لوگو سایت

کشور نباید معطل FATF و تحریم ها باشد


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سعید جلیلی امشب در حاشیه نشست کارگروه های دولت سایه در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های دولت در سایه، اظهار داشت:  سعی کردیم برنامه ما یک برنامه واقعی و مبتنی بر واقعیت ها و ظرفیت های کشور باشد.خوشحالیم که در دیدن ظرفیت ها و واقعیت ها به این نتیجه رسیدیم که کشور می‌تواند در چهار سال آینده یک جهش داشته باشد.  مهمترین موضوع در عرصه سیاست خارجی که به آن رسیدیم این است که باید تعامل سازنده و گسترده با جهان داشته باشیم. ما معتقدیم که نباید معطل چند کشور غربی ماند و مسائل داخلی را معطل آن‌ها کرد. در عرصه خارجی و بین المللی فرصت‌های خوبی داریم که این فرصت‌ها باید به خوبی شناسایی شود تا شکوفایی در کشور شکل بگیرد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر به جهش تولید و پشتیبانی از آن تاکید فرمودند. زمانی تولید می‌تواند جهش پیدا کند که صادرات هم جهش پیدا کند و زمانی صادرات جهش پیدا می‌کند که شما بتوانید تعاملات سازنده و گسترده با بخش‌های مختلف جهان داشته باشید. امروز در همسایگی ما ۱۵ کشور وجود دارد که آنها وارداتشان هزار میلیارد تومان است و ما هم باید سهمی از این بازار داشته باشیم و مناسبات قوی با آنان داشته باشیم. اگر ما صحبت از جهش می کنیم، باید در همه ابعاد از جمله در تعاملات خارجی و اقتصادی هم باشد.

جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین نقد شما از دولت روحانی در عرصه اقتصادی چیست گفت :مهم‌ترین نقدی که ما به دولت در عرصه اقتصادی داریم این است که اقتصاد کشور را معطل موضوعات موهوم کردند. ما  صحبت از جهش و پیشرفت اقتصادی می‌کنیم و می‌گوییم که کشور باید جهش داشته باشد و نباید معطل چیزهای دیگر بماند. دولت نباید منفعل باشد بلکه باید فعال باشد و بستر را برای فعال شدن اقتصاد فراهم کند و اجازه ندهد موانع سیاسی ، اقتصادی و حتی برخی حوادث طبیعی اقتصاد را معطل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره FATF، گفت: این که من می گویم کشور معطل نماند این است که چند کشور در دنیا یک نهاد مالی را تشکیل دهند و ما اقتصاد خود را  بر اساس مقرراتی که آنها می خواهند معطل آنان کنیم، حتماً غلط است. ما باید راه حل هایی داشته باشیم تا بتوانیم روابط گسترده اقتصادی با کشورهای جهان داشته باشیم. غیر از FATF ، ما با تحریم هایی مواجه هستیم که آمریکا علیه کشورمان اعمال می‌کند و آنان حتی راجع به تراکنش های بانکی ما با کشورهای دیگر هم  می‌خواهند نظر دهند. کسانی که بحث FATF را  مطرح می کنند، بگویند که با تحریم های ثانویه و اولیه  آمریکا می‌خواهند چه کار کنند که به قوت خود باقی است؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بحث ما این است که کشورمان نباید نه  معطل FATF و نه معطل تحریم‌ها باشد باید رشد اقتصادی و تعاملات خارجی اقتصادی ما باید با یک رشد چشمگیر شتاب پیدا کند و دولت در اینجا نقش دارد و باید ابتکارات جدیدی داشته باشد. وظیفه دولت این نیست که بنشیند و بگوید که به دلیل این موانع امکان کاری وجود ندارد.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در حوزه فضای مجازی چیست، گفت: فضای مجازی یکی از فرصت های کم نظیر است و باید در جهت پیشرفت کشور از آن استفاده کرد و امروز فضای مجازی و فناوری ها یک فرصت بی‌نظیر و بی‌بدیل را برای کشور فراهم می‌کند و می‌توانید در آن بستر بسیاری از خدمات رسانی ها به مردم را انجام دهید و لذا باید نگاه شما به فضای مجازی یک نگاه فرصت محور باشد و با همین نوع نگاه است که شما نباید اجازه دهید که این فضای فرصت محور تبدیل به فضای تهدید شود.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد از این فضا علیه ملت ما استفاده و استقلال کشور ما را محدود کند، حتماً وظیفه دولت است که اجازه ندهد که این افراد استقلال و آزادی شما را در فضای مجازی محدود کنند. همانطور که در فضای واقعی این اجازه را نمی دهیم، در فضای مجازی هم باید از استقلال و آزادی کشور و شهروندان مان پاسداری کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز می‌بینید که آنان با جسارت هرچه تمام‌تر مثلاً این اجازه را به شهروندان ما نمی‌دهند که عکس شهید قاسم سلیمانی را در صفحه مجازی خود مورد استفاده قرار دهند. آیا این تهدید استقلال و آزادی یک ملت نیست؟ آیا جسارت به یک ملت نیست؟

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده روابط ایران با آمریکا و همچنین مذاکرات را چگونه می‌بینید، اظهار داشت: آن چیزی که اهمیت دارد، دفاع از منافع ملی کشور است. مذاکره یک وسیله است و ما به مذاکره یک نگاه مثبت داریم و معتقدیم که مذاکره یک وسیله برای استیفای حقوق ملت است اما مذاکره تنها راه نیست و ما نباید معطل مذاکره بمانیم.

وی ادامه داد: ما از مذاکره استقبال می‌کنیم اما معطل مذاکره نمی‌مانیم و شیوه‌های دیگری برای دفاع از حقوق ملت وجود دارد که به موازات با مذاکره آن کارها هم باید پیش برود. برای مثال اگر ما از خنثی‌سازی و بی اثر کردن تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، یک راه آن مذاکره است و راه‌های دیگری هم وجود دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامزدهای جبهه انقلاب قرار است در نهایت به نفع یک نفر کنار بروند و به اجماع روی یک نفر برسند یا خیر گفت: آن چیزی که در جبهه انقلاب اهمیت دارد، این است که روی آن رویکردهایی که صحیح است و منجر به جهش کشور می‌شود، در باور عمومی جامعه اقناع ایجاد شود و امیدواریم همه نامزدهای جبهه انقلاب این موضوع را به جد دنبال کنند.

وی در واکنش به سوالی درباره مناظره با عبدالناصر همتی،تصریح کرد: عرصه انتخابات و مناظرات و تبلیغات انتخابات عرصه‌ای است برای اینکه مردم بتوانند با نظرات نامزدهای انتخابات درباره هر مسئله که مورد نظرشان است، آشنا شوند. بنده معتقدم کشور را نباید حداقلی اداره کرد و کسانی که نظر متفاوتی دارند، آنان را دعوت به مناظره می‌کنم و آمادگی دارم که از نظراتی که مطرح می‌کنم، با قوت دفاع کنم و نظرات کسانی را هم که به نظراتم انتقاد دارند، پاسخ دهم.

جلیلی درباره رابطه ایران با عراق و اینکه آیا از ظرفیت ارتباط با عراق در جهت بهبود روابط با دیگر کشورهای عربی چون عربستان استفاده می‌کنید یا خیر، گفت: روابط ایران با عراق یک روابط عمیق و دوستانه و تاریخی است. ما امروز شاهد صحنه هایی از دوستی های دو کشور هستیم مانند آن چیزی که در راهپیمایی اربعین صورت می گیرد و بسیار کم نظیر است. بین دولت‌های ما هم یک مناسبات خوبی وجود دارد و حتما از این ظرفیت برای ارتباط با سایر کشورهای منطقه هم استفاده خواهیم کرد.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه