لوگو سایت

هشدار فائو:ماهی خام نخورید


مدیکال اکسپرس، کارشناسان دانشگاه استرلینگ در گزارش جدیدی از سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، نسبت به مصرف مواد غذایی خام در جنوب شرقی آسیا هشدار دادند.

یک بیماری تهاجمی به نام GBS که می‌تواند باعث مسمومیت خون و مننژیت در افراد شود، در ماهیان آب شیرین که به طور گسترده در جنوب شرقی آسیا مصرف می‌شود، یافت شد و باعث شد FAO برای افزایش آگاهی از تهدید گزارش مشخصات خطر را صادر کند.

در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۴۶ نفر پس از مصرف یک غذای سنتی که با ماهی خام تهیه می‌شود، در سنگاپور بیمار شده و در نهایت مجبور به قطع اندام چند نفر شد. آن‌ها مسمومیت خونی مرتبط با باکتری به نام استرپتوکوکوس آگالاکتیه، استرپتوکوک گروه B (GBS) ایجاد کرده بودند. سویه خاص مسئول شیوع یک توالی منحصر به فرد از نوع ۲۸۳ (ST۲۸۳) بود.

بیماری GBS ناشی از ST۲۸۳ در چین، هنگ کنگ، لائوس، تایلند و ویتنام نیز تایید شده است.

دکتر تیم بارخام دانشیار بیمارستان Tan Tock Seng سنگاپور ابتدا خطر سلامتی انسان را شناسایی کرد. دکتر برخام گفت: بسیاری از میکروب شناسان تعجب کردند، زیرا بیماری تهاجمی GBS در افراد قبلا به عنوان یک بیماری ناشی از مصرف غذا شناخته نمی‌شد. نکته شگفت آور دیگر این بود که این ماده غذایی GBS ST۲۸۳ بر بزرگسالان سالم تاثیر می‌گذارد. GBS به طور معمول در بزرگسالان سالم بسیار نادر است.

دکتر مکس کرملیش، مدرس ارشد امنیت غذایی و پایداری در انستیتوی آبزی پروری دانشگاه استرلینگ، متخصص بیماری‌های میکروبی آبزی است. یکی از اعضای بنیانگذار شبکه GBS بود و GBS ST۲۸۳ را در ماهی تیلاپیا پرورشی در آب شیرین شناسایی کرده است که یک گونه اقتصادی مهم در سراسر منطقه است که برای بازار‌های بین‌المللی تولید شده و همچنین به صورت محلی در جنوب شرقی آسیا مصرف می‌شود.

دکتر کرملیش گفت: GBS یک بیماری شناخته شده در ماهی تیلاپیا آب شیرین است، اما ما فقط شروع به شناسایی سویه‌های مختلف مرتبط با شیوع بیماری در گونه‌های ماهی پرورشی می‌کنیم. این سویه فوق ویروس GBS (ST۲۸۳) منحصر به فرد است و تاکنون تنها در ماهی تیلاپیا پرورشی در جنوب شرقی آسیا و برزیل تایید شده است. هدف ما در پرورش آبزیان کاهش شیوع بیماری در ماهی و جلوگیری از انتقال به انسان با همکاری سایر دانشمندان است. به این ترتیب ما نقش تهیه و مصرف ماهی با GBS ST۲۸۳ انسان را تعیین خواهیم کرد.

دکتر فیونا هریس، دانشیار علوم بهداشتی در دانشگاه استرلینگ، تنها دانشمند اجتماعی با ۲۵ متخصص بود که روی این گزارش کار کرد. او گفت: این گزارش آنچه را که می‌دانیم گرد هم می‌آورد و خلاء دانش تحقیق را که باید بیشتر بررسی کنیم، برجسته می‌کند.

در سراسر جنوب شرقی آسیا دستور‌العمل‌های سنتی پخت و پز بر پایه استفاده از ماهی خام یا کمی پخته شده از غذا‌های محبوب هستند. این شامل ماهی‌هایی است که در آب آهک  درست می‌شوند و همچنین ماهی‌های تخمیر یا نگهداری شده که منابع مهم پروتئین برای افراد فقیر منطقه هستند.

ما باید همکاری نزدیکی با جوامع داشته باشیم تا در مورد روش‌های مختلف تهیه در غذا‌های محلی بیشتر بدانیم، زیرا در حال حاضر تنها روش موثر شناخته شده گرم کردن یا پخت و پز است. ما در نهایت ممکن است به یک کارزار بهداشت عمومی نیاز داشته باشیم، بنابراین صحبت با مردم در مورد این غذا‌ها برای آن‌ها بسیار مهم است. برای حل مسئله هرچه راه حل پیدا کنیم، به یک رویکرد چند رشته‌ای، با ترکیب علوم اجتماعی و طبیعی نیاز خواهیم داشت.

دکتر مسامی تاکهوچی، مسئول ایمنی مواد غذایی FAO گفت: بسیاری از مردم از خطرات ناشی از مصرف ماهیان خام پرورش یافته در آب شیرین آگاهی ندارند و این یک عمل بسیار معمول در جنوب شرقی آسیاست، اما بیماری‌هایی که این عمل می‌تواند ایجاد کند، می‌تواند جدی باشد، البته نه همیشه، در بعضی موارد می‌تواند تشخیص و درمان به موقع را دشوار کند.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه