لوگو سایت

ابلاغ بخشنامه تسهیل ترخیص کالا


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، این دستورالعمل در حالی به تازگی از سوی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران صادر شده‌است که فعالان اقتصادی طی گزارش‌هایی به این نهاد، نسبت به عدم رعایت مفاد بخشنامه سال گذشته گمرک با موضوع تسریع در ترخیص کالاها در گمرکات انتقاد و خواستار رسیدگی به مشکلات موجود شدند.

در همین ارتباط، اجرای بخشنامه صادر شده در آذرماه سال گذشته بار دیگر از سوی گمرک مورد تاکید قرار گرفته و در عین حال، این نهاد دولتی، فعالان اقتصادی را به اطلاع و آگاهی کافی از مفاد این دستورالعمل اجرایی فراخوانده‌است.

بر اساس بخشنامه مذکور، «در خصوص کالاهای وارداتی که در زمن اعتبار ثبت سفارش، دارای قبض انبار باشند، اظهار کالا به گمرک و صدور مجوزهای قانونی (مانند استاندارد، بهداشت، قرنطینه، دامپزشکی و …) با رعایت سایر مقررات، بدون تمدید ثبت سفارش، بلامانع است».

همچنین در بند دیگر بخشنامه گمرک آمده است: «جهت اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی گروه یک، نیازی به ارائه ثبت سفارش معتبر از نظر مهلت اعتبار نبوده و با رعایت سایر مقررات، ثبت سفارش کالاهای مذکور نیازی به تمدید ندارد».

از دیگر موارد تسهیلی در این بخشنامه، عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش در مواقعی که در حین انجام تشریفات گمرکی یا زمان خروج کالا، مهلت اعتبار ثبا سفارش مزبور به اتمام رسیده باشد، است.

همچنین، «چنانچه برای ثبت سفارش کالای واردات قطعی، کد رهگیری بانک یا اعلامیه تامین ارز صادر شود، اما مهلت اعتبار ثبا سفارش مذکور به پایان برسد، جهت اظهار، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالا، نیاز به تمدید ثبت سفارش اشاره شده نیست».

از دیگر مواردی که در این بخشنامه نسبت به عدم نیاز به تمدید ثبت سفارش تاکید شده، آمده است: «با توجه به لزوم کنترل ثبت سفارش کالاهای ترانزیتی که به منظور واردات قطعی، از گمرکات مرزی به گمرکات داخلی، تحت رویه ترانزیت (عبور) در تردد هستند، چنانچه ثبت سفارش ارائه شده به گمرک مبدا، معتبر نباشد، نیازی به تمدید ثبت سفارش در گمرک مزبور نبوده و ضمن ادامه مسیر کالا، توجه لازم به گمرک مقصد در این خصوص داده شود».

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه