لوگو سایت

پیش بینی بورس فردا/ بورس بازان مطمئن نیستند!


به گزارش اقتصادنیوز، شاخص در روز نخست هفتهT بیش از ۰.۸ درصد افت را تجربه کرد تا سریال صعودی شاخص فعلا خاتمه یابد. البته در تقابل عرضه و تقاضای بازار، دست عرضه چندان پُر نبود و در نبود تقاضای موثر عرضه ها توانست شاخص را به عقب براند. عرضه مزبور هم برعکس روزهای قبل از جانب شاخص سازها بود و با توجه پیشروی تقاضا در سهام کوچک بازار، در نمادهای بزرگ همچنان تردید و سردرگمی بورس بازان، از توان تقاضا کاست.

معامله گران فعلا در انتظار و تردید منتظر روشن شدن دو موضوع مذاکرات احیای برجام و ترکیب کابینه دولت ابراهیم رییسی هستند و مطمئنا با تعیین تکلیف هر یک از رُخدادها میتوان دورنمای روشن تری از بازار انتظار داشت. بورس بازان همین تجربه را برای انتخابات داشتند و با برگزاری انتخابات، بخشی از استراتژی بورس بازان مشخص شده بود.

البته امروز صف های فروش در بازار چندان سنگین نبود و پایدار نماند اما در هر صورت توانست بازار را به عقب براند. بورس بازان پیش بینی کرده اند فردا میتواند شروعی دوباره برای بازگشت بازار باشد، هر چند که موتور نوسانات ارز و قیمت کامودیتی ها میتواند در سمت تقاضا تکانه های مثبتی وارد کند و روند روبه رشد تقاضا از هفته قبل را استمرار بخشد.

مرز روانی شاخص ۱.۲ میلیون واحد هم فعلا به عنوان حد مقاومت خریداران است؛ در واقع زورآزمایی عرضه و تقاضا حول محور این نقطه روانی میتواند مسیر صعود یا نزولی بازار را رقم بزند. از منظر تکنیکال از این حیث چنانچه تقاضا بتواند از این مرز روانی دفاع کند و به پیش برود، چه بسا میتوان مسیر صعود شاخص را هموارتر کرد اما اگر عرضه، تقاضا را به عقب براند و شاخص را هم به پایین تر از این مرز روانی سوق دهد، چه بسا شاخص میتواند سطوح بعدی را هم از دست بدهد.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نیز داده های جالبی را ارایه داده است، درحالی که ۵۰ درصد از پاسخگویان روند متعادلی را برای بازار روز یکشنبه پیش بینی کرده اند، ۲۵ درصد از آن ها مسیر شاخص را صعودی و به همان درصد نیز مسیر شاخص را نزولی برآورد کرده اند.

همین اختلاف بازیگران نشان میدهد بازار در تردید و انتظار به سر میبرد و فعلا اجماعی بر سر تداوم سیر صعودی شاخص نیست. به نظر میرسد اول باید تکلیف برخی رُخدادها مشخص شود تا سرمایه گذاران نسبت به به اعتماد از دست رفته، مطمئن شوند.

نگاه کارشناس | نوسان معکوس در بورس

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

پیش‌تر درباره این صحبت کرده بودم که در نیمه دوم کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، حجم عرضه‌ها شدت خواهد یافت. افزایش تمایل برای فروش  به چند دلیل بورسی و غیربورسی است. هم شاخص‌کل در محدوده مقاومتی به سر می‌برد و هم بخشی از سرمایه‌گذاران به فکر خروج از بازار سرمایه هستند.

روز شنبه بورس با رشد چند هزار واحدی کار خود را آغاز کرد اما برخلاف روزهای گذشته حجم عرضه‌ها آن قدر سنگین بود که رنگ بازار را عوض کند و در نهایت به قرمزپوشی شاخص‌کل و شاخص‌هم‌وزن منتهی شود.

برخی نمادها از یک ساعت ابتدایی صف خرید داشتند و در یک ساعت پایانی صف فروش را هم تجربه کردند. به دنبال گردش نقدینگی در گروه‌های مختلف در دو سه هفته اخیر، نقدینگی سهامداران این بار در گروه پتروشیمی چرخ می‌زد و به دنبال این موضوع، وضعیت نمادهای این گروه بهتر بود اما در مقابل، بسیاری از نمادهای لیدر همانند «فولاد»، «شستا» و «خودرو» گرفتار صف فروش بودند.

شروع این هفته با موج سنگین عرضه‌ها همراه بود اما به نظر میرسید تا پایان هفته، بیشتر شاهد تعادل در کلیت بازار  و نزدیک شدن نماگر بازار به مرز ۱.۲ میلیون واحد باشیم، چه آن که صف فروش‌های روز شنبه آن قدر سنگین و مستحکم نبود که بازار را دوباره در سراشیبی سقوط طولانی مدت قرار دهد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه