لوگو سایت

مسیر تعامل با ایران «راه سوم» ندارد


به گزارش اقتصادنیوز ؛ ایران پیش‌تر علاوه بر اجرای پروتکل الحاقی با پذیرفتن یکی از سخت‌ترین و دقیق‌ترین رژیم بازرسی‌های هسته‌ای ذیل برجام اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را اثبات، و با فتوای مؤثر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران مبنی بر حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی -از جمله تسلیحات هسته‌ای- آن را تضمین کرده است. همچنین براساس ارزیابی‌های اطلاعاتی-تحلیلی نهادهای امنیتی ایالات متحده، تناقضی در اهداف اعلامی تهران مشاهده نشده است. با این حال جو بایدن روز ۲۸ ژوئن اعلام کرد که ایران در دوره ریاست جمهوری وی هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

بامداد همان روز، آمریکا برای دومین بار حملاتی هوایی را به نیروهای نظامی در مرز سوریه و عراق ترتیب داد. و این حملات تنها چند روز پس از انقضای توافق موقت میان ایران و دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد رخ داد.

یا احیای برجام یا بحران هسته‌ای منجر به جنگ!

Iran nuclear talks in Vienna Abbas Araqchi & Enrique Mora

پایگاه خبری هیل، رسانه نزدیک به کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان «تعامل با ایران راه سوم ندارد» به قلم برایان بومن، کارشناس ترقی‌خواه مسائل خاورمیانه، با اشاره به تنش فزاینده در تعامل میان ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر نوشت: حالی که دیپلماسی تنها راه مناسب برای بایدن است تا بتواند به وعده اش در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد باشد، این وضعیت بی ثباتی فزاینده، بدون بازگشت به دیپلماسی همچنان می‌تواند به راحتی از کنترل خارج شود.

بدون بازگشت سریع به توافق هسته‌ای ایران، بایدن با خطر یک بحران هسته ای مواجه است که ممکن است سریعاً به یک جنگ ویرانگر تبدیل شود. هیچ «راه سومی» وجود ندارد.

در سایه این حمله هوایی، انتظار می رود که طرفین توافق هسته ای بار دیگر در وین برای دور هفتم مذاکرات با هدف احیای برجام در ماه جاری تشکیل جلسه دهند. در حالی که گزارش ها حاکی از دستیابی به توافق است، یک مقام آمریکایی اذعان کرد که «گفت وگوها نمی توانند به طور نامحدود ادامه داشته باشند».

هیل در ادامه نوشت: سه سال پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق خروج ایالات متحده از این توافق را اعلام کرد، حالا با لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در دیپلماسی آمریکا و ایران مواجهیم که پیامدهای طولانی مدتی برای آینده خاورمیانه به همراه دارد.

در این دوراهی حساس، هیچ چیز برای دموکرات‌های کنگره مهم‌تر از این نیست که از برجام حمایت کنند اما علی رغم پشتیبانی گسترده دموکرات ها و عموم مردم از برجام برخی نمایندگان پرنفوذ دموکرات همچون باب منندز وجود دارند که می خواهند بایدن برای توافقی بهتر با ایران تلاش کند که برنامه موشکی بالستیک، سیاست های منطقه‌ٔای و مسائل حقوق بشری ادعایی را هم شامل می شود.

رویکرد همه یاهیچ به توافق نمی‌انجامد

​در این تقاطع محوری، ایستادن در پشت توافق هسته‌ای برای دموکرات‌های کنگره اقدامی حیاتی است. د و تهدیدی غیرقابل قبول و احتمال جنگ را برجای می‌گذارد. در حالی که همه دوست دارند یک توافق “طولانی تر و مستحکم تر” داشته باشند ، تنها راه دستیابی به این توافق سریع حرکت سریع در راستای احیای توافق هسته ای ، بازگرداندن درجه ای از اعتماد بین واشنگتن و تهران، و پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف بلندمدت منطقه ای است.

برجام یک توافق همه جانبه نیست و هرگز قرار نبوده کلیه اختلافات ایران و آمریکا را حل وفصل کند. با این حال، توافق تا زمان خروج ایالات متحده از برجام، همان طور که تعیین شده بود، اجرا می شد و ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا، همچنان به تعهدات خود بطور کامل پایبند بود. اما اکنون زمان گریز هسته‌ای ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

برجام

هیل در ادامه نوشت: در حالی که دموکرات های کنگره نسبت به کمپین فشار حداکثری ترامپ بسیار انتقاد داشتند، رویکرد منندز اساساً از وضعیت تلخ موجود قابل تفکیک نیست. حتی اگر حسن نیتی وجود داشته باشد، این رویکرد واقعیت‌های سیاست داخلی در ایران و اهمیت اساسی محدود کردن برنامه هسته ای را در نظر نمی گیرد. تحریم ها، شعله های احساسات ضدآمریکایی در ایران را بیش از پیش برانگیخته است.

​حتی اگر تحریم ها صدمات جدی به شهروندان ایرانی وارد کند، رهبران ایران متعهد به مقاومت در برابر طوفان فشارهای آمریکا هستند. تحریم‌ها که برخلاف هدف اعلامی، تأثیر مخرب آن بر عموم مردم بیش از دولت این کشور است ، آتش احساسات ضدآمریکایی در ایران را بیش از پیش شعله‌ور کرده و حامیان مذاکره و روابط با غرب را به عزلت و خاموشی کشانده است. فضایی که تا انتخابات اخیر به اوج خود رسید.

دامنه استفاده از تحریم ها برای کسب امتیاز از ایران در دوره ترامپ جواب نداد و در دوره بایدن نیز جواب نخواهد داد. دموکرات ها باید اطمینان حاصل کنند که توافق هسته‌ای –که شاید دستاورد اصلی سیاست خارجی دولت اوباما و بایدن است- از بین نمی رود، چرا که تمام امید برای دیپلماسی کوتاه مدت بین ایالات متحده و ایران، برجام احیاء شده است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه