لوگو سایت

روز سرنوشت بورس/پیش بینی بازار سهام ۱۹ خرداد ۱۴۰۰


به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازار سهام روز تعیین کننده ای خواهد داشت؛ تعیین کننده از آن جهت که در ساعات پایانی معاملات دیروز، فروشندگان دوباره به صحنه بازگشتند و البته فشار سمت عرضه، پیشروی ۶ هزار واحدی شاخص را نسبت به ابتدای معاملات نصف کرد.

فعالان بورسی و تحلیلگران در تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز در پاسخ به روند معاملات امروز تاکید دارند که  ممکن است مسیر شکننده بازار دوباره تغییر یابد. تعبیر سخن پاسخگویان این است که سمت عرضه امروز میتواند دوباره قوت گیرد و پیشروی های شاخص را دوباره خنثی سازد. آنچه که روزهای قبل هم فعالان و ناظران بورسی روی آن تاکید دارند و چالش کنونی بازار معنا میشود، این است که وضعیت روبه جلو و بهبود بازار شکننده است. دیروز در پایان معاملات بورس، تعداد نمادهای دارای صف فروش دوباره پله به پله رشد کردند و به بالای ۲۰۰ نماد رسید، تعداد نمادهای دارای صف خرید دوباره به زیر ۱۰۰ عدد رسید.

برآورد تحلیلگران از روند مثبت معاملات امروز به مثابه روزهای قبل همچنان با تردید مواجه است؛ اگرچه نشانه های بهبود روند معاملات در روزهای گذشته، خوش بینی ها را تقویت کرد اما همچنان روند دادوستدها با چالش شکنندگی روبه‌روست. با این اوصاف نشانه های پایانی معاملات دیروز، میتواند بازار امروز را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص که روز آخر هفته با فشار عرضه ها و عرضه اولیه، جابه جایی نقدینگی میتواند یکی از موانع تداوم پیش روی دوباره شاخص باشد.

رشد پله ای شاخص کل در ساعت ابتدایی و کاهش پله‌ای آن در ساعت پایانی نه تنها برای نمادهای بزرگ، بلکه برای شاخص کل هم وزن هم این وضعیت دیده میشود. البته شدت این روند سینوسی در کوچکترهای بورس بیشتر دیده میشود. پیش تر هم همراهی نکردن کوچکترها با شاخص سازها، تداوم صعود بورس را با چالش مواجه کرده بود.

البته تردید در سمت تقاضا ناشی از دو مولفه بیرونی و درونی است؛ موانع خودساخته از سوی بازار، تقاضا را با سردرگمی مواجه ساخته است. بخش عمده ای از محدودیت ها از نگاه تقاضا به دورنمای مبهمی بر می گرده که فعالان بازار سرمایه از دورنمای اقتصاد ایران در مختصات سیاست خارجه دارند. بیشترین انتظار فعالان بازار سرمایه به نتیجه انتخابات بر می گردد. تردیدها، نگرانی ها و ابهامات از نتیجه انتخابات و سرنوشت مذاکرات وین حالا بیشتر بازارها را در وضعیت انتظار قرار داده و به تبع استراتژی بازیگران را نیز تابع خود ساخته است.

در مجموع بر پایه نظرسنجی اقتصادنیوز از فعالان بورسی، بیشتر پاسخگویان روی متعادل شدن معاملات امروز تاکید دارند و این در حالی است که عقبگردی سمت تقاضا میتواند شاخص را حتی با ریزش مواجه کند. از این حیث بازار امروز را میتوان نماگر و سیگنال دهنده روزهای آینده دانست؛ بازگشت به بهبود بازار نیازمند پایداری توان سمت تقاضاست و این درحالی است که با نزدیک شدن به انتخابات، حساسیت ها بالارفته و بازارها با تاکید بورس بازان منتظر نتیجه آرا از صندوق هستند.

اگرچه سیاست‌گذاری و ریل گذاری نامزدهای انتخابات در خصوص بازار سرمایه بیشتر به صورت کلی مطرح شده و معلوم نیست که واقعا در جزییات چه برنامه هایی را هر یک از نامزدها دنبال میکنند اما تعیین خط کشی سیاست‌ها توسط هر یک از نامزدها میتواند نشان دهد که بازارها با حساسیت این دور از انتخابات را دنبال میکنند.  



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه