لوگو سایت

قیمت یورو از دلار جاماند/کلاهبرداری در بازار ارز


فضای کاهشی در بازار ارز دوامی نداشت و هزار تومان کاهش قیمت دلار در روز شنبه ، طی سه روز جبران شد.نرخ دلار در روز شنبه تا ۲۳۴۰۰ تومان پایین رفت و کف جدیدی را طی هفته‌های اخیر ثبت کرد، اما دیروز تب کاهشی دلار فروکش کرد و روند معکوس شد. خبرها و دلایل مختلفی برای این افزایش در بازار ارز بین معامله‌گران دست به دست می‌شد که چهار مورد در کانون توجه آن‌ها بود.

اولین و مهمترین خبر در بازار و کانال‌های ارزی درمورد نشست دیروز دولت جدید بود. معامله‌گران به این نکته اشاره می‌کردند که رییس دولت آینده سیگنال قوی درمورد بحث مذاکرات برجامی نداد. همچنین دیروز دور ششم نشست مذاکرات برجامی در وین به پایان رسید و معامله‌گران با تکیه بر مواضع طرف‌های غربی، به صحبت‌های طرف آمریکایی اشاره می‌کردند که حاکی از بالا بودن اختلافات در مذاکرات بود و به گفته آن‌ها این اختلافات خوشبینی را تعدیل کرده است.

ریزش هزار تومانی شنبه، ضرر زیادی را برای معامله‌گران فردایی شنبه داشته و به نظر می‌رسد که متضرران در افزایش قیمت دست داشتند و سعی کردند با نوسان دادن به قیمت دلار، زیان خود را جبران کنند. برخی از معامله‌گران هم می‌گفتند عرضه‌ای که روز شنبه موجب کاهش قیمت دلار شد در روزهای بعدی تکرار نشد.

از جمله نکاتی که دیروز در بازار افزایشی می‌توان به آن اشاره کرد جا ماندن یورو از دلار بود. هفته گذشته که دلار به کانال ۲۴ هزار توان رسیده بود، نرخ یورو در کانال ۲۹ هزار تومان بود اما امروز با رسیدن دلار به سطح ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان، همچنان نرخ یورو در سطح ۲۸۵۰۰ تومان معامله می‌شد. معامله‌گران در این باره می‌گفتند که نرخ برابری یورو به دلار در بازار جهانی کاهش یافته و همین کافیست تا یورو جا بماند.

در بازار سکه چه خبر بود؟

نرخ سکه همچنان در بالای مرز حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در حال معامله بود، به باور معامله‌گران فنی اگر نرخ از این سطح پایین برود، می‌تواند به کانال ۹ میلیون وارد شود. سکه‌بازان دو عامل بنیادی را در معاملات خود رصد می‌کنند: ۱- نرخ دلار داخل ۲- نرخ انس جهانی

با اینکه طی معاملات امروز انس جهانی کاهشی بود اما افزایش نرخ دلار بیشتر در کانون توجه معامله‌گران بود و در ساعت ۱۵ سه‌شنبه نرخ سکه به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. طبق شواهد بازار، سکه‌بازان در خرید سکه محتاط شده‌اند و به نظر تا زمانی که نرخ دلار به طور قطع مسیر خود را مشخص نکند سکه‌بازان دست به معاملات سنگین نمی‌زنند.

کلاهبرداری در صف دلار سهمیه ای

برخی صرافی اقدام به فروش دلار بر مبنای قیمت در بازار رسمی می کنند. به این دلارها در بازار دلار سهمیه ای گفته می شود که بر اساس کارت ملی به هر فرد معادل دو هزار یورو پرداخت می شود. برخی معامله گران با اجاره کارت ملی در صف این دلار ها قرار می گیرند تا از مابه التفاوت قیمت سود کنند. در بازار ارز دیروز این صف حاشیه ساز شد و برخی معامله گران درباره آن سخن می گفتند. ظاهرا  ۶۰ میلیون تومان در بازار نیست شد.معامله‌گری که ۶۰ میلیون بابت خرید دلار سهمیه‌ای به کارت صاحب کارت ملی زده بود متضرر  زیرا صاحب کارت ملی با دریافت پول از بازار غیب شد. با اینکه این رقم در بازار پول زیادی محسوب نمی‌شود اما معامله گران می گویند این اتفاق موجب خدشه‌دار شدن اعتماد در خرید ارز از طریق کارت ملی اجاره ای می شود و برای چند روز احتیاط برای خرید با این روش سنگین می شود.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه