر شیلات روسیه  دو طرف ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند.


خاوازی با استقبال از پیشنهادات طرف روس در زمینه همکاری های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه شیلات و بزیان و همچنین گسترش دایره همکاری از خزر تا خلیج فارس گفت  که انعقاد تفاهمنامه همکاری با روسیه در این زمینه ها برای ما  اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: دریای خزر برای همه پنچ کشور مرتبط ارزش دارد و لازم است که برای حفظ گونه های آبزیان این دریا برای همه و نسل های آینده تلاش مشترک و همگانی شود.

توافق ایران و روسیه برای همکاری شیلات در دریای خزر و خلیج فارس 

خاوازی اظهار داشت: ما هم برای  ماموریت مهم حفاطت از ماهیان خاویاری و همینطور ماهیان استخوانی در دریای خزر آمادگی داریم.

وی گفت:  پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در ابن پروژه مشترک برای حافظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم.

وزیر کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال فعالیت هستیم و  ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

خاوازی اظهار داشت لازم است همه کشورهای حوزه خزر نیز به همین سمت پیش بروند تا از نابودی ماهیان خاویاری جلوگیری شود و مجددا این دریا شاهد فراوانی این گونه ایزیان باشد.

خاوازی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد را می دهد که روی  دانش تکثیر گونه های آبزیان خلیج فارس در دریای خزر به صورت مشترک با کشورهای حوزه خزر کار شود.

وی گفت: ما باید نقاط مشترک دولت‌ها دربخش خصوصی بخصوص حزه شیلات را پر کنیم تا بتوانیم به اهداف برسیم


رئیس شیلات روسیه نیز بر اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تمایل ایران آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان ایران در زمینه شیلات و ابزی پروری را داریم.  

 شیستاکوف اظهار داشت: ما همچنین آمادگی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری را داریم.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در خزر وجود دارد اظهار داشت : لازم است که کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از گونه های با ارزش و نادر آبزیان تلاش وافری از خود نشان دهند.

روسیه، ایران، جمهوری  آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برای سال ۲۰۲۰ مهلت قانونی برای صید تجاری ماهیان خاوریاری در دریای خزر را تمدید کردند.

این تصمیم در جریان جلسه کمیسیون مربوط به حفظ، استفاده منطقی از منابع بیولوژیکی آبزی دریای خزرکه از ۲۳ تا ۲۵ دسامبر در تهران برگزار شد، اتخاذ گردید.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه