لوگو سایت

شکست طرح نوسان‌گیران دلار


ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه، دلار روی عدد ۲۵ هزار و ۱۹۰ تومان قرار گرفت که ۵۰‌تومان بیشتر از روز شنبه بود. درست است که قیمت دلار نسبت به روز شنبه افزایش قیمت را نشان می‌داد، ولی بیشتر فعالان به برگشت قیمت این ارز در انتهای روز دوم هفته تاکید می‌کردند. حدود ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه اسکناس آمریکایی تا نقطه ۲۵ هزار و ۳۸۰ تومان اوج گرفت.

این قیمت ۲۴۰ تومان بالاتر از روز شنبه بود و موجب شد که تصورات افزایشی در بازار شدت بگیرد،  با این حال، براساس گفته‌های فعالان، صرافی‌های بانکی با عرضه ارز بالای مرز ۲۵ هزار تومانی زمینه‌ساز برگشت قیمت دلار در بازار آزاد شدند.  

بانک مرکزی اخیرا با تکیه بر تشریح متغیرهای بنیادین عنوان کرده بود که نوسانات فعلی نرخ ارز زودگذر است. در واقع از نگاه این نهاد، عوامل بنیادی از نوسان بیشتر نرخ ارز حمایت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد بازارساز با عرضه خود در روز دوم هفته تا حدی از ادعای مطرح شده حمایت کرد.

دلیل رشد ابتدای روز دلار چه بود؟

به گفته بیشتر فعالان، رشد قیمت دلار در ابتدای روز تحت‌تاثیر عوامل و اخبار هیجانی قرار داشت. براساس صحبت‌های یکی از بازیگران با تجربه ارزی، نوسان‌گیران در معاملات پشت خطی انتهای روز شنبه برخی اخبار مربوط به برجام را برجسته کردند و از این طریق توانستند توجه خریداران را به بازار جلب کنند. یکی از شایعاتی که شنبه شب در میان معامله‌گران پخش شد، اظهارات منتسب به یکی از فعالان رسانه‌ای درباره به بن بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای بود. این صحبت‌ها از سوی هیچ منبع آگاهی تایید نشد و به سرعت نیز اثر خود را از دست داد، با این حال با کمک این خبر و جوسازی پیرامون حمله به یک کشتی اسرائیلی، نوسانگیران توانستند قیمت فروش دلار را بدون معامله چندانی تا نزدیک ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان بالا ببرند.

از حدود ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه جو افزایشی به‌تدریج از بازار رخت بست و فروشنده‌ها بیشتر شدند. به گفته فعالان، صرافی‌های بانکی با عرضه ارز بالای مرز

۲۵ هزار تومانی زمینه‌ساز افت قیمت دلار شدند. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز، صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان اقدام به فروش اسکناس آمریکایی می‌کردند که اختلاف چندانی با نرخ بازار نداشت. به گفته فعالان، کاهش فاصله نرخ فروش ارز صرافی‌های بانکی با بازار آزاد، انگیزه عرضه دلار را بالا می‌برد و مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار می‌شد.

رشد محدود در بازار سکه

در روزی که قیمت دلار از نزدیک سطح ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد، سکه امامی نیز به رشد محدوده ۱۰ هزار تومانی اکتفا کرد. روز یکشنبه فلز گرانبهای داخلی روی محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار گرفت و توان افزایش بیشتر را از خود نشان نداد. این فلز گرانبها روز شنبه در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومانی معامله شده بود.

به گفته فعالان، سکه‌بازان به‌دلیل اعمال تعطیلات جدید کرونایی تمایل زیادی نداشتند که در بازار فعالیت کنند و این عامل موجب شد که سرعت رشد فلز گرانبهای داخلی محدود باشد و در این میان، شماری از بازیگران بازار عنوان می‌کردند که از روز دوشنبه سرعت رشد سکه می‌تواند بیشتر شود. به باور آنها از روز جاری، بهای طلا در بازارهای جهانی سیر صعودی می‌گیرد و این عامل زمینه‌ساز تحریک قیمت فلز گرانبهای داخلی می‌شود.

نتایج بررسی قیمت طلای کیتکو از این هفته نشان داد که از ۱۳ تحلیلگر شرکت‌کننده در سمت وال استریت، ۲/ ۶۹درصد در هفته را صعودی پیش بینی می‌کنند؛ در حالی که ۸/ ۳۰درصد دیگر خنثی بودند. این بار هیچ رأی نزولی وجود نداشت.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه