لوگو سایت

رد ادعای زاکانی درباره بورس از سوی دولت


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره اظهارات اخیر رئیس اسبق بانک مرکزی  گفت: اولا در ستاد اقتصادی دولت همه دیدگاه ها آزادانه مطرح و سپس تصمیم گیری نهایی صورت می‌گیرد. این موضوع فقط مختص دولت نیست بلکه در تمامی شوراها و ستادهای همه قوا تصمیمات اینگونه اتخاذ می‌شود.

 ربیعی گفت: وجود دیدگاه‌های مختلف امری طبیعی است، مهم تصمیم گیری نهایی براساس خرد جمعی است. البته معمولا دستگاه‌ها از نگاه وظایف تخصصی خود دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند، دیدگاه‌های متفاوت از جمله رئیس کل بانک مرکزی که می‌تواند بر همین اساس باشد. علاوه براین درتمام دولت ها اختلاف نظرهای کارشناسی درباره مسائل اقتصادی وجود داشته است که موضوع عجیبی نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این دیدگاه های مختلف نقطه ضعف هیچ سیستمی نیست. اتفاقا شخص رئیس جمهور در جلسات به صحبت های افراد در جلسه گوش می کنند و از تمامی نقظه نظرات مثبت در تصمیم گیری های کلان استفاده می کنند.

ربیعی گفت: مسائل اقتصادی جزو پیچیده ترین مسائل هر کشوری محسوب می شود و برهمین اساس کارشناسان و مسئولان راهکارهای مختلفی برای حل مشکلات اقتصادی ارایه می دهند. درخصوص بازار سرمایه نیز با استفاده از نظر کارشناسان و به صورت جمعی تصمیم‌گیری شد و سیاست دولت نیز فقط حمایت و تقویت بازار سرمایه بوده که همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: لذا بارها اعلام شده دولت مداخله ای در امر بورس نداشته و بلکه تلاش  کرده سیاست‌های رشد بازار سرمایه را دنبال کند. درباره بازار سرمایه، صرفا شورای عالی بورس به عنوان نهاد ناظر و تخصصی تمهیدات و تصمیمات لازم را تدوین و ابلاغ می‌کند.

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «رئیس کل سابق بانک مرکزی که این روزها نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است، اخیرا گفته من سال گذشته طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به سقوط شاخص بازار بورس هشدار داده بودم اما دولت نه تنها توجهی نکرد بلکه مردم را برای حضور در بازار بورس تشویق کرد. اگر شما این ادعا را تائید می‌کنید، چرا دولت به هشدارهای رئیس کل بانک مرکزی توجهی نکرد؟ این ادعا شائبه جبران کسری بودجه دولت از طریق بازار بورس را تقویت نمی‌کند؟» اظهار کرد: در هر موضوعی وزیر اقتصاد یا وزیر نفت نظر دیگری دارد اما نتیجه تصمیمی که بیرون می‌آید مهم است. در اینجا همه راست می‌گویند، در موضوعات مختلف دیدگاهی دارند که گفته می‌شود و ممکن است نسبت به آن دیدگاه هم در آن جلسه تصمیم گیری نشود و نسبت به دیدگاه غالب دیگری تصمیم‌گیری صورت گیرد.

ربیعی گفت: به عقیده من اینها نقطه ضعف نیست، نقطه قوت است و بعد از این نیز زیاد خواهد بود. همین حالا هم در هر یک از ستادها بروید و یک موضوع اقتصادی مطرح کنید، هر کدام از افراد چند نظر دارند و اینها اشکالی نیست که خیلی مورد توجه باشد.

وی افزود: در مورد تامین کسری دولت از بورس هم واقعا در مناظره‌ها و رقم های اعلام شده یک دروغ و جعل واقعیت صورت گرفته است. آگاهانه فروش اوراق را وارد محاسبه می‌کردند و با مد نظر قرار دادن فروش اوراق یک عدد فضایی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی را می‌گفتند. 

ربیعی تاکید کرد: در مواردی مانند پالایش یکم که مستقیما به دولت تعلق داشت و دعوت کرد، بنا بر درخواست دولت سیاست جبرانی در سران سه قوه مطرح شد که در مراحل تصمیم گیری نهایی قرار دارد. به هر حال در مساله بورس، شادابی بورس، وجود بورس و سلامت اقتصاد وابسته به بورس در ایران تصمیمات غلطی نبوده است

سخنگوی دولت گفت: عده‌ای از هموطنان ما در شرایطی وارد بورس شدند که حق این است که نباید متضرر شوند. البته همه کارشناسان گفتند بورس در میان‌مدت، بهترین مکان بوده است. اما به هرحال امیدوارم باز هم تا لحظه آخر سیاست‌هایی که در سران سه قوه تصمیم گیری شده است و چند بند دیگر باید به آن الحاق شود، مورد تصویب نهایی قرار گیرد و بتواند در این زمینه کمکی داشته باشد.

علیرضا زاکانی، در مناظره انتخابات ریاست جمهوری مدعی شده بود که دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه می داند، نه این که دست در جیب مردم کند. وزیر اقتصاد گفته است که دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته از بازار سرمایه برداشته است. 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه