لوگو سایت

افزایش سطح همکاری‌های SMEهای ایران و چین


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،  علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارد و همه کشورها اولویت ویژه‌ای برای این بخش قائل شده و جایگاه خاصی را در توسعه پایدار اقتصادی کشور خود به آن داده‌اند.

رسولیان در نشست ارتباط تصویری امضای تفاهم نامه همکاری با انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای افزود: همچنین SMEها در کنار مزایای متنوع خود، دارای موانع و چالش‌های مشترک خاصی هستند که برای حل آن‌ها، همه کشورها گام‌های توسعه‌ای خاصی را برداشته‌اند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تجربیات موفقی هم در سطح دولتی و هم در سطح شرکت‌ها داشته است، پیشنهاد کرد اعضای این نشست تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که این امر در نهایت منجر به ایجاد شکوفایی و خودآگاهی SMEها خواهد شد.

رسولیان همچنین اظهار امیدواری کرد که اعضاء با هدف اجرایی کردن توافقات از طریق به اشتراک گذاشتن بهترین تجارب و تسهیل همکاری میان بخش‌های خصوصی کشور متبوع خود، مشارکت خود را حداکثری نمایند.

وی ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با درنظر گرفتن نقش و اهمیت صنایع کوچک و این واقعیت که در حدود ۹۲ درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، تلاش می‌کند با به‌کارگیری سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت‌های گوناگون و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، فضای رقابت پذیری را برای صنایع کوچک به‌وجود آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از نظر ساختاری دارای یک ستاد مرکزی در تهران است و در هر استان نیز یک شرکت تابعه دارد که در قالب شرکت دولتی، مأموریت‌های محوله را در دو حوزه اساسی “ایجاد زیرساخت (در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، شهرک‌های فناوری و تخصصی، تصفیه خانه و شبکه فاضلاب و …)” و “توسعه صنایع کوچک (توسعه بازار، کارآفرینی، آموزش، تأمین مالی، توسعه خوشه‌های صنعتی، نمایشگاه، توسعه صادرات، کنسرسیوم‌های صادراتی، پیمانکاری فرعی و …)” دنبال می‌کنند.

رسولیان با اشاره به این‌که تا کنون بیش از ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده و قریب به یک میلیون نفر در بیش از ۴۹ هزار واحد صنعتی مستقر در آن‌ها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این رقم ۴۸ درصد کل صنایع ایران را شامل می‌شود و بیش از ۱۰ درصد این واحدها نیز صنایع با فناوری پیشرفته (Hi-Tech) می‌باشند.

وی افزود: همچنین ۶ شهرک فناوری و ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار برای ارائه خدمات و تأمین نیازهای صنایع کوچک ایجاد شده‌اند و بیش از ۵۰۰ مشاور در این مراکز مشغول فعالیت می‌باشند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه، برنامه‌های حمایتی از صنایع کوچک مطابق با مراحل شکل گیری واحدهای صنعتی و الزامات هر مرحله را در چهار محور “توسعه صنعتی و فناوری”، “توسعه کارآفرینی”، “توسعه بازار و امور بین‌الملل” و “تأمین مالی و سرمایه گذاری” تشریح کرد.

رسولیان با اشاره به برنامه توسعه خوشه‌‌های کسب و کار به‌عنوان یکی از مدل‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: این سازمان برنامه توسعه خوشه‌ای را از یونیدو اخذ و پس از یک دهه تلاش اکنون مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار را با موفقیت در کشور پیاده سازی نموده است.

وی ادامه داد: در این برنامه و طی ۱۴ سال گذشته بیش از ۴۰۰ خوشه کسب و کار شناسایی شده و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه‌ صنعتی در حوزه‌های مختلف قطعات خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سرامیک، پوشاک، بسته‌بندی، کفش و … خاتمه یافته و مشغول فعالیت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بیش از ۷۰۰ هزار مدیر و کارشناس واحدهای صنعتی کوچک در دوره‌‌های آموزشی برگزار شده توسط این سازمان شرکت نموده و ۲۸۰۰ تور صنعتی نیز با هدف تبادل تجربیات و تسهیل همکاری‌های مشترک بین واحدهای کوچک و متوسط برگزار شده است. همچنین سالانه بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط با حمایت این سازمان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده‌اند.

رسولیان با بیان این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در کنار تجارب به‌دست آمده علاقه‌مند است تا از تجارب سایر کشورها نیز استفاده کرده و دانش و تجربه خود را نیز به اشتراک بگذارد، گفت: این مجموعه برای این منظور تا کنون ۳۲ فقره تفاهم‌ نامه همکاری با سایر کشورها منعقد نموده و فعالیت‌های ذیل آن را به پیش برده است، که به‌عنوان نمونه می‌توان به همکاری‌های موفقیت آمیز ISIPO و CISMEF در سه سال گذشته اشاره کرده

وی تصریح کرد: باور داریم که سطح همکاری‌های بین ایران و چین چیزی نیست که هر دو طرف انتظار آن را داشته‌اند؛ لذا با امضای این تفاهم نامه امیدواریم که سطح همکاری‌های دو سازمان و نیز شرکت‌های کوچک و متوسط دو کشور از نو آغاز و تسریع شود.

ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است

رئیس انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای نیز در این نشست ضمن استقبال از گسترش همکاری‌ها با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است و همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در جریان است.

ژنهوا چی‌یان خاطرنشان کرد: امروز با افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در شانگهای و تهران، شرکت‌های ایرانی و چینی خواهند توانست در زمینه‌های انتقال فناوری، اعزام گروه‌های تجاری، جذب سرمایه گذاری‌ها بین دو کشور، گسترش تجارت و انتقال اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های چینی و ایرانی از طریق این مرکز فعال باشند.

در بخش دیگر این نشست نیز سرکنسول کشورمان در شانگهای ضمن استقبال از افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در تهران و شانگهای افزود: با همراهی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای و کنسولگری ایران در شانگهای، شاهد گسترش روزافزون روابط دو جانبه خواهیم بود.

رمضان پرواز افزود: امضای این تفاهم نامه نماد تلاش‌های مشترک طرفین برای توسعه بلند ‌مدت همکاری‌ها و کمک به صنایع کوچک و متوسط برای توسعه در بازارهای چین و ایران است که در نتیجه آن، فصلی جدید در زمینه ایجاد تعاملات بیشتر گشوده می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم پیرو این تفاهم، بستر حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در چین به‌ویژه در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای (CIIE) که از مهمترین رویدادهای تجاری چین به‌شمار می‌رود، فراهم شود.

این تفاهم نامه همکاری توسط عزیزاله قربانی، عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و ژنهوا چی‌یان رئیس انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای به امضاء رسید.

همزمان با انعقاد تفاهم نامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای، مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین نیز در تهران و شانگهای افتتاح شد.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه