لوگو سایت

مردان ایرانی بیشتر به این سرطان مبتلا می شوند


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز ،عباس بصیری، رئیس انجمن اورولوژی ایران  درباره سرطان های دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی در مردان اظهار داشت: به لحاظ آماری میان شیوع سرطان ها در این حوزه بین ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی تفاوت وجود دارد.

وی افزود: در کشورهای اروپایی و آمریکایی سرطان پروستات در میان مردان شایع تر است ولی در ایران سرطان مثانه شایع تر بوده و میزان مبتلایان به این بیماری از میزان مبتلایان به سرطان پروستات بیشتر است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران ادامه داد: مسائل ژنتیکی و وراثت، شرایط اقلیمی و عادات غذایی، سبک زندگی، استعمال دخانیات و مصرف تریاکو مشتقات آن، آلودگی های فیزیکی و کار با مواد شیمیاییاز موارد اثبات شده در بروز سرطان مثانه است.

دکتر بصیری خاطرنشان کرد: همچنین میزان ابتلا به سرطان مثابه در افرادی که استعمال دخانیات دارند بسیار بیشتر است و تومور آنها حالت تهاجمی تر دارد لذا درمان هم سختر و با موفقیت کمتر حاصل می شود.

وی گفت: حدود یک سوم بیماران مبتلا به سرطان مثانه با شرایط پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند و شرایط کرونا نیز بر این موضوع دامن زده و سبب شده افراد با تاخیر به پزشکان مربوطعه مراجعه کنند. بنابراین این نکته حائز اهمیت است که مراجعه به موقع و تشیخیص زودهنگام در افزایش موفقیت در درمان بسیار مهم و قابل توجه است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران بیان داشت: این سرطان شاید در ابتدا علامت خاصی نداشته باشد ولی به مرور با بروز نشانه های مشخص فرد را با مشکل جدی مواجه می کند. در اثر ابتلا به این بیماری رنگ ادرار به قرمز  تغییر رنگ می دهد. از دیگر علائم سرطان مثانه می توان درد یا سوزش ادرار، تکرر ادرار، قطع شدن ادرار، عدم توانایی در ادرار کردن و ایجاد کمردرد در یک طرف بدن را نام برد. در واقع فرد زمانی متوجه بیماری خود می شود که در اثر مشاهده خون در ادرار به پزشک مراجعه کرده باشد.

وی گفت: بنابراین نقش غربالگری های به موقع در افراد با شرایط سنی خاص و کسانی که سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده و بستگان نزدیک خود دارند حائز اهمیت است.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه