لوگو سایت

آینده بیت‌کوین؛ از جایگزینی با طلا تا نابودی


بیت‌کوین پس از بلوغ در چه وضعیتی خواهد بود؟ در این مقاله جالب که با استفاده از متن مصاحبه آنلاین جف ویلسر با صاحب‌نظران حوزه ارزهای دیجیتال نوشته شده است، نگاهی به فردای بیت‌کوین خواهیم داشت. دقیق‌تر بگوییم، در این مقاله شما نظر طیف وسیعی از حرفه‌ای‌ترین و دقیق‌ترین متخصصان حوزه بیت‌کوین را در مورد وضعیت احتمالی این ارز دیجیتال در سال ۲۰۳۰ می‌خوانید. برای مقدمه، ویلسر نظر آندریاس آنتونوپولوس (AndreasAntonopoulos)، سفیر بلامنازع بیت‌کوین را مطرح می‌کند. به‌عقیده آنتونوپولوس، بعید است که بیت‌کوین فقط تبدیل به یک چیز شود.

او می‌گوید: هیچ مورد استفاده واحدی وجود نخواهد داشت. نمی‌توان گفت که بیت‌کوین صرفا به‌عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا واسطه مبادله خواهد بود یا به روش‌های بی‌شمار دیگری به‌کار گرفته خواهد شد؛ بیت‌کوین در مکان‌های مختلف، تمامی این موارد استفاده را محقق خواهد کرد. خلاصه کلام او این است که بیت‌کوین در حال‌حاضر در دنیای واقعی، طبق سناریوهای متفاوتی کار می‌کند و در آینده نیز، این ارز دیجیتال همین روند را به‌شکلی پیش‌بینی‌ناپذیر پیش خواهد گرفت. آنتونوپولوس می‌افزاید: هرچه بیت‌کوین به‌شکلی گسترده‌تر استفاده شود، کاربردهای آن نیز پراکنده‌تر و متنوع‌تر خواهد بود. این هشدار مقدمه‌ای است بر این گزاره که اعلام کنیم سناریوهای مطرح‌شده در این مقاله، یکدیگر را نفی نمی‌کنند و جامع نیستند؛ بیت‌کوین ایده‌ای آینده‌نگر است. برخی افراد شیفته عملکرد فعلی بیت‌کوین هستند، درحالی‌که بسیاری از افراد حرفه‌ای به کاری اشاره دارند که بیت‌کوین می‌تواند در آینده انجام دهد.

بیت‌کوین به‌عنوان طلای دیجیتال رشد می‌کند. (صعودی) ساده‌ترین سناریو. پیتر مک‌کورماک (Peter McCormack)، میزبان پادکست «آنچه بیت‌کوین انجام داد» (What Bitcoin Did) این سناریو را «تداوم روند» فعلی بیت‌کوین می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند: این نظریه را می‌توان تقریبا قطعی یا با احتمال بسیار بالا ممکن دانست. بیت‌کوین به روند فعلی خود ادامه می‌دهد، افراد بیشتری آن را می‌پذیرند و ارزش شبکه افزایش می‌یابد. می‌توانیم شاهد حضور بیت‌کوین در صندوق‌های بازنشستگی، خزانه‌های سلطنتی و ترازنامه‌های دولتی باشیم. ارزش بازار بیت‌کوین از ارزش بازار طلا نیز فراتر خواهد رفت. اما قیمت فقط بخشی از داستان است.  به باور ایسایا جکسون (Isaiah Jackson)، نویسنده کتاب «بیت‌کوین و آمریکای سیاهپوستان» (Bitcoin & Black America)، در این سناریو، بیت‌کوین می‌تواند شکاف ثروت در جامعه را کمتر کند. جکسون می‌گوید: ۲۵ درصد از جامعه سیاهپوستان آمریکا از خدمات بانکی بی‌بهره است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه