لوگو سایت

همه چیز در مورد دلتا کرونا


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حمید مخیری در سخنانی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور شروع پیک پنجم کرونا را داریم اظهار داشت: پیک چهارم و پنجم کرونا در برخی از استان‌های همجوار لرستان مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان به همدیگر متصل شد، الان وضعیت دو شهرستان خرم آباد و پلدختر قرمز است.

تا کنون نوع «دلتا» کرونا را در لرستان نداشته‌ایم

وی با بیان اینکه وضعیت شهرستان‌های رومشکان و چگنی زرد است افزود: همچنین هشت شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی هستند و اگر پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و… رعایت نشود و وارد پیک پنجم بیماری شویم، محدودیت‌ها بیشتر اعمال می‌شود و قطعاً مردم بیشتر ضرر می‌کنند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان داشت: آنچه که باعث به وجود آمدن پیک جدید بیماری در جامعه می‌شود، رفتار مردم است، همچنین با زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و… موج بیماری کنترل می‌شود.

مخیری با تاکید بر اینکه پیک پنجم متأسفانه در کشورهای دنیا با نوع «دلتا» شروع شده است تصریح کرد: خوشبختانه در لرستان تا الان بیماری از نوع «دلتا» را نداشته است.

قدرت سرایت «دلتا» ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی

وی با بیان اینکه در بعضی از رفرنس‌های علمی مطرح شده که قدرت سرایت این نوع از بیماری کرونا ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی است ادامه داد: علائم آن با آبریزش بینی و درگیری دستگاه تنفسی شروع می‌شود، در صورتی که نوع هندی بیشتر علائم گوارشی داشت.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: افراد چاق، بیماران دیابتی، سالمندان و… به ترتیب بیشترین آمار ابتلاء و مرگ و میر کرونا را داشته‌اند.

مخیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نوع «دلتا» گسترش جهانی و سرعت بالا دارد گفت: از زمان ابتلاء به این نوع تا بستری شدن، افراد زودتر در مراکز درمانی بستری می‌شوند، یک دوز واکسن تأثیر زیادی روی آن ندارد و حتماً باید دو دوز واکسن مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر موج پنجم در کل کشور به صدا درآمده و هر لحظه امکان قرمز شدن همه شهرهای کشور و استان لرستان وجود دارد عنوان کرد: اینکه مردم عادی انگاری می‌کنند، دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مراسم عروسی، عزا و تجمعات را برگزار می‌کنند، شروع پیک پنجم است، امیدواریم وارد پیک پنجم نشویم.

شیوع بیشتر «دلتا» در بین جوانان

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مردم با داشتن اولین علامت کرونا به مراکز ۱۶ ساعته ما مراجعه کنند بیان داشت: هر چه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند ما سریع‌تر از پیک بیماری می‌گذریم.

مخیری تصریح کرد: الان وضعیت به نحوی شده که ضرر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوجه مردم می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات بالای ویروس و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی در بین مردم عنوان کرد: ماسک یکی از ضروری‌ترین راههای پیشگیری از ابتلاء به کرونا است، کرونا تنها برای سالمندان نیست، در نوع «دلتا» جوانان بیشتر مبتلا می‌شوند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه