لوگو سایت

چین: خروج یک جانبه آمریکا از برجام ریشه بحران کنونی است


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «هووا جان‌ینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز یکشنبه تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از برجام ریشه بحران کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

وی در پیامی در توییتر نوشت: «خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک و فشار حداکثری علیه ایران ریشه دلایل بحران کنونی هسته‌ای ایران است».

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه این پیام توییتری نوشت: «به طور طبیعی، آمریکا باید اقدامات اشتباه خود را تصحیح کند. برای آغاز، این کشور باید به طور کامل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد تا ایران تشویق شود که در مسیر مشابه گام بردارد و باعث دستیابی به موفقیت در مذاکرات شود».

دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه