لوگو سایت

۱۰ علامت برای تشخیص هوش کودکان


 پدر و مادر‌ها فکر می‌کنند فرزندشان به طرز فوق العاده‌ای باهوش است اما وقتی تکالیف مهد کودکشان را می‌بینند متوجه می‌شوند که الزاماً استثنایی نیستند. 

بچه‌های کوچک می‌توانند نشانه‌های اولیه‌ای از هوش بالا را بروز دهند که هوشیاری در نوزادی، دقت و توجه بالا، توسعه زبانی، مهارت های حرکتی، بیان اولین کلمات در نه ماهگی، به راه افتادن تا قبل از چهار سالگی، حس شوخ طبعی بالا از جمله علائم باهوش بودن کودکان است.

نشانه های هوش بالا در کودکان

 

۱. خواندن در سن پایین

اگر فرزندتان فوق‌العاده باهوش باشد به احتمال زیاد زود خواندن را یاد می‌گیرد. بعضی از این کودکان تا سه سالگی با کمی آموزش یا حتی بدون آن قادر به خواندن هستند. دلیلش حافظه قوی است که بسیاری از کلماتی را که دیده‌اند یا شنیده‌اند به خاطر می‌سپارد. آن‌ها اشتهای سیری ناپذیری برای خواندن دارند. سعی کنید چند اثر کلاسیک اما مناسب سن او پیدا کنید (پیتر پن، جزیره گنج، ماجرا‌های رابین هود) تا توانایی‌هایش را به چالش بکشید. این آثار منبع عالی برای یادگیری هستند.

۲. خلاقیت در بازی هنگام تنهایی

بچه‌ها عاشق بازی کردن هستند، اما آن‌هایی که فوق‌العاده باهوش هستند، وقتی به تنهایی بازی می‌کنند به طرز منحصر به فردی خلاق و خیال‌پرداز می‌شوند. معمولا دوستی خیالی برای خود خلق می‌کنند. اگرچه این نشانه را در دیگر کودکان نیز می‌توان دید اما کودکان بااستعداد به طرز عجیبی خلاق هستند. برای مثال یکی از این کودکان به پدرش گفته بود که دوستش یکی از رؤسای جمهور سابق ایالات متحده است. آن‌ها تمایل دارند براساس آن‌چه می‌خوانند یا می‌بینند دنیای کوچک خود را بسازند. همچنین در داستان‌پردازی بهتر هستند، بیشتر مستعد خیال‌پردازی هستند، و معمولاً اتفاقات را جادویی توصیف می‌کنند.

۳. کنجکاوی نشان می‌دهد

از نشانه‌های هوش بالا در کودکان این است که درباره هر چیزی در اطراف خود کنجکاو هستند. آن‌ها ذهنی کنجکاو دارند و معمولاً در مورد هر چیزی سوال می‌کنند. آن‌ها خواهان دانش هستند. ممکن است از سوالات آن‌ها خسته شوید به خصوص وقتی مسائلشان فراتر از دانسته‌های شما است. این یک زمان عالی برای انتخاب چند کتاب با موضوعات مورد علاقه آن‌هاست. به آن‌ها نشان دهید که چطور پاسخ سوالات‌شان را در امنیت جستجو کنند. سایت‌های آنلاین مانند نشنال ژئوگرافیک کودکان می‌توانند مفید باشند.

۴. پافشاری

وقتی بچه‌های فوق‌العاده باهوش موضوعی پیدا می‌کنند که مورد علاقه‌شان است، می‌خواهند همه چیز را درباره آن بدانند. آن‌ها مدام درباره آن مسئله سوال می‌پرسند، درباره‌اش مطالعه می‌کنند و حرف می‌زنند. آن‌ها در حل مسئله پافشاری می‌کنند و می‌خواهند هر طور شده جواب‌ها را پیدا کنند. پسربچه‌ای به جنگ جهانی دوم علاقه‌مند بود و همه کتاب‌های مربوط به این موضوع را خواند و بعد رمان جنگی ۲۰۰ صفحه‌ای در سن ۸ سالگی نوشت.

۵. خلاقیت

کودک فوق‌العاده باهوش شما ممکن است به شدت خلاق باشد. مطالعات نشان می‌دهد که افراد خلاق می‌توانند با راه‌های بدیع و خلاقانه مشکلات را حل کنند.‌ این کودکان خصوصیات هنری نشان می‌دهند.

۶. حافظه عالی 

کودک با استعداد شما می‌تواند حافظه‌ای عالی در مورد حقایق و اعداد و ارقام داشته باشد. برخی از آن‌ها شماره تلفن یا شماره پلاک را برای سرگرمی حفظ می‌کنند. آن‌ها مثل کتاب‌های زنده هستند و هرچه مطالعه کرده‌اند به زبان می‌آورند. گاهی حقایق ریاضی را حفظ می‌کنند یا کلمات را بعد از یک بار دیدن هجی می‌کنند.

۷. به شدت حساس 

کودکان بسیار باهوش ممکن است بسیار حساس هم باشند. یعنی به شدت نسبت به احساسات خود و دیگران هوشیار بوده و به لحاظ لمسی حساس هستند؛ بنابراین از لباس‌های زبر یا برچسب‌های داخل لباس‌هایشان بیزارند. از صندلی‌های خیلی سفت یا خیلی نرم یا جوراب‌های درزدار خوششان نمی‌آید. این خصوصیت برای والدین دردسرساز است، اما سعی کنید تا حد ممکن ترجیحاتشان را رعایت کنید.

۸. اراده قوی 

تعجب نکنید اگر کودک استثنایی شما مستعد بحران و بهم ریختگی است. وقتی باید از کاری که دوست دارند دست بکشند یا احساس می‌کنند کسی به آن‌ها گوش نمی‌دهد، به راحتی فرسوده می‌شوند. آن‌ها نمی‌فهمند که چرا باید دست از مطالعه کردن بردارند، چون برایشان خیلی مهم است. آن‌ها در بحث قانع‌کننده و در نظراتشان خاطرجمع هستند.

۹. حس شوخ‌طبعی بالا

از دیگر نشانه‌های هوش بالا در کودکان شوخ طبعی زیاد است. آن‌ها همیشه در حال جوک گفتن و شوخی کردن هستند. این کمدین‌ها با صحبت و پرسش‌های مداوم همراه با شوخ‌طبعی، ممکن است به عنوان دلقک کلاس شناخته شوند. آن‌ها عاشق این هستند که معلمشان درباره جوکشان بخندد و بقیه بچه‌ها اصلا متوجه نکته آن نشوند!

۱۰. ممکن است گستاخ به نظر برسند

بچه‌های بسیار باهوش بزرگ‌تر از سن خود نشان می‌دهند. از آن‌جایی که بسیار خوب حرف می‌زنند و دایره لغات وسیعی دارند، دوست دارند با بزرگتر‌های همسطح خود تعامل داشته باشند. گاهی اوقات که اشتباه یک بزرگتر را تصحیح می‌کنند یا سوالات شخصی می‌پرسند ممکن است بی ادب و گستاخ تلقی شوند. معمولاً آن‌ها را بی‌ادب می‌بینند، اما اغلب اوقات فقط کنجکاو هستند یا می‌خواهند شوخی کنند. اگر چنین کودکی دارید باید با کتاب‌های خوب و فعالیت‌های مفید ذهن او را فعال و پویا نگه دارید. او را به موزه، باغ، اماکن تاریخی، یا جنگل ببرید. تجارب زیادی به آن‌ها بدهید تا یادگیریشان ارتقاء یابد. همچنین به او یاد بدهید هنگام کنجکاوی هم مودب باشد. عاشقشان باشید و در ماجراجویی شان برای درک بهتر زندگی کنارشان بمانید.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه