لوگو سایت

بورس برای صعود آماده میشود؟/ تغییر موضع خریداران


به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس از ساعات پایانی روز یکشنبه شاهد کم شدن فشار سمت عرضه و بازیابی توان خریداران بود. البته همچنان تعداد خریداران و فروشندگان با هم قابل قیاس نیستند و توان فروشندگان بالا ارزیابی میشود. تحلیلگران نشانه های صعود را همچنان پایدار می بینند اما رفتار بازار تابعی است از تجربه هایی خود از وضعیت موجود میبیند و بر مبنای آن رفتار میکنند. چالش بازار در همین نکته نهفته است که رفتار بازار به دور از عقلانیت در هیجان به سر میبرد.

با این وصف مختصات کنونی بازار سهام به گونه ای است که بازار سمت و سوی تعادل به خود گرفته است. تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم نشان میدهد بازار در وضعیت تعادل به سر میبرد و فروشندگان و خریداران در یک نقطه تعادل به سر می‌برند. این در حالی است که مسیر حرکتی شاخص هم در تابعی از عرضه و تقاضا در یک محدوده مشخص در نوسان محدودی در حرکت است. تعداد دیگری از پاسخگویان در نظرسنجی اقتصادنیوز نیز مسیر بورس را در بازار فردا صعودی ارزیابی میکنند. هر چند که تعداد اندکی هم در یک وضعیت بدبینانه روند نزولی را پیش بینی کرده اند.

راهی به جز صعود مانده

  • ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

در نمودار کلی شاخص کل دو کندل اخیر یک پولبک محسوب شده و در کنار این موضوع رفتار کلان های بازار چه در حقوقی و چه در کدهای حقیقی نشان دهنده خریدهای حجیم و قابل توجه است. به نظر می رسد پسا انتخابات امسال نیز همچون پسا انتخابات های دیگر با صعود و سبز شدن بازار همراه شود.

کماکان آثار بی اعتمادی در بازار مشهود است، و با کوچکترین لغزشی فروش ها شدت می گیرد. اما این بی اعتمادی جدای از موضوع ریزش بازار در ده ماه گذشته، مرهون قانون بسیار نابجا و غیرمنطقی دامنه نامتقارن است. پس از لغو قانون دامنه نامتقارن بازار جان تازه ای گرفت اما شاخص کل کماکان موفق به تثبیت مسیر خود نشده است.

به هر روی، با پایان یافتن رای ریزی در انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور آینده وضعیت تمامی بازار ها مشخص شده و بازار بورس نیز مسیر خود را پیدا خواهد کرد. نسبت ریزش پنجاه درصدی بورس در هیچ یک از بازار های موازی اتفاق نیفتاده است و به مراتب بازار در جای بسیار جذابی قرار گرفته است. افشاهای الف نیز قیمت ها را به تعادل و p/e های بسیار جذاب رسانده است. با گذر از این هفته انتظار می رود وضعیت شاخص هم وزن و سهم های کوچک نیز بهتر شود و مجددا قدرت را به دست بگیرند



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه