لوگو سایت

داروهای گیاهی هم می‌توانند مضر باشند


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا،  مریم مومنی، اظهار کرد: تصوری که به اشتباه بین مردم رواج پیدا کرده  این است که داروی گیاهی  اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد و دلیل آن را هم طبیعی بودن آن قلمداد می کنند، اما واقعیت این است که مصرف داروهای گیاهی به ‌تنهایی  و یا حتی همراه با داروهای شیمیایی می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد، بنابراین باید مشورت با پزشک را در این زمینه جدی گرفت. 

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی ایلام تصریح کرد: برخی گیاهان دارویی باید به صورت استاندارد شده مصرف شوند یعنی باید در یک دوز خاص مورد استفاده قرار بگیرند و مصرف بیش از حد آن ها بعضا باعث بروز مسمومیت‌ های شدید و صدمات غیر قابل جبرانی می شود.  

مومنی ادامه داد: عوارض داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی کمتر است، ولی مطلق نیست و تمام داروهای گیاهی بی‌ضرر نیستند، ولی عوارض آن قابل کنترل است. با توجه به شرایط موجود نمی‌توان داروهای گیاهی را در تمام موارد جایگزین داروهای شیمیایی کرد، اما می‌ توان به عنوان طب مکمل و همراه دیگر داروهای شیمیایی استفاده و به این ترتیب بخشی از مصرف داروهای شیمیایی را کم کرد. 

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان ایلام با بیان اینکه شاید یکی از دلایلی که امروزه تعدادی از پزشکان درمان به روش سنتی را رد میکنند این نکته باشد که مراجعه کنندگان از بی ضرر بودن و نداشتن عوارض جانبی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با اطمینان صحبت می کنند، تاکید کرد: افرادی با بیماری زمینه‌ای که همزمان داروی شیمیایی استفاده می‌کنند در صورت استفاده  از گیاهان دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنند و موضوع مهمی که در استفاده از گیاهان دارویی برای درمان باید مد نظر قرار داد این است که روش استفاده از آن به چه صورت باید باشد. دمکرده، جوشانده ، ضماد، تنتور و …… روش‌های متفاوتی هستند که سبب اثربخشی مواد موثره گیاهان دارویی می شود.  

مومنی تصریح کرد: تعدادی از گیاهان دارویی که در عطاری‌ ها و فروشگاه های فروش گیاهان دارویی عرضه می ‌شود، درست شناسایی نشده و استاندارد نیستند و  در زمان تهیه این محصولات باید دقت کرد  از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر که فرد فروشنده دارای تخصص و تجربه باشد خریداری شود. 

مدیر پژوهش جهاددانشگاهی استان ایلام ادامه داد: یکی از مشکلات عمده بخش عطاری‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات گیاهان دارویی مربوط به سیستم آموزش آنهاست که باید این مساله مورد توجه قرار بگیرد چرا که  نبود آموزش زمینه ساز  راه اندازی عطاری‌ ها و فروشگاه های گیاهان دارویی شده که بدون مجوز این محصولات را به فروش می رسانند و بسیاری از گیاهان دارویی در این مکان‌ها  به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی به لحاظ آلودگی‌ های میکروبی،‌ سموم کشاورزی، فلزات سنگین و تاریخ مصرف و تولید، استاندارد نیستند و مواد موثره خود را از دست داده ‌اند. 

مومنی گفت: دیده شده در این فروشگاه‌ها محصولات جمع آوری شده از مراتع به فروش می رسد، محصولاتی که درست شناسایی نشده‌اند و در زمان جمع آوری هم نکات بهداشتی رعایت نشده است به همین دلیل توصیه می‌شود  از گیاهان دارویی کشت‌ شده و بسته بندی شده استفاده شود. 

 وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت بر داروهای گیاهی که مجوز و پروانه تولید دارند، نظارت دارد، ادامه داد:  از این رو داروهای گیاهی که در داروخانه‌ ها عرضه می‌شوند، معتبر و قابل استفاده‌اند و مردم می‌توانند از آن ها استفاده کنند.  

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان ایلام گفت:  امروزه تبلیغاتی در رسانه ها و کانال های مجازی غیر معتبر دال بر معجون‌ های معجزه ‌آسا، داروی ترک اعتیاد گیاهی ۱۰۰ درصد تضمینی، داروی چاقی، لاغری و کوچک کردن شکم… و …مشاهده می شود که بسیاری از این داروها خصوصا داروهای ترک اعتیاد یا چاقی و لاغری که تبلیغ می‌ شود، ترکیبی از داروهای شیمیایی و گیاهی هستند که میزان مشخصی هم ندارند و در بسیاری موارد مشکلات و عوارض بیشتری برای بیمار ایجاد می کند. در واقع ساخت بیشتر این داروها، مبنای علمی ندارد. متاسفانه نبود نظارت می‌تواند موجب بدتر شدن فرهنگ مصرف فرآورده‌ های گیاهی شود و مردم را به استفاده از این داروها بدبین کند. 

مومنی تاکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی به عنوان دارو ریشه در طب سنتی ما دارد و سابقه مصرف گیاهان دارویی نیز در کشور ما به قرن‌ ها پیش بر می گردد. بعنوان مثال کتاب قانون ابن ‌سینا که نشان دهنده وجود این فرهنگ در میان مردم ما بوده است دلیل محکمی بر این ادعاست.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه