لوگو سایت

چه کسانی از تزریق واکسن محروم می‌شوند؟


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به این سوال که آیا از افرادی که برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند تست کرونا گرفته می‌شود یا خیر، گفت: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که از افراد متقاضی تزریق واکسن تست کرونا گرفته شود اما قبل از تزریق واکسن تب سنجی می‌شوند و اگر فردی تب داشته باشد، واکسن تزریق نمی‌شود.

عشرتی با اشاره به اینکه حتی در واکسن‌های فلج اطفال نیز در صورت داشتن تب واکسن تزریق نمی‌شود، تصریح کرد: به جز تب سنجی، تست کرونا از افراد گرفته نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: تب علامت بیماری‌های عفونی است و در تمامی آنها مشاهده می‌شود به همین دلیل برای واکسنکرونا نیز اگر فرد تب داشته باشد حتماً عفونتی در بدن او وجود دارد بنابراین واکسن تزریق نخواهد شد.

عشرتی در پاسخ به این سوال که افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند چرا به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: تزریق واکسن در درجه اول از فرم شدید بیماری و مرگ جلوگیری می‌کند و اگر کرونا نیز بروز کند با درصد کمتر و عادی‌تر از مواقع دیگر خواهد بود.

به گفته وی، فردی که واکسن می‌زند ایمنی صد درصدی در او ایجاد نمی‌شود و ممکن است ناقل باشد و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و همچنان ماسک بزند. زمانی می‌توان ماسک را برداشت که پوشش واکسن در جامعه زیاد باشد.

چه کسانی از تزریق واکسن محروم می شوند/آغاز پیک پنجم کرونا با دلتا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سوال که آیا سرعت انتقال ویروس جدید دلتا بسیار بیشتر از ویروس‌های قبلی است یا خیر، گفت: بله، ویروس جدید سرعت انتقال بیشتری نسبت به ویروس‌های قبل دارد اما نمی‌توان میزان سرایت ویروس به افراد دیگر را به طور دقیق اعلام کرد اما اینکه بگوییم هر فردی که ویروس دلتا را بگیرد می‌تواند به ۵۰ نفر منتقل کند نیز حرفی عجیب و غریبی است. بالاترین قدرت سرایت در بیماری ویروسی مربوط به سرخک است که فرد ناقل، ویروس را به ۱۳ نفر منتقل می‌کند.

این اپیدمیولوژیست، در خصوص اینکه مردم چه اقداماتی می‌توانند برای پیشگیری از ویروس جدید انجام دهند، گفت: همان کارهایی که یک سال قبل انجام می‌شد ادامه پیدا کند، شستن دست، زدن ماسک، فاصله اجتماعی همچنان رعایت شود و تنها کاری که باید برای پیشگیری از شیوع ویروس انجام داد این است که در محلی که قرار داریم تهویه مناسب وجود داشته باشد و پنجره‌ها هر چند دقیقه یک بار برای تهویه هوا باز شوند. همچنین تنها راهکار جدید برای پیشگیری از ویروس، واکسن است که البته باید با سرعت بیشتری واکسیناسیون عمومی انجام شود و مجموع افرادی که بیمار شدند و آنهایی که واکسن زدند باعث می‌شود جامعه ایمن شود.

وی افزود: تزریق دو دوز واکسن کرونا را باید به ۳۵ تا ۴۰ درصد برسانیم و در این صورت ایمنی جمعی ایجاد خواهد شد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، در حال حاضر تزریق یک دوز واکسن به ۴ تا ۵ درصد رسیده و تزریق دو دوز حدود یک درصد است و این آمارها نشان می‌دهد فاصله زیادی تا ایمنی جمعی وجود دارد.

عشرتی تصریح کرد: اگر واکسن به دست ما برسد و به میزان بالا میان دانشگاه‌ها توزیع شود دانشگاه‌ها آمادگی تزریق میزان بالای واکسن را دارند.

چه کسانی از تزریق واکسن محروم می شوند/آغاز پیک پنجم کرونا با دلتا

وی در پاسخ به این سوال که واکسن برکت به رغم دریافت مجوز مصرف اضطراری هنوز به میزان زیادی توزیع نشده است، گفت: احتمالاً وزارت بهداشت منتظر است تا دپوی واکسن به میزان قابل توجهی برسد و برای تزریق یک گروه سنی کافی باشد و سپس آن را توزیع کند اما تاکنون واکسن برکت بسیار اندک توزیع و تزریق شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد پیک پنجم کرونا گفت: در حال حاضر پیک پنجم در کشور آغاز شده و تهران و چند شهر دیگر در استان قرمز هستند به هر حال جای نگرانی وجود دارد که نشود این پیک را زود جمع کرد و همه با هم باید کمک کنیم هم مردم و هم مسئولان دستگاه‌های مختلف تا بتوانیم از این پیک عبور کنیم.

عشرتی تأکید کرد: به نظر من بررسی موضوع کرونا کمی پیچیده است به این خاطر که چیزی که ما آن را افزایش و موج جدید می‌بینیم از نظر برخی همان موج چهارم است که آمارها بعد از روند نزولی دوباره صعودی شده است.

این اپیدمیولوژیست گفت: شرایط کشورها از نظر موج‌ها مانند یکدیگر است و آنچه تفاوت دارد مدیریت این بیماری است که در برخی از جاها با مدیریت مناسب تعداد مرگ و میر و عوارض کمتری را شاهد هستیم.

عشرتی در خصوص عوارض ویروس دلتا افزود: معمولاً وقتی ویروس قدرت سرایت بیشتری داشته باشد، قدرت بیماری زایی آن کمتر خواهد شد و ممکن است تعداد زیادی درگیر این بیماری شوند اما از آن طرف مرگ و میر کمتری را همراه خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به واکسیناسیون سالمندان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶ میلیون سالمند واکسینه شده‌اند و پوشش بالای ۷۰ درصد در واکسیناسیون آنها ایجاد شده و همین باعث می‌شود تعداد مرگ و میر کرونایی ها از این به بعد کمتر شود، چرا که در ۱۹ ماه گذشته از شروع کرونا بیشتر مرگ‌ها در سنین بالا بوده است.

وی با اشاره به اینکه ویروس دلتای جدید بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند، گفت: درگیری ویروس در گروه سنی کودک و نوجوان بیشتر است که ماکزیمم آن بستری است



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه