لوگو سایت

جزئیات اعتراض دولت به مناظره اول


در جریان مناظره اول بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که روز شنبه ۱۵خرداد برگزار شد، برخی نامزدها به‌جای پرداختن به برنامه‌های اقتصادی خود برای حل مشکلات به انتقاد و حمله به دولت پرداختند. به‌دنبال آن دولت از صداوسیما درخواست کرد تا با اختصاص وقت به دولت فرصت پاسخگویی به منتقدان را فراهم کند، اما صداوسیما تاکنون به این درخواست پاسخ نداده است. از همین‌رو روز گذشته علی ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا به درخواست دولت برای پاسخگویی به اتهام‌زنی‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری علیه دولت در اولین مناظره پاسخی داده شده است و پاسخ دولت به این اتهام‌زنی‌ها چیست، گفت: براساس قانون علاوه بر سازمان صداوسیما، کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی هم موظف است فرصت مقتضی را برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کند. به گزارش «ایرنا» ربیعی افزود: هفته گذشته از سازمان صداوسیما قبل از آغاز مناظرات تلویزیونی درخواست کردیم و سه راهکار پیشنهاد دادیم که اجازه بدهید نماینده دولت زنده در مناظره حاضر شود یا برنامه ضبط کند یا بیانیه منتشر کند. منتظر پاسخ بودیم که تا الان پاسخی نگرفته‌ایم.سخنگوی دولت ادامه داد: بعد از مناظرات بلافاصله خدمت آقای علی‌عسگری و وزیر کشور نامه ارسال کردیم و خواستار حقوق قانونی دولت در این زمینه شدیم. امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صداوسیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتارها و ادعاها برای مردم روشن نخواهد بود. اگر دنبال شفافیت هستیم و اینکه مردم براساس واقعیت تصمیم بگیرند اجازه دهیم که قضاوت درست برای افکار عمومی ایجاد شود.وی گفت: این درخواست ما از صداوسیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود هم اتهامات بی‌پایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد.

ربیعی افزود: عدم‌ (اختصاص) وقت‌مقتضی توسط صداوسیما برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزش‌های اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد.ربیعی با بیان اینکه نتیجه این اقدامات و واکنش‌ها را متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، گفت: با برخی اعضای کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی صحبت کردم و روز گذشته هم تمام مواردی که توهین، تهمت و افترا و مواردی که حاوی مطالب نادرست بود را در دو نامه تنظیم کردیم و به صداوسیما و اعضای کمیسیون ارسال کردیم که قرار شده است در جلسه‌ای که دارند بررسی شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما دو قانون داریم هم براساس قانون کمیسیون نظارت مواردی که تهمت و افترا است اجازه جواب دادن به آن داده شود و هم علاوه برآن قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در قانون سازمان صداوسیما که اگر نسبت به دولت یا هر فردی گفته شود باید اجازه دهند پخش شود، اقدام کنند. وی گفت: ممکن است گفته شود هیچ اتفاقی ممکن است نیفتد. براساس قانون پیش‌بینی شده مرحله اول اگر پاسخ ندادند به کجا شکایت کنیم. مرحله دوم اگر نشد به قوه قضائیه شکایت کنیم. همه روال را دنبال خواهیم کرد و اگر نتیجه‌ای نگیریم به قوه قضائیه پناه خواهیم برد و درخواست خود را خواهیم داد.ربیعی ادامه داد: متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاش‌های حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند. از جمله واژگانی از این قبیل که همه‌جا را فساد گرفته است، هیچ‌کس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر، تعبیری قطعا نادرست است.سخنگوی دولت گفت: متاسفانه همه این تخریب‌ها و حمله‌ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهرا پدیده‌ای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. وی افزود: چرا بی‌انصاف‌ها نمی‌گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده‌ام. شما بر رنج مردم سوار شده‌اید و در تشریح علت، آدرس غلط می‌دهید و حتی بعضی‌ها، خود، علت ماجرا هستند.

ربیعی در عین حال تصریح کرد: اما صداوسیما به عنوان تهیه‌کننده سوالات مناظره‌ها، باید مطرح می‌کرد که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را نادیده گرفته است. گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرح‌شدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است. وی ادامه داد: متاسفانه آنچه من تاکنون در این ۸ سال دیده‌ام، حمله و تخریب دولت و بالا رفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرو ریخته تحریم‌ توسط دولت است.

تلاش برای حفظ جمهوریت نظام

ربیعی در بخش دیگری ازسخنانش گفت: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت، این ثمره چند نسل از پیشینیان‌مان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و امروز فارغ از هر فراز و نشیب و گلایه‌ها این میراث گرانبها را آنچنان باید قدر بداریم که هیچ تزلزلی بر پیکره آن وارد نشود.

وی تصریح کرد: جمهوریت فقط در حالتی به مخاطره می‌افتد که جمهور و مردم خودباوری خود را در تعیین سرنوشت جامعه از دست بدهند و عواقب آن برای نسل‌های بعدی جامعه باقی خواهد ماند.

آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی ظریف

سخنگوی دولت در ادامه درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزئیات انتشار فایل صوتی ظریف گفت: بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه‌ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده هستند. وی گفت: امیدواریم نتایج تحقیقات هر‌چه سریع‌تر مشخص و منتشر شود. در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده انجام شده است.

FATF ارتباطی به مذاکرات وین ندارد

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص روند مذاکرات وین وتصویب FATF نیز ضمن تاکید بر اینکه ما همان‌قدر که عجله‌ای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی‌شدن مذاکرات نیز به‌شدت مخالفیم گفت: لوایح باقی‌مانده FATF به‌طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم‌گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است‌ اما تایید می‌کنم که امید به تصویب لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو در صورت احیای برجام قطعا تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش «ایرنا» وی افزود: ما تمام استدلال‌های لازم را به مجمع ارائه کردیم و از روز اول معتقد بودیم دولت تصویب آن را به نفع و تاخیر آن را به زیان ملت می‌داند و عده‌ای می‌گفتند برجام است و عده‌ای می‌گفتند وقتی تحریم است چه نیازی به تصویب FATF است. دولت دیدگاه درستی در این زمینه داشت؛ هم باید تحریم را به عقب می‌راندیم و هم تصویب نکردن لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو را به نفع کشور نمی‌دانستیم.

پاسخ ربیعی به سخنگوی پنتاگون

ربیعی درباره اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره حرکت ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا گفت: مداخله در روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها که مطابق با قوانین و هنجارهای بین‌المللی و از جمله حقوق طبیعی دو ملت است، آزار‌دهنده و غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: همچنین فارغ از اینکه این کشتی‌ها حامل چه چیزی باشند هیچ منعی برای خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید می‌کند. پیش از این جان کربی اعلام کرده بود که آمریکا حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت ونزوئلا را رصد خواهد کرد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه