لوگو سایت

کار برجام پیچ خورد؛نگرانی اروپا،آمریکا و روسیه از تصمیم ایران


به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز گردید.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست. وی با اشاره به این که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می شود.

غریب آبادی تصریح کرد:  این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می کند.

در واکنش به این خبر،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم ایران برای تولید صفحه سوخت هسته ای با اورانیوم ۲۰ درصد را گامی رو به عقب و نگران کننده خواند و از ایران خواست به مذاکرات وین بازگردد.

ند پرایس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در واکنش اخبار منتشره درباره  گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران افزود: تا جایی که من می‌دانم، این گزارش تا زمانی که شورای حکام آژانس بین‌المللی اقدام به انتشار آن کند، محدود خواهد ماند. ولی ما شاهد این هستیم که برخی رسانه‌ها مطالبی را درباره این سند ارائه کرده‌اند.

وی مدعی شد: اینکه ایران تصمیم گرفته است عدم پایبندی خود به تعهداتش در برجام را تشدید کند، مساله نگران‌کننده ای است.

ایرنا – وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام عصر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد ابراز نگرانی و ادعا کردند که این اقدام نتیجه مذاکرات وین درباره احیای برجام را تهدید می‌کند.

 «دومینیک راب»، «هایکو ماس» و «ژان ایو لودریان» وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد ادعا کرده‌اند که تصمیم ایران «نقض جدی» تعهدات این کشور تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

این بیانیه ادعا کرده است: ایران به لحاظ مدنی به تحقیق، توسعه و تولید (اورانیوم فلزی تا غنای ۲۰ درصد) که یک گام کلیدی در توسعه سلاح اتمی بشمار می‌رود نیاز معقولی ندارد.

دیپلمات ارشد روسیه نیز در واکنش به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد عنوان کرد که تدابیر جبرانی ایران تحت برجام و تداوم فشار حداکثری آمریکا یک چرخه معیوب و تنها راه خروج از آن اجرای کامل توافق هسته‌ای است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه